Artikel top billede

Fem grunde til at din lokale pc-forhandler er forsvundet

ComputerViews: Bilka, Elgiganten og ikke mindst netbutikkerne har på et årti fortrængt den lokale it-købmand, hvor både it-nørder og hr. og fru Danmark købte deres computer. Få forklaringen på udviklingen her.

ComputerViews: Der var engang, da indkøbet af en ny computer var en familiebegivenhed på linie med en rund fødselsdag eller bygningen af en ny carport.

Efter nøje overvejelser om pris og kvalitet begav kunden sig spændt og andægtigt afsted til den lokale it-butik for at bese den magiske maskine, som skulle lukkes ind bag hjemmets fire vægge.

En computer - eller en pc, som det senere kom til at hedde - var en eftertragtet vare, som betød, at enhver by med respekt for sig selv havde en eller flere lokale it-købmand, som levede godt af at sælge computerudstyr. Små it-købmænd poppede op i gadebilledet med mere eller mindre kompetent vejledning i, hvordan man fik skærm, tastatur, printer og ikke mindst software til at spille sammen.

På bare 10-15 år er det billede ændret totalt.

I dag står stationære og bærbare computere sammen med tablets og smartphones klar på hylderne som slagtilbud i supermarkeder som Bilka og Føtex.

I sidste uge kunne Computerworld berette om den skæbne, som har ramt pc-forhandleren Zitech, som for ti år siden stadig var en af de største forhandlere på forbruger-markedet. I dag er Zitech mindre end en skygge af sig selv.

I samme uge annoncerede Elgiganten, at man nu har planer om at åbne sin fjerde mega-butik med et butiksareal på 3.500 kvadratmeter. Dermed kommer Elgiganten op på at have i alt 30 butikker på landsplan.

Her får du fem af grundene til, at din lokale it-pusher har det svært - hvis han da ikke ligefrem har valgt at dreje nøglen om.

1) Det er blevet hverdag for hardwaren

I de specialiserede it-supermarkeder som Elgiganten, Computercity og Expert er udvalget af pc'er i forskellige prisklasser kæmpestort.

I dag er pc'er og it-udstyr noget helt andet, end det var for bare ti år siden. Processorer og harddiske er standardiserede og kan ikke længere bruges som argument for at vælge det ene producentmærke fremfor det andet. Alle modeller har de samme basale funktionaliteter.

Selve produktet er blevet commodity - direkte oversat: En "råvare". Når dén er slidt op, køber man en ny.

Men nørderne skal stadig serviceres

Dermed forsvinder også muligheden for at levere de reparationer og opdateringer af hardwaren med bedre harddiske, dongles, dockingstationer og ekstra skærme, som engang var en væsentlig del af forretningen i den lille it-butik.

I mellemtiden er der kommet nye fætre og fjerne kusiner til, som fylder op på butikshylderne:

Mobile tablets og smartphones, som bedre og mere fleksibelt kan det samme som pc'en - holde tjek på netbanken, uploade billeder på Instagram og tjekke venner og veninders statusopdateringer på Facebook.

Alt i alt betyder det, at der er færre penge i markedet til forhandlerne, selv om it-nørder og gamere fortsat skal serviceres med specialløsninger.

"En forhandler skal i dag være glad hvis han tjene mere end to hundredekronesedler på at sælge en pc"

2) Der er ingen penge i hardware
Priserne er i dag presset helt i bund. En fornuftig og fuldt funktionsdygtig maskine kan i dag købes som slagtilbud i Netto for under 3.000 kroner. Går man i Elgiganten og betaler det dobbelte, får man i dag et sandt kraftværk mellem hænderne.

Helt logisk er indtjeningsmargenerne derfor faldet voldsomt. En forhandler skal i dag være glad hvis han tjene mere end to hundredekronesedler på at sælge en pc.

Den udvikling rammer så forresten også de klassiske pc-producenter.

Se bare på hvordan Dell og HP de sidste ti år har kæmpet for at transformere sig fra at flikke hardware sammen til at levere komplette løsninger med software og tilknyttede cloudservices til erhvervskunder. Dér ligger pengene, lyder ræsonnementet.

Selv Apple, som de sidste 15 år har levet højt på sin fantastiske evne til at udvikle nye eksklusive produkter plus en superstram prispolitik, er på sin vis presset af udviklingen.

Efterhånden er de fleste af Apples konkurrenter kommet op i gear og kan nu tilbyde den samme brugervenlighed og de services, som Apple engang stod helt alene med på markedet. Derfor må Apple gøre finde på noget nyt for at undgå commodity-skæbnen.

Det er også derfor, analytikere stiller spørgsmålet, om Apple kan blive ved med at sælge sine telefoner og computere til en pris, der ligger en halv eller en hel gang over niveauet for tilsvarende produkter fra konkurrenterne.

Kunderne bliver klogere og mere troløse

Og det er så også derfor, at producenter som Apple, Google og Samsung arbejder med at udvikle ure, Google Glass eller opkøbertermostat-firmaer eller andre mere eller mindre eksotiske produkter, som kan mobilisere forbrugerne og banke deres brand fast.

3) Volumen er konge
Så størrelsen betyder noget. Indtil nye produkter får os til at tabe underkæben, er Apple også underlagt krav om volumen. Hvis man som Apple tjener mange penge pr. solgt enhed, kan man leve med en relativt lav markedsandel. Men det gør også Apple sårbar og stiller krav om vækst. Taber Apple en markedsandel, mister firmaet også så meget mere indtjening.

På forhandler-niveauet er volumen også afgørende. Med lav indtjening pr. solgt enhed skal pengene hentes hjem på en effektiv supply chain - logistik, levering til kunden og høj service.

Kunderne bliver klogere og mere prisbevidste for hver dag, der går. Så medmindre du har volumen, kapital, en skarpsleben marketingmaskine og veluddannede ansatte, kan du godt glemme alt om at lave forretning på salg af it til private kunder.

Oven i købet er du nødt til at have de storsælgende mærker - som Apple - på hylderne. Det stiller store krav til butiksindretning og certificering af dine ansatte.

"Skal man købe nyt udstyr, vælger mange forbrugere en tablet eller en smartphone"

4) Pc'en som pengemaskine har mistet sin glans
De seneste år har salget af computere stået stort set stille. En åbenlys - og måske lidt for nem - forklaring er den økonomiske krise.

Jo vist, pengene sidder ikke så løst som tidligere. Men lige så vigtig er pc'ens forvandling til commodity. De fleste har allerede en - eller to - stående derhjemme.

Samtidig trækker udviklingen af mobility-produkter - tablets og smartphones - kunderne til sig. Skal man købe nyt udstyr, vælger mange forbrugere en tablet eller en smartphone, som man kan tage med i lommen eller under armen. Og så må den gamle pc holde et år eller to ekstra.

Markedet er mættet

For forhandlere og producenter betyder det, at der simpelthen ikke er nogle nye markeder at opdyrke, som kan holde gang i salget.

Og for at føje spot til skade: Det mersalg af software og tilbehør, som engang var flødeskummet på hardwarelagkagen, er også under pres, i takt med at services i stigende grad kan købes ude i skyen som abonnementsprodukter. Kunder, der kører Office 365 på deres pc, kommer sjældnere forbi den lokale pc-forhandler.

5) Nethandel og ensretning banker din butik

En klassisk klagesang fra mindre it-butikker går på, at de er trætte af at fungere som udstilingslokaler for de store netbutikker.

En kunde, der snuser rundt i butikken for at tjekke specifikationer på en pc, var engang et godt tegn for den lille it-købmand. I dag er det et advarselssignal om, at kunden bare er på research, før han går hjem og tjekker edbpriser.dk - og så vælger et billigere tilbud i en netbutik. En Samsung S4 er en Samsung S4, uanset om den langes over disken i Thyborøn, på Fisketorvet eller leveres fra en net-butik til kundens hjemadresse.

De it-butikker, der har overlevet indtil i dag, har stort set alle sammen deres egen netbutik, som de kan håbe vil generere lidt omsætning. Deres eneste våben i kampen for at overleve er den kundeloyalitet, som de kan opbygge ved at levere god rådgivning.

Første version af denne artikel var ved en beklagelig fejl forsynet med et foto af Kontorbutikken i Grindsted. Vi skal gøre opmærksom på, at Kontorbutikken ikke er lukket. Redaktionen beklager fejlen.

Læs også:

Få historien: It-butikkernes vilde rutsjetur

Tidligere pc-flagskib i nedtur: Alle pengene er væk



Premium
“Holdningen er tilsyneladende, at it ikke har indflydelse på medarbejdertilfredshed”
"Når jeg ser, hvor meget man går op i indretning og arkitektur for at give medarbejderne de bedst tænkelige fysiske rammer, undrer det mig, at man ikke gør det samme, når vi leverer software til dem."
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
White paper
Sådan: Sæt din fakturahåndtering på autopilot
Accounts payable automation frigør ressourcer i bogholderiet og minimerer risikoen for fejl, men hvordan kommer du i gang? Læs med her og få bud på, hvordan du opnår ”touchless flow.”