Til kamp for gennemsigtighed: Når ny teknologi skaber både transparens og hidtil uset lukkethed

Klumme: Vi har som aldrig før adgang til informationer og data. Men transparensen omfatterikke al information, og begejstringen for transparens deles ikke af alle virksomheder.

Vi lever i en verden fuld af modsætninger.

Ordet "transparens" indkapsler et af de største paradokser i vores tid - teknologien har på den ene side bragt hidtil uset gennemsigtighed og overblik på visse områder og på den anden side givet grobund for forretningsmodeller, der bygger på det modsatte: Uset lukkethed og manglende gennemsigtighed.

Lad os starte med det positive.

Nettet har givet os en hidtil uset adgang til informationer og en gennemsigtighed en række steder, hvor det før var umuligt eller meget svært at få overblik.

Vi kan lynhurtigt finde ud af, hvad en bestemt vaskemaskine bør koste.

Vi kan se, hvad den gennemsnitlige kvadratmeterpris på en lejlighed i Vanløse er. Vi kan undersøge, hvor mange der lige nu har en brugt pink Fatboy til salg - og til hvilken pris.

Helt nye muligheder
På en række områder har nettet givet den enkelte forbruger og den enkelte borger helt nye muligheder, og nettet har faktisk ført en helt ny transparens med sig.

Paradokset består i, at denne transparens ikke omfatter al information, og begejstringen for transparens deles ikke af alle virksomheder.

Jeg er sikker på, at dokumentarudsendelserne om de såkaldte "data brokers" har givet mange stof til eftertanke.

I internettets skyggeland lever der virksomheder, som har indsamlet kolossale mængder af informationer om brugere ved hjælp af cookies - blandt andet cookies på offentlige hjem.

Udsendelserne viste et aspekt af den manglende gennemsigtighed, der hersker for tiden.
mesider anbragt af tredjepartssoftware, uden at webmasteren overhovedet er klar over det.

Vi siger jo selv ja
Vi kan alle trygt frygte, at vores data bliver (mis)brugt, det øjeblik vi tænder computeren, telefonen, iPad'en, uret, køleskabet, og enhederne får forbindelse til internettet.

Strømmen af data kan helt legalt blive routet ad veje, vi ikke i vores vildeste fantasi har forestillet os - blandt andet fordi vi hundredvis af gange har scrollet igennem alenlange dokumenter med urimelige vilkår og herefter trykket "I agree" til guderne må vide hvad.

Det interessante er ikke, at vores børn gør det - de har jo ikke oplevet andet.

Det interessante er, at personer på min alder, der er opdraget til ikke at skrive under på noget, vi ikke har læst, gør det.

Det er interessant, at vi, der er vokset op med forbrugerbeskyttelse og varedeklara­tioner og børnenes trafikklub, OGSÅ blindt accepterer, at tingene er blevet vendt på hovedet - til gengæld for at vi får nogle ydelser gratis, der jo så altså ikke er helt gratis alligevel.

Hvad koster det?
Et andet element af transparens-paradokset er de modsvar mod transparens, en række virksomheder har iværksat.

Manglende transparens i prissætning er det mest almindelige, og it-branchen selv går gerne foran her.

Prisen på software er en klassiker.

Ingen software-leverandør med respekt for sig selv har rigtige prislister, der viser, hvad softwaren reelt sælges for, og alle it-indkøbere ved, at kun meget små virksomheder køber til listepriser.

Aftaleformer og prismodeller, der besværliggør prissammenligning, bliver mere og mere udbredt, og store leverandører (inden for it såvel som for andre brancher) forsøger at imødegå transparens med aftalemæssige begrænsninger, der blandt andet skal forhindre kunderne i at dele information.

Og hvad så? Hvad gør vi ved dette paradoks - mere transparens og mindre transparens på samme tid?

For det første skal vi fortsætte med at kræve transparens og gennemsigtighed.

Vi skal vise, at vi har fået smag for det - at det er rimeligt at kræve transparens hele vejen.

Hvad bruges data til?
Vi vil ikke bare have en god søgemaskine - vi vil vide, hvad vores data bruges til.

Vi vil have samme mulighed for gennemsigtighed, når vi køber software, som når vi køber vaskemaskiner.

For det andet skal vi passe på.

Slet cookies og historie med jævne mellemrum. Pas på med gratis Wi-Fi og så videre og så videre.

Og endelig skal vi kræve, at politikerne begynder at se på dette område.

Der er behov for regulering, når vores færden på en offentlig hjemmeside kan give anledning til, at vi optræder på mailinglister over personer med særlige problemer.

Det er jo ikke acceptabelt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud strategy 2020 - fokus på management teknologier til hybrid cloud og multi cloud samt compliance aspektet

På Cloud Strategy 2020 tegner vi billedet af en cloud-verden, der strækker sig langt ud over landegrænserne, og hvor mange valg skal træffes, hvis du skal have fuldt udbytte. Mød eksperter, leverandører og andre cloud-brugere og bliv inspireret til nye satsninger i din egen virksomhed.

29. september 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

30. september 2020 | Læs mere


Giv dit salg og kundeservice et løft med Dynamics 365

Microsoft har sat turbo på udviklingen af Dynamics 365, som er stærkere, mere omfattende og mere fleksibel end nogensinde før. Resultatet er et hav af nye muligheder. Både for dig, som allerede bruger dele af Dynamics' ERP-funktionalitet, og for dig som vil høste fordelene af alle de andre smarte funktioner, Dynamics 365-platformen byder på.

06. oktober 2020 | Læs mere






Premium
Anne Marie Engtoft Larsen gør klar til at rejse til USA som Danmarks nye tech-ambassadør: "Jeg har glædet mig helt vildt"
Interview: Om få dage drager Anne Marie Engtoft Larsen til Silicon Valley, hvor hun indtager embedet som Danmarks nye tech-ambassadør. "Mit mandat bliver at at fokusere på, hvordan vi skaber handling," siger hun i sit første interview som Danmarks tech-ambassadør.
Computerworld
Ups!: Gammelt fjernsyn lagde internetforbindelsen ned i hel landsby i halvandet år
I halvandet år var en hel landsby i Wales plaget af elendig bredbåndsforbindelse, som begyndte hver dag klokken syv om morgenen. Teknikere kæmpede med at løse mysteriet, men lige meget hjalp det. Årsagen viste sig at være et brugt tv, som en af byens familier havde taget i brug.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Har du evnerne og værktøjerne til at reagere hurtigt nok på nye input?
Det er uden tvivl et centralt succesparameter at have evnen og værktøjerne til at kunne reagere hurtigt og effektivt på vildtvoksende markeder. Vi har i løbet af 2020 lært, at der kan ske store ændringer, så derfor handler det især om at kunne handle hurtigere end nogensinde før. Det kræver i høj grad om at kunne tænke, analysere og organisere sig på nye måde og til nye markeder. Det handler om at være omstillingsparat, og det kræver i den grad både indsigt, en klar strategi og at organisationen kan anvende teknologi og data i nye sammenhænge. Forventningerne til værktøjerne og evnerne stiger, når de enkelte forretningsområder har brug for aktuelle data, og med de rigtige platforme og værktøjer bliver din virksomhed klædt på til, at kunne reagere hurtigere end nogensinde før. I dette whitepaper kan du, med udgangspunkt i en række IDC-analyser og modeller, få et tydeligt overblik over, hvordan en moderne analytics platform kan hjælpe din organisation.