Vatindpakkede tøsedrenge: Derfor fostrer Danmark aldrig et nyt Skype

Klumme: Kan du forestille dig et Danmark som USA? Nej vel, men der er nu alligevel noget, som vi kan lære af amerikanerne. Der er også en god grund til, at der ikke findes risikovillig kapital i Danmark, og at danskere er nogle tøsedrenge pakket ind i vat.

Danmark går glip af en upside, hvis vi ikke løber en risiko.

Efter at have boet tre år i San Francisco klods op ad Silicon Valley kan jeg konstatere, at risikovilligheden er markant større der end i Danmark.

I USA er det ikke unormalt, at startups uden problemer rejser 10-20 millioner kroner udelukkende baseret på en god idé. Noget, der ville være helt utænkeligt herhjemme.

Lad mig bruge et eksempel fra én af mine egne virksomheder, Billy.

Vi har talt med professionelle investorer, der kræver 50 procent rabat i forhold til de amerikanske valuation-standarder. Danskere vil gerne med på en upside, men altså ikke betale prisen eller løbe risikoen.

Jeg har derfor også mødt flere investorer, der bruger mere tid på at tale en valuation ned end på at forstå Billy som en SaaS-forretning, og dermed overser de værdien af en stigende omsætning på nu over en halv million kroner om måneden.

En SaaS-forretning er intet værd, mener danske investorer
Langt den overvejende del af de danske investorer - og banker, for den sags skyld - anerkender simpelthen ikke den enorme værdi i faste, betalende kunder, der er kendetegnende for en SaaS-forretning.

Risikovilligheden er også i den sammenhæng nærmest ikke-eksisterende sammenlignet med amerikanernes.

Af det kan man udlede, at hvis Danmark vil med i den store liga, skal vores risikoprofil ændres, og vores frygt skydes til hjørne. Ellers går samfundet glip af de helt store væksteventyr som for eksempel Skype.

Tag til USA og lær!
Jeg mener, at de danske investorer bør udvide deres danske kontor med en adresse på Sand Hill Road, så funding-runder i Danmark tidligt kan kobles op på udlandet.

Det vil trække ambitionsniveau og valuation op på et internationalt niveau, så der kan komme risikovillig kapital til danske startups, hvilket vil bane vej for flere store vækstvirksomheder.

I mine øjne er der mange danske investorer, som trænger til en dannelsesrejse og til at lære om SaaS og investormiljøet uden for de danske grænser.

Jeg vil foreslå, at de begynder at flyve fast mellem Danmark og San Francisco - SAS flyver direkte, så der er ikke nogen undskyldning for at holde sig tilbage.

Risiko følger gevinst
I Danmark beklager vi os både over manglen på helt nye, store it-virksomheder og over, at virksomheder forlader landet, så snart de klarer sig godt.

Men det er på tide, at vi er selvkritiske og realistiske: Vi er bange for at tage en chance! Og i mine øjne grundlægges vores frygt helt fra barnsben.

Vi er født i et samfund, der for det første ikke belønner mod og for det andet gør alt for at bevare illusionen om en tryg, vatindpakket tilværelse.

Vi er rædselsslagne for at fejle, og det gælder om at holde lav profil, når man endelig får succes, fordi janteloven forsøger at holde folk nede.

Når jeg i USA parkerede min splinternye Porsche, standsede amerikanerne og sagde: "Congratulations, well done!" I Danmark har man derimod meget svært ved at glæde sig på andres vegne.

Man spørger bittert sig selv: "Hvorfor er det ikke mig, der kører i en flot og dyr bil?" Svaret er enkelt: Fordi du ikke turde løbe en risiko.

Flere danskere burde gøre som amerikanerne: Tage chancer, ikke frygte og fortælle andre om deres succes i stedet for at holde hinanden nede.

Succes er godt, og jeg ved, at det også er kilden til inspiration, for selv om man i Danmark kan have svært ved at glæde sig på andres vegne, modtager jeg også henvendelser fra ivrige iværksættere, som får et kick og et ekstra boost ved at se den succes, som jeg har som iværksætter.

På et mere samfundsmæssigt plan skal politikerne gøre det attraktivt at rejse ind og ud af Danmark som vækstiværksætter, så det bliver en no-brainer at udvide sin forretning internationalt.

I Danmark starter vi med at skræmme folk væk med en havelågebeskatning i stedet for at give en billet til udlandet og en stor bonus, hvis man vender hjem, inden man sælger sit iværksætter-imperium.

Derfor bør man tænke over, hvordan man kan give konkrete fordele ved både at ud- og indrejse.

Først da får vi en dynamik, der skaber mere konkurrence blandt danske investorer, der i den sammenhæng nu skal matche udlandets valuations i stedet for at sidde i boble-Danmark og pille navle, mens de taler prisen ned i stedet for at se på potentialet.

Danskere er kloge, og der gemmer sig et stort potentiale bag vattet
Heldigvis har vi danskere hovedet skruet godt på.

Vi er på mange måder mere selvstændige end amerikanerne. Vi er også dygtige til it og teknologi, fordi vi både har skolesystemerne og en naturlig nysgerrighed, der kan ledes helt tilbage til vikingetiden, da vi ikke var blege for at gå på opdagelse i fremmede lande med risikoen for at fejle.

Hvis vi kan uddanne flere it-talenter og gøde jorden for flere it-successer, kan vi godt nå op på det høje, internationale niveau, vi så gerne vil være en del af, og dermed bane vejen for nye, store it-virksomheder.

Med andre ord skal vi lære at løbe risici og ikke frygte fiaskoen, hvis vi skal blive en del af den internationale elite og fostre flere Skype-virksomheder.

Hvornår løb du sidst selv en risiko, som kunne ende med, at du fejlede?

God sommer fra en hjemvendt dansker.



Premium
Michael Meister fik et tilbud, han ikke kunne sige nej til: Her er hans plan som ny topchef for Cibicom
Interview:Michael Meister forlader snart IT Relation til fordel for rollen som topchef i danske Cibicom, hvor han skal være med til at sætte fart på væksten. Se hans plan for selskabet her.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.