Tre grunde til at Dells splinternye Surface-aftale er en kæmpe-revolution

ComputerViews: Her er tre forklaringer på, at Dell vil sælge Microsofts Surface-tablet.

Computerviews: Hvis nogen for fem år siden havde spået, at hardware-fabrikker som Dell og HP ville bruge en tablet-pc fra Microsoft som salgsargument over for deres kunder, ville de fleste nok have trukket en hel del på smilebåndet.

Ikke desto mindre er det lige nøjagtig, hvad der nu er sket. Og det fortæller en historie om et helt fundamentalt skift i den måde, it-branchens forretningsmodeller er skruet sammen på.

Tirsdag aften annoncerede Microsofts øverste chef Satya Nadella en aftale med Dell, som betyder, at Dell allerede fra næste måned begynder at sælge Surface Pro side om side med Dells egne pc'er, laptops, 2-in-1's og tablets.

Og ifølge udmeldingerne fra Microsoft følger en lignende aftale med HP snart efter.

Vi tager den lige en gang til: Dell, der for 10 år siden udelukkende var kendt som en ren pc-producent, stiller nu en Microsoft-produceret tablet-pc frem i butiksvinduet. Udråbstegn (!)

Hvad foregår der?

For det første:
Når Microsoft vælger at lade sin øverste chef stå for præsentationen af den nye aftale, er det udtryk for, at partnerskaber med andre globale spillere er noget, der planlægges på allerhøjeste niveau i Microsoft.

Det samme gælder så forresten også ovre på anden side af bordet, hvor Dells stifter og topchef Michael Dell var den, der annoncerede den nye Surface-aftale til kunderne.

Og kunden har altid ret.

For det andet:
Samarbejdet mellem Microsoft og Dell er en meget håndfast demonstration af, at hardwareproduktion ikke længere er det, der gør et selskab til en vinder.

Der kan ganske vist stadig tjenes penge på at sælge computere, tablets og mobiltelefoner - det man i branchen efterhånden blot omtaler som devices. Se bare på Apples resultater de sidste 10-15 år. Og alle er enige om, at antallet af devices vil eksplodere over de næste fem til ti år. Men rent strategisk er hardwaren ikke længere kernen i it-markedet.

Alle de elektroniske dimser er derimod indgangen til de mere eller mindre lækre services, som dækker kundernes behov.

Og kunden har altid ret.

For det tredje:
Når Dell - og altså formentlig også HP - lukker Surface-tabletten ind i sin officielle produktportefølje, er det tegn på, at "gamle" it-giganter som Microsoft og Dell er i fuld sving med helt fundamentalt at omlægge deres forretningsstrategier.

Fra at sælge produkter - pc'ere, styresystemer, software, servere og netværk også videre og så videre - er opgaven nu at give kunderne adgang til det komplette økosystem af infrastrukurløsninger og services, hvor man her og nu får direkte adgang til herlighederne via apps og mere eller mindre mobile devices.

Over det seneste år har Microsoft løbende annonceret en række nye samarbejder med gamle fjender som VMware, Oracle og Salesforce, ligesom man har omfavnet hele open source-verdenen ved at åbne sin cloud-platform Azure for udviklere. Set i det lys er det nye samarbejde med Dell helt logisk.

Skal man sammenligne med noget, vi kender i forvejen, ligner de et forsøg på at bygge en enterprise-udgave af Apples consumerunivers, hvor det er iPhones, iPads eller Mac-computere, der får brugerne til at lægge deres penge i app stores, musiktjenester og andre målrettede services.

I parentes bemærket er det så også den øvelse, som Apple har taget fat på med deres netop lancerede iPad Pro, som retter sig mod de samme erhvervskunder, som Microsoft bejler til.

Og kunden har - som nævnt - altid ret.

Læs også:

Microsoft og VMware slutter fred: Indgår stort partnerskab efter mange års krig

Hardware-producenten Dell vil konkurrere med sig selv - skal sælge Microsofts Surface





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR, status og overblik: Påbud og afgørelser strømmer nu ud fra Datatilsynet

Få styr på hvordan du kan sikre løbende overholdelse af GDPR-reglerne i fremtiden. Ved hjælp af de rigtige processuelle værktøjer og systemer kan du leve op til forventningen om, at din virksomhed har styr på reglerne og overholdelses af dem.

25. november 2020 | Læs mere


Hvordan bevarer du kontrollen, når målet er ultimativ frihed? Data Governance i en hybrid infrastruktur

Vores infrastruktur er i høj grad blevet ”sluppet løs”. Vi lever alle sammen med hybrid IT, hvor vores workloads er (eller skal ende) som frie og mobile entiteter, og hvor data kan bo overalt. Men hvordan bevarer du kontrollen, når målet er ultimativ frihed? I dette webinar retter vi fokus mod én af de måder, hvormed vi bedst bevarer balancen mellem frihed og kontrol over vores værdifulde data.

26. november 2020 | Læs mere


Simplificeret storage: Spar penge og besvær med software-defined storage fra Red Hat

Alle organisationer skal forholde sig til håndtering og lagring af hastigt stigende datamængder, hvilket igen øger behovet for en stabil, sikker og fleksibel måde at opbevare deres data på. Vel at mærke uden samtidig at presse økonomien unødigt. Når du har deltaget i Arrow’s webinar, har du viden om, hvordan din næste storageløsning skal se ud og hvorfor open source modellen fra Red Hat CEPH er det rigtige valg.

26. november 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Vækst på over 350 procent sender Scales til tops blandt it-kometerne
It-komet 2020: Med en eksplosiv vækst over de seneste fire regnskabsår på over 350 procent lander Microsoft Dynamics-partneren Scales på en samlet 10. plads i Årets it-komet 2020. ”Vi bilder os selv ind, at vi er et ’safe bet’ at ringe til, når det handler om Dynamics 365,” siger co-CEO hos Scales, der er ejet af NNIT.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.