Artikel top billede

Tre grunde til at Dells splinternye Surface-aftale er en kæmpe-revolution

ComputerViews: Her er tre forklaringer på, at Dell vil sælge Microsofts Surface-tablet.

Computerviews: Hvis nogen for fem år siden havde spået, at hardware-fabrikker som Dell og HP ville bruge en tablet-pc fra Microsoft som salgsargument over for deres kunder, ville de fleste nok have trukket en hel del på smilebåndet.

Ikke desto mindre er det lige nøjagtig, hvad der nu er sket. Og det fortæller en historie om et helt fundamentalt skift i den måde, it-branchens forretningsmodeller er skruet sammen på.

Tirsdag aften annoncerede Microsofts øverste chef Satya Nadella en aftale med Dell, som betyder, at Dell allerede fra næste måned begynder at sælge Surface Pro side om side med Dells egne pc'er, laptops, 2-in-1's og tablets.

Og ifølge udmeldingerne fra Microsoft følger en lignende aftale med HP snart efter.

Vi tager den lige en gang til: Dell, der for 10 år siden udelukkende var kendt som en ren pc-producent, stiller nu en Microsoft-produceret tablet-pc frem i butiksvinduet. Udråbstegn (!)

Hvad foregår der?

For det første:
Når Microsoft vælger at lade sin øverste chef stå for præsentationen af den nye aftale, er det udtryk for, at partnerskaber med andre globale spillere er noget, der planlægges på allerhøjeste niveau i Microsoft.

Det samme gælder så forresten også ovre på anden side af bordet, hvor Dells stifter og topchef Michael Dell var den, der annoncerede den nye Surface-aftale til kunderne.

Og kunden har altid ret.

For det andet:
Samarbejdet mellem Microsoft og Dell er en meget håndfast demonstration af, at hardwareproduktion ikke længere er det, der gør et selskab til en vinder.

Der kan ganske vist stadig tjenes penge på at sælge computere, tablets og mobiltelefoner - det man i branchen efterhånden blot omtaler som devices. Se bare på Apples resultater de sidste 10-15 år. Og alle er enige om, at antallet af devices vil eksplodere over de næste fem til ti år. Men rent strategisk er hardwaren ikke længere kernen i it-markedet.

Alle de elektroniske dimser er derimod indgangen til de mere eller mindre lækre services, som dækker kundernes behov.

Og kunden har altid ret.

For det tredje:
Når Dell - og altså formentlig også HP - lukker Surface-tabletten ind i sin officielle produktportefølje, er det tegn på, at "gamle" it-giganter som Microsoft og Dell er i fuld sving med helt fundamentalt at omlægge deres forretningsstrategier.

Fra at sælge produkter - pc'ere, styresystemer, software, servere og netværk også videre og så videre - er opgaven nu at give kunderne adgang til det komplette økosystem af infrastrukurløsninger og services, hvor man her og nu får direkte adgang til herlighederne via apps og mere eller mindre mobile devices.

Over det seneste år har Microsoft løbende annonceret en række nye samarbejder med gamle fjender som VMware, Oracle og Salesforce, ligesom man har omfavnet hele open source-verdenen ved at åbne sin cloud-platform Azure for udviklere. Set i det lys er det nye samarbejde med Dell helt logisk.

Skal man sammenligne med noget, vi kender i forvejen, ligner de et forsøg på at bygge en enterprise-udgave af Apples consumerunivers, hvor det er iPhones, iPads eller Mac-computere, der får brugerne til at lægge deres penge i app stores, musiktjenester og andre målrettede services.

I parentes bemærket er det så også den øvelse, som Apple har taget fat på med deres netop lancerede iPad Pro, som retter sig mod de samme erhvervskunder, som Microsoft bejler til.

Og kunden har - som nævnt - altid ret.

Læs også:

Microsoft og VMware slutter fred: Indgår stort partnerskab efter mange års krig

Hardware-producenten Dell vil konkurrere med sig selv - skal sælge Microsofts Surface




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere


AI - bliv klogere på de kloge algoritmer

Kunstig intelligens, machine learning og algoritmer er i fuld gang med at forandre måden, hvorpå vi arbejder og driver virksomhed. Der er imidlertid mange teknologiske, forretningsmæssige, strategiske, ledelsesmæssige og organisatoriske overvejelser, der er helt nødvendige, hvis man skal have succes med kunstig intelligens. Hør blandt andet om, hvordan du kommer godt igang med AI og machine learning

14. december 2021 | Læs mere