Efter bestikkelsessag: Regioner har gennemtrawlet deres indkøb hos Atea

Sagen om påstået bestikkelse i Region Sjælland har fået de fire øvrige regioner til at kigge kritisk på deres millionindkøb hos it-giganten Atea. Se her, hvad der dukkede op.

Sagen om påstået bestikkelse i Region Sjælland har givet travlhed i landets øvrige fire regioner.

De fire regioner har i løbet af sommeren og efteråret efter egne udsagn kørt en kritisk gennemgang af deres kontrakter og indkøb hos it-giganten Atea.

Indtil videre lader det dog til, at sagen fra Region Sjælland er en enlig svale.

De fire regioner har nemlig ikke fundet tegn på bestikkelse eller andre uregelmæssigheder, fortæller it-cheferne fra regionerne Syddanmark, Midtjylland, Nordjylland og Hovedstaden.

Undersøgelserne har heller ikke ført til fyringer af ansatte i regionerne eller deres it-leverandører, ligesom regionerne ikke haft fat i politiet for at foretage anmeldelser af ulovlige forhold.

I flere af regionerne har man dog benyttet lejligheden til at stramme op på interne procedurer.

Computerworld har bedt Atea om en kommentar til regionernes undersøgelser, men det har virksomheden ikke ønsket.

Læs også:

Ny sigtelse i bestikkelsessag: Atea betalte privat tur til Dubai

Det siger Region Midtjylland
Lars Ole Dybdal, it-direktør i Region Midtjylland oplyser, at regionen siden januar og frem til oktober i år har købt varer for 51,3 millioner kroner hos Atea.

Har I undersøgt, om der har været uregelmæssigheder i jeres samhandel med Atea eller andre leverandører?

"Vi har selvfølgelig været inde og se på vores engagement med Atea. Vi har set på både udbud og aftaler, og der har ikke været noget, der kunne give anledning til mistanker eller nærmere efterforskning."

Har I lavet en kulegravning på samme niveau som i Region Sjælland og kigget på de konkrete faktureringer?

"Nej, vi har ikke været på kulegravningsniveau. Vores udgangspunkt er, at vi har tillid til det samarbejde, vi har med alle leverandører."

"Men det er klart, at når der har været sådan en sag her, så har vi set på, om der var et eller andet, der gav anledning til nærmere granskning. Men vi har ikke været alt igennem. Det har vi ikke fundet grundlag for," siger Lars Ole Dybdal.

Han oplyser i øvrigt, at Region Midtjylland har benyttet lejligheden til at indskærpe de gældende regler over for de ansatte i regionen.

Har I foretaget en ekstern undersøgelse af SKI-aftaler, indkøbsaftaler eller indkøb gennem Moderniserings-styrelsen?

"Vi har ikke gået alle aftaler igennem. Vi skal jo passe på, at vi ikke ser spøgelser. Men vi har konstateret: Ja, der er en sag her (i Region Sjælland, red.) med nogle forhold, som er helt uacceptable, hvis det forholder sig sådan. Men vi har ikke fundet noget, der giver anledning til at tro, at der skulle være noget, der lignede det her i regionen."

Er du selv nogensinde blevet tilbudt bestikkelse?

"Det kan jeg sige helt klart nej til," siger Lars Ole Dybdal.

Det siger Region Nordjylland
Claus Wegener Kofoed, chef for Koncern IT i Region Nordjylland oplyser, at man i år har købt varer for 19,4 millioner kroner hos Atea.

"Vi har udført et kvalitetstjek hele vejen rundt og har kigget på vores samhandel med Atea fra 2007 og frem til nu. Vi har også kigget på, hvilke indkøbsaftaler vi har handlet på, og hvem leverandørerne var. Vi har kigget på leveringsadresser fra 2013 til 2015, og vi har kigget på udlandsrejser for alle it-medarbejdere fra 2010 til 2015," siger Claus Wegener Kofoed.

"Vores indkøbsafdeling, økonomiafdeling og vores juridiske afdeling, har været inde over. Men vi har ikke fundet noget. Derfor har det heller ikke fået personalemæssige konsekvenser eller ført til politianmeldelser. Så alt i alt kan jeg ikke pege på noget, der skulle give slinger i valsen."

Er du selv nogensinde blevet tilbudt bestikkelse?

"Nej, det er jeg ikke," slutter Claus Wegener Kofoed.

Det siger Region Syddanmark
Søren Lindgaard, it-direktør i Region Syddanmark oplyser, at man i det seneste år har købt varer hos Atea for 55,9 millioner kroner.

Har I undersøgt, om der har været uregelmæssigheder i jeres samhandel med Atea eller andre leverandører?

"Ja, det har vi undersøgt, og vi har ikke kunnet finde nogen uregelmæssigheder. Vi har også bedt vores leverandør om at lave et tjek den anden vej og kigge på, hvad det er for nogle beløb, de har fået og sendt til os," siger han.

"Vores forhold til Atea er blevet noget mere anspændt. Vi er jo blevet bekymrede, og det er vi sådan set stadigvæk. Vi har også bedt Atea om at forklare, hvad der er sket. De har deltaget i undersøgelsen, og de har været ude hos os med en forklaring på lige fod med, hvad de har gjort i de andre regioner," siger Søren Lindgaard.

Han fortæller, at langt størstedelen af Region Syddanmarks samhandel med Atea sker gennem SKI-aftaler, og at SKI samtidig selv lavede en meget stor kontrol med Atea.

"Vi har også registreret, at vi har fået ny account manager (hos Atea, red.), så vi er meget opmærksomme på, hvad der sker ovre på leverandørsiden," siger Søren Lindgaard.

Er du selv nogensinde blevet tilbudt bestikkelse?

"Det kommer an på, hvordan du definerer det. Jeg har da fået invitationer til faglige arrangementer, hvor der er noget socialt efterfølgende. Den slags har jeg sagt nej tak til. Men jeg er  aldrig fået tilbudt penge eller gaver."

Det siger Region Hovedstaden
Mikael Skov Mikkelsen er direktør for it, medico og telefoni i Region Hovedstaden.

Han oplyser at regionen det seneste år har foretaget indkøb hos Atea for mere end 100 millioner kroner.

Har I undersøgt, om der har været uregelmæssigheder i jeres samhandel med Atea eller andre leverandører?

"Da sagen kom frem før sommerferien, foretog vi en overordnet analyse af vores kontrakter og samhandel med Atea de seneste fem år, og den gav ikke anledning til bemærkninger. Vi har så iværksat endnu en analyse, hvor vi har bedt Atea om at levere oplysninger om alt, hvad de har leveret til os."

"Det sammenligner vi så med vores egne tal, men indtil videre har vi ikke fundet nogen uregelmæssigheder. Det er vores centrale koncern-økonomiafdeling, der står for undersøgelsen, og vi forventer, at den er færdig indenfor et par uger," siger Mikael Skov Mikkelsen.

Er du selv nogensinde blevet tilbudt bestikkelse?

"Nej, jeg er aldrig blevet tilbudt noget under bordet på nogen måde. Vi har som offentlig myndighed en stram politik på området, hvorfor jeg også siger pænt nej tak til rent socialt orienterede leverandør -arrangementer som for eksempel at tage med ud og fælde et juletræ," siger han.

Efter publiceringen af denne artikel er tallet for Region Syddanmarks indkøb hos Atea korrigeret.

Læs også:


Afklaring af Atea-bestikkelsessag kan trække ud i mange måneder endnu

Hvor er de blevet af? Millioner af kroner forsvundet i Atea-sag

Ny rapport afslører: Store it-indkøb i Region Sjælland kom aldrig i udbud




mest debatterede artikler

Premium
Grundfos fyrer to-cifret antal it-medarbejdere i stor omstrukturering
Den store fyringsrunde i Grundfos i september har fået konsekvenser for selskabets it-afdeling, der bliver beskåret. Et to-cifret antal it-medarbejdere er blevet opsagt.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.