Ny Microsoft-teknologi kan automatisk komme med forslag til forbedring af salg

Nye versioner af Microsofts ERP- og CRM-systemer giver selv forslag til, hvordan virksomheder kan øge deres salg og effektivisere forretningen. Det åbner dørene til de helt store kunder.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Den stemmebaserede digitale assistent Cortana bliver en del af de kommende versioner af to af Microsofts flagskibe indenfor forretningssystemer - Dynamics CRM og AX.

Dermed tager Microsoft et stort skridt på vejen til intelligente ERP- og CRM-løsninger, med automatiserede dataanalyser, som virksomheder kan bruge til at øge salg, styre økonomi og effektivisere produktion og forretningsgange.

I sidste uge frigav Microsoft den nye version af Dynamics CRM, og i begyndelsen af næste år er softwaregiganten klar med en opdateret version af Dynamics AX.

Og begge produkter understøtter den såkaldte Cortana Analytics Suite, der bygger på teknologier indenfor machine learning og business intelligence. Ifølge Microsoft kan Cortana-assistenten i AX generere forudsigelser om, hvor der kan opstå problemer i en produktion, eller hvad brugeren skal gøre for at løse sine opgaver mest effektivt.

Indtil videre må brugerne dog nøjes med Cortana i en engelsksproget udgave. Microsoft har endnu ikke sat en dato for, hvornår man kan begynde at tale dansk til sin applikation.

Læs også: Nu spiller Microsofts Cortana sammen med Office 365: Det kan Cortana hjælpe dig med

Intelligent salg

Tilsvarende lover Microsoft, at Dynamics CRM åbner for såkaldt "intelligent salg", hvor analyser af historiske data eller data fra sociale medier kan forudsige, hvilke produkter eller services en kunde med stor sandsynlighed vil købe i fremtiden, eller hvornår en kunde bare er mest tilbøjelig til at falde for et godt et godt tilbud.

På samme måde kan Cortana også hjælpe support-folk med at svare på spørgsmål og hurtigere løse kundernes problemer.

Både CRM- og AX-produkterne kan leveres i cloud-udgaver eller som traditionelle on premise-installationer, og løsningerne kan naturligvis snakke med Office 365, ligesom de kan køre på tværs af platforme på stationære og mobile devices.

Cloud åbner døren til de store kunder

De nye versioner af CRM og AX får stor ros med på vejen fra to danske partnervirksomheder, som begge sælger deres løsninger til globale virksomheder.

Hos ERP-firmaet Columbus siger koncernchef Thomas Honoré, at han tydeligt mærker, hvordan især Microsofts satsning på cloud skaber interesse hos globale virksomheder.

"Vi ser store komplekse virksomheder, som går over på en cloud-platform med deres ERP-applikationer. Det er nyt og et bevis på, at Microsoft leverer på den cloud-strategi, de har lagt frem," siger Thomas Honoré.

"De investeringer, som Microsoft laver på cloud er godt for os, fordi det bringer os i kontakt med store virksomheder, som vi ellers har haft svært ved at få i tale," siger han.

Hos CRM- og ERP-leverandøren Alfa People siger direktør Claus Hansen, at de nye versioner af Microsofts forretnings- og økonomisystemer er udtryk for, at softwaregiganten er ved at flytte sit fokus fra teknologi til, hvilke opgaver man skal løse for kunderne. Det betyder, at Microsoft-forhandlerne får en ny rolle i forhold til slutkunderne.

"CRM-software er gået fra bare at være virksomhedens kundekartotek, til at være det system, hvor du samler viden om kundernes adfærd, salg, kundetilfredshed og support. På den måde kan du som virksomhed forudsige, hvad kunderne vil gøre i fremtiden. Derfor bliver vores opgave som forhandler, at vise virksomhederne de muligheder, som teknologien giver, og hjælpe med at bruge bruge data og værktøjer optimalt," siger Claus Hansen.

Læs også:

Microsoft Danmarks nye topchef: Her er min plan med Microsoft

Microsofts plan: Alle løsninger og alle produkter skal samles i skyen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S