Farlige sikkerhedshuller fundet i computere fra Lenovo, Dell og Toshiba

Pc-producenternes support-programmer er ikke til at stole på. Nu afsløres tre nye sikkerhedshuller hos tre kæmpe pc-producenter.

Tre producenter, tre forhåndsinstallerede programmer, tre sikkerhedshuller.

Sådan præsenterer hackeren Slipstream/Rol sit fund, der er det seneste i en række 'smuttere' fra pc-producenterne.

Denne gang er det de store drenge i form af Dell, Lenovo og Toshiba, der er berørt.

Det værste hul findes på Lenovos maskiner, nærmere bestemt i support-applikationen, der hedder Lenovo Solutions Center.

Læs også: Lenovo på vej med ren Windows-udgave: Det skal være slut med crapwaren Superfish Lenovo Solutions Center skaber en mappe på maskinen, som alle brugere har adgang til med rettigheder på administratorniveau.

Hvis en hacker får adgang til en gæstekonto på maskinen, kan vedkommende således få kontrol over hele systemet.

Hul nummer to
Som om det ikke er nok findes et andet hul, der gør det let for ondsindede personer at få Lenovo-maskinerne til at køre skadelig kode fra nettet.

Det betyder, at hackerne ikke behøver direkte adgang til selve maskinen. Det er tilstrækkeligt, hvis computerens ejer kan lokkes forbi en webside, som kan snyde browseren til at sende kommandoer til Lenovo Solutions Center, så angriberen kan få kontrol over maskinen.

Hullerne i Lenovos progeam er bekræftet af sikkerhedsfolk og beskrevet i denne CERT-rapport.

Det anbefales, at Lenovo-brugere afinstallerer support-programmet - i det mindste indtil firmaet er klar med sikkerhedsrettelser.

Lenovo fortæller, at de arbejder på en løsning og anbefaler ligeledes, at bekymrede brugere afinstallerer programmet.

Det er ikke første gang at Lenovo er i søgelyset for sikkerhedsproblemer.

I starten af året havde firmaet problemer med spionprogrammet Superfish.

Det kan du blandt andet læse mere om her: Lenovo går bodsgang efter Superfish: Giver et halvt års gratis antivirus til alle kunder

Toshiba og Dell er også med
Hackerne publicerede også huller hos to andre producenter.

I Toshibas support-program Service Station findes en funktion, der lader brugere med lavt rettighedsniveau læse hovedparten af Windows-registreringsdatabasen med adgang som systemadministrator.

Rosinen i pølseenden er et hul i Dells System Detect (DSD), der er opstået i forbindelse med, at Dell lukkede et andet sikkerhedshul, som i øvrigt også var opdaget af Slipstream-hackeren.

Hackeren kan forstyrre User Account Controll (UAC) i Windows. Den funktion, der bestemmer, om du ønsker at installere et program hentet ned fra nettet.

Hvis brugeren siger nej, kan hackeren fortsætte med at udsende anmodninger indtil brugeren bliver træt af af spørgsmålet og klikker ja.

Måske ikke den mest elegante måde at angribe en maskine på, men det er stadig et sikkerhedshul.

Der er ikke lapper til disse to huller endnu.

I november havde Dell ligeledes et sikkerhedsproblem, der gjorde det muligt for angribere at spionere på krypteret trafik.

Læs også:
Lenovo-crapware gør din computer sårbar: Sådan fjerner du programmet

Ekspert advarer om vanvittig mangel på sikkerhed og privacy i apps

Lenovo efter hård kritik: Sådan kan du fjerne vores malware på din pc




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Tirsdag kårer Microsoft de bedste partnere i Danmark: Proactive og Delegate fører feltet an med flest nomineringer
Landets ypperste Microsoft-partnere bliver tirsdag hædret af Microsofts danske ledelse. 20 virksomheder har fået en indbydelse til det prestigefyldte arrangement. Her er et overblik over, hvem der er blevet nomineret.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.