Ateas koncernchef Steinar Sønsteby og selskabets danske direktør Morten Felding rettede i dag et hårdt angreb på konkurrenten 3A-it.

Atea langer voldsomt ud efter rival: Vi er ofre for grove, systematiske og planlagte kriminelle handlinger

Atea langer voldsomt ud efter konkurrenten 3A-it, som Atea mener har stjålet komplette oversigter over alle Ateas kundeforhold i Danmark med oplysninger om priser, omsætning og indtjening for hver enkelt kunde.

It-giganten Atea beskylder firmaet 3A-it for overlagt tyveri af store mængder af data om Ateas kunder i Danmark.

Beskyldningerne om tyveri åbner et nyt afsnit i sagen om påstået bestikkelse i Region Sjælland, hvor en række nuværende og tidligere medarbejdere i Atea, 3A-it, Rigspolitiet og regionen er sigtet for at give og modtage bestikkelse.

På et pressemøde tidligere tirsdag fortalte Ateas koncerndirektør Steinar Sønsteby om baggrunden for, at Atea har valgt at politianmelde både 3A-it og en tidligere salgsdirektør i Atea, som i dag arbejder i 3A-it.

Denne anmeldelse kan du læse mere om her: Bestikkelsessag: Atea politi-anmelder 3A-it for at stjæle forretnings-hemmeligheder

Steinar Sønsteby langede voldsomt ud efter 3A-it, som han beskyldte for bevidst at have planlagt at stjæle Ateas forretningshemmeligheder.

Han gjorde samtidig meget ud af, at fortælle, at Atea opfatter sig som offer for bevidst kriminelle handlinger fra 3A-its side.

Groft, systematisk og planlagt
"Atea er offer for grove, systematiske og planlagte kriminelle handlinger. Det kan vi ikke acceptere. Det er vores ansvar at reagere og forsvare os i mod det," lød det fra koncernchefen.

"Vi har gennemført omfattende interne undersøgelser, som har afdækket alvorlig kriminalitet, som er udført med det formål at skade Atea. Vores interne undersøgelser viser, at en tidligere betroet medarbejder fra september til december 2014 indsamlede og videregav en stor mængde meget følsomme forretningsoplysninger," lød det videre fra Steinar Sønsteby.

Ifølge Atea er der stjålet komplette oversigter over alle Ateas kundeforhold i Danmark med oplysninger om priser, omsætning og indtjening for hver enkelt kunde.

Informationerne omfatter også kontrakter og samarbejdsaftaler med en stor mængde kunder i den offentlige sektor, ligesom der er blevet stjålet beskrivelser af komplicerede løsningskoncepter, som Atea har leveret til sine kunder i Danmark.

Tyverierne hænger ifølge Atea sammen med en meget omtalt tur til Dubai, hvor den nu forhenværende salgsdirektør deltog sammen med to tidligere Atea-topfolk og to kunderepræsentanter.

Turen var godkendt af Ateas direktør i Danmark, Morten Felding, men det skete ifølge Ateas koncernchef på falske forudsætninger.

Løgn om Dubai-tur
"Vores undersøgelser viser, at Dubai-turens formål var at planlægge, hvordan meget store kunder kunne flytte deres kundeforhold (fra Atea,red.) til 3A-it. Så den tur, som Morten Felding havde sagt ja til, blev i realiteten aldrig gennemført. Der blev løjet om formålet, det reelle indhold og omkostningerne ved turen," sagde Steinar Sønsteby.

Han oplyste, at politianmeldelsen mod den tidligere salgsdirektør og 3A-it blev afleveret til politiet 16. november.

Han understregede, at det er op til politiet og domstolene at tage stilling til, om der er hold i sigtelserne om bestikkelse og tyveri af kundedata.

Både Steinar Sønsteby og Morten Felding blev ved pressemødet flere gange spurgt, hvorfor de vælger at fortælle offentligheden om den seneste tyverianmeldelse.

Det forklarede Morten Felding til Computerworld:

"I offentligheden er det fremgået, at det er Atea, der er skurken i hele denne her sag. Derfor vil vi gerne fremlægge vores dokumentation for, at det drejer sig om en lille gruppe personer, som for egen vindings skyld har optrådt illoyalt over for Atea," siger Morten Felding.

Bestikkelsessagen brød ud kort efter at Atea tabte et stort, offentligt udbud i Region Sjælland til den nystartede konkurrent 3A-it.

Flere usædvanlige forhold omkring udbuddet vakte mistanke hos Atea om urent trav. En henvendelse fra Ateas nystartede direktør Morten Felding til regionen førte til at politiet blev inddraget, og derefter rullede sagen.

Central i forløbet står den såkaldt hemmelige konto 2840, som angiveligt er blevet benyttet til at overføre penge til ansatte i Regions Sjælland .

Men på dagens pressemøde understregede Steinar Sønsteby, at kontoen er en helt regulær mellemregningskonto, som bruges til at afstemme rabatter, forudbetalinger og genkøb af it-varer.

Det er derfor brugen af kontoen og ikke kontoen i sig selv, der har været ulovlig, lød det fra Steinar Sønsteby.

Computerworld har uden held flere gange forsøgt at få en kommentar fra 3A-it på beskyldningerne.

Opdateret: 3A-it har dog sent tirsdag eftermiddag udsendt et svar på Ateas beskyldninger. Den kan du læse om her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Sådan turboimplementerede GateHouse helt nyt ERP-system på blot 26 dage: "Systemet skulle kunne favne det hele og integrere forretningerne med hinanden"
På 26 dage midt i coronakrisen og hen over påsken implementerede den danske softwarevirksomhed GateHouse en ERP-løsning fra IFS som erstatning for et bare to år gammel NAV-løsning. Her er historien om, hvordan det lykkedes.
Computerworld
Så kom der pris og dato på de nye PlayStation 5-modeller
Sony slipper de nye PlayStation 5 konsoller løs blot halvanden uge efter lanceringen af Microsofts Xbox-kollektion.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Få overblikket: Her er Gartners vurdering af 16 førende CRM-leverandører
Den teknologiske udvikling skaber pt. en massiv omstilling inden for kundeservice. Samtidig muliggør teknologien også en konsolidering, som igen stiller nye krav til moderne CRM-systemer. Især kunstig intelligens og muligheden for digitale kanaler står højt på kundernes liste. I dette whitepaper kan du derfor læse om analysevirksomheden Gartners research af 16 leverandører inden for CRM og dermed få et overblik over det stadigt mere komplekse landskab.