Artikel top billede

Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Alle de store danske teleselskaber har i de seneste måneder hævet prisen på det billigste mobilabonnement. Få forklaringen her.

Efter en årrække med voldsomme fald i prisen for et mobilabonnement i Danmark, har de seneste måneder bud på en overraskende udvikling: Priserne stiger igen.

Det er en tendens, der står i stært kontrast til, da priskrigen for et par år siden var på sit højeste blandt de danske teleselskaber.

Prisen var dengang det vigtigste våben i jagten på kunder.

Men den er god nok: Priserne er faktisk blevet hævet hos de største danske teleselskaber i de seneste måneder.

Senest har Telenor i sidste uge hævet prisen på sit billigste abonnement for nye kunder fra 109 til 129 kroner.

Prisstigningerne begyndte dog allerede i efteråret, da TDC hævede sine priser med 10 kroner for de billigste mobilabonnementer for nye kunder - en øvelse selskabet gentog med yderligere 10 kroner før jul.

Derfor er priskrigen afblæst

TDC's træk fik både Telia, Telenor og 3's Oister til at følge trop med prisstigninger på de billigste abonnementer, og det er ikke uden grund, at TDC's konkurrenter valgte den strategi frem for at indlede en ny priskrig.

Det forklarer Morten Imsgard, der som aktieanalytiker i Sydbank følger den danske telebranche tæt.

Han peger på, at prisstigningerne er en direkte konsekvens af den havarerede fusion mellem Telia og Telenor i efteråret.

"Fra EU's side sagde man, at man ikke ville tillade fusionen mellem Telia og Telenor i Danmark, fordi man frygtede, at det ville give stigende priser. Og så fik man lige præcis det i kølvandet på det," siger Morten Imsgard til Computerworld.

"Det har man fået, fordi markedet har ændret sig. TDC har udnyttet en mulighed til at hæve priserne i kølvandet på den mislykkede fusion, hvor både Telia og Telenor står med et stort problem, der skal løses, fordi de ikke kunne få lov til at fusionere."

"Det har skabt en anden markedsdynamik, hvor de er meget interesserede i at følge med TDC i de her prisstigninger, fordi de kan se, at det kan være vejen til at få en bedre dansk forretning," forklarer Morten Imsgard.

Læs også: Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

Det var netop den pressede konkurrencesituation, der var grunden til, at Telia og Telenor ønskede at gå sammen i Danmark.

Det har nemlig - ikke mindst på grund af mange års intens priskrig - vist sig svært at drive en sund forretning som mobiloperatør i Danmark.

Fusionen blev som bekendt droppet på grund af de mange krav fra EU's side, og dermed står især Telenor og Telia fortsat med en udfordring i Danmark.

"Det, de ikke kunne, var at vende tilbage til tilstanden fra før, man begyndte at snakke fusionsplaner," forklarer Morten Imsgard.

Priskonkurrencen er simpelthen ikke en fornuftig vej frem for nogen af selskaberne lige i øjeblikket:

"Det var strategi, der havde en udløbsdato, og man vidste, at det ikke fungerede. Der var brug for nye tiltag, og så er det meget kærkomment, at TDC viser prislederskab som den største spiller," siger Morten Imsgard til Computerworld.

Læs mere om prisstigningerne på mobiltelefoni senere på Computerworld.

Læs også:

Disse fem begivenheder vil ændre den danske telebranche i 2016

Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

Ny priskrig i den danske telebranche: Derfor ender priskrige igen og igen med opkøb




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere