Atea bruger alt for mange penge: Indtjeningen falder trods kraftigt stigende omsætning

"Det er ikke nogen hemmelighed, at vi har været ramt af udfordringer i 2015, og set i det lys er jeg tilfreds med resultatet," lyder det fra direktør for Atea Danmark, Morten Felding.

Atea i Danmark har været igennem et turbulent år med skandalesager og fyringsrunder, som har kostet dyrt på bundlinien.

Til gengæld går det strygende med toplinien: Atea i Danmark sælger kort og godt mere og mere, men kan ikke få indtjeningen til at følge med, da øgede omkostninger suger pengene ud.

Det afspejler sig i selskabets netop offentliggjorte regnskabstal for både fjerde kvartal og hele regnskabsåret.

Det viser, at Ateas omsætning i fjerde kvartal er vokset med hele 16,4 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Til gengæld er driftsresultatet faldet med 2,2 procent til nu 135,2 millioner kroner.

Samme billede
For hele året tegner der sig samme billede: Omsætningen er steget med 10,3 procent, mens driftsresultatet er faldet med 6,7 procent.

I alt landede Atea et driftsresultat - altså før renter, afskrivninger og skat - på 304,6 millioner kroner.

Ifølge Atea-direktør Morten Felding viser tallene, at Atea Danmarks omkostninger har været for høje.

"Vi gik ind i 2015 med en organisation gearet til ambitioner om stærk vækst. Væksten blev ikke så stor som planlagt," lyder det fra ham i en udsendt meddelelse.

"Det er ikke nogen hemmelighed, at vi har været ramt af udfordringer i 2015, og set i det lys er jeg tilfreds med resultatet," siger han.

I meddelelsen peger Atea også på konsekvenserne af den store bestikkelsessag i Region Sjælland, hvor Atea angiveligt har opereret med en hemmelig konto til at tilbageføre midler til topfolk i regionen til gengæld for ordrer.

Der er nedlagt navneforbud i sagen, men Morten Felding har tidligere selv meldt ud, at han er sigtet.

Det kan du læse mere om her: Ateas danske direktør sigtet i bestikkelsessag

Selskabet har tidligere erkendt, at sagen har kostet ordrer.

Det kan du læse mere om her: Atea: Vi taber ordrer efter bestikkelsessag

Ifølge Atea har selskabet iværksat en 'omfattende compliance-program,' ligesom processerne er 'blevet styrket'.

Det er sket for at 'sikre orden i tingene,' hvilket giver en 'stærk tro på fremtiden,' som det hedder.

Atea gennemførte i efteråret en såkaldt 'selektiv tilpasning' samt ansættelsesstop.

Morten Felding meddeler, at virkningerne af denne tilpasning vil kunne ses på resultatet af indeværende kvartal.

"I efteråret tilpassede Atea i Danmark sin organisation til de eksisterende og ændrede markedsvilkår. Besparelserne vil have indvirkning på resultatet for første kvartal 2016," lyder det fra ham.

Læs også:

Overblik: Det ved vi om bestikkelses-sagen i Atea efter ny politi-anmeldelse

Ateas omsætning styrtdykker efter bestikkelsessag

Ny rapport afslører: Store it-indkøb i Region Sjælland kom aldrig i udbud

Bestikkelsessag får Atea-kunder til at kigge sig om efter nye leverandører

Løsladt top-chef i 3A-it: Det var ikke bestikkelse - sådan hang ordningen sammen





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
Pengene vælter ud af DXC Technology: Har på et år tabt mere end 700 millioner kroner på den danske forretning
DXC Technology Danmark kommer ud af seneste regnskabsår med et underskud på 728 millioner kroner. Det er en fordobling i forhold til året før. Samtidig hæver selskabet omsætningen med 40 procent. DXC har tabt 2,5 milliarder kroner i Danmark på blot fem år.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.