Måtte ikke kunne ske: Derfor kørte selvkørende Google-bil sammen med by-bus

En selvkørende Google-bil knaldede for en uge siden ind i en bybus i Googles hjemby. Det skulle ikke kunne ske. Her er Googles forklaring på uheldet.

Bil-industrien arbejder for tiden på højtryk på at udvike selvkørende biler, der er udråbt til at blive det næste store udviklings-trin i bil-verdenen - med afsmittende effekt på hele it-branchen.

Det kan du læse mere om her: Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år

Det er et helt grundlæggende krav, at de selvkørende biler er sikrere og bedre til at færdes i trafikken end manuelt styrede køretøjer, da langt de fleste trafik-uheld skyldes menneskelige fejl.

Derfor har det vakt en del opsigt, at en af Googles selvkørende biler - en Lexus RX450h - 14. februar knaldede ind i en bybus i Googles hjemby, Mountain View i Californien, USA.

Det skete på den tresporede boulevard El Camino Real, hvor den selvkørende Google-bil pludselig skiftede vognbane og bragede ind i en bybus, der kørte med omkring 25 kilometer i timen.

Ifølge Google havde den selvkørende bil endda en chauffør, men den kørte altså på uhelds-tidspunktet af sig selv.

Årsagen til sammenstødet var ifølge selskabet, at bilen et øjeblik tidligere havde signaleret, at den ville dreje til højre.

Men en bunke sandsække placeret rundt om et vandreservoir på vejen fik den i stedet til at skifte vognbane og dermed trække ud i midtersporet.

"En bybus nærmede sig her bagfra. Chaufføren så bussen i bakspejlet, men vurderede, at den ville stoppe eller sænke farten og dermed tillade Google-bilen at trække ud. Cirka tre sekunder senere var der kontakt mellem køretøjerne," lyder det om uheldet.

'Drilsk situation'
Til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau erkender Google, at en af selskabets biler løb ind i en 'drilsk kombination af omstændigheder'.

Normalt kører de selvkørende biler nemlig i midtersporet, hvor de har mulighed for at navigere bedst muligt.

"Men når man trækker ud for at dreje til højre i en vejbane, der er bred nok til at rumme to biler ved siden af hinanden, samler der sig irriterende trafik bag dig," lyder det fra selskabet.

"Så for flere uger siden begyndte vi at arbejde på at få bilen til at gøre det, som menneskelige chauffører normalt gør: Nemlig at holde til højre, da højresvingende biler ofte er nødt til at holde tilbage for fodgængere. Derved kan biler bagfra komme venstre om."

Bilen var imidlertid nødt til at stoppe for sandsækkene. Her ventede den, mens et par biler passerede den, hvorefter den begyndte at trække ud mod midtersporet i lav hastighed.

"Vores bil havde set, at bussen nærmede sig, men systemet beregnede, at bussen ville holde tilbage, da bilen befandt sig foran bussen, mens buschaufføren åbenbart vurderede, at vi ville holde tilbage," lyder det fra Google.

"Beklageligvis førte alle disse antagelser os til det samme punkt på vejen samtidig. Denne slags misforståelser sker hver eneste dag mellem menneskelige chauffører, hvor vi alle hele tiden forsøger at beregne, hvad de andre vil gøre," skriver Google.

Det er første gang, at Google åbent vedkender sig et ansvar for et trafikuheld.

Selskabet har nu gennemgået uheldet talrige gange og har desuden fodret selskabets køresimulator med flere tusinder variationer af uheldet og indlemmet data i det kunstige intelligens-system, der styrer de selvkørende biler.

"Fra nu af vil vores biler bedre forstå, at busser og andre store køretøjer er mindre tilbøjelige til at holde tilbage end andre typer køretøjer."

Videre skriver Google, at det er 'afgørende for os at udvikle avancerede evner, som respekterer både trafik-normer og 'the spirit of the road.'

Netop El Camino Real er en af de mest benyttede trafikstrækninger for Googles test af de selvkørende biler, da strækningen er udstyret med flere hundrede trafiklys, vejkryds og tilkørsler.

Indtil videre har Googles flåde af selvkørende biler - 23 Lexus RX450'ere samt selskabets lille Anders And-boble uden rat - kørt mere end halvanden million kilometers testkørsler, hedder det.

Den lille Google-boble har i øvrigt tidligere fået en færdselsbøde for at køre for langsomt og derved være til fare for trafikken.

Læs også:

Her er (nogle af) fremtidens vilde bil-teknologier fra CES

Toyota investerer milliarder i nyt teknologi-samarbejde: Her er it-visionen for fremtidens biler

Googles robot-chef skifter til milliard-projekt hos Toyota: Skal udvikle kunstig intelligens i kæmpe-projekt

Systemer vil snart kunne designe systemer automatisk - og robotter kunne bygge nye robotter





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Cyberkriminelle har fået et nyt våben - og det virker: Derfor vælger mange flere hackede virksomheder at betale hackerne
Interview: 2020 har været et hårdt år på cybersikkerhedsområdet. Og situationen spidser nu til, efter en ny kynisk tendens er eksploderet gennem året. Og den forsvinder ikke igen, spår sikkerheds-ekspert Peter Kruse.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.