Sådan kobler danske DSV tusindvis af brugere på nyt it-system

Transportvirksomheden DSV er godt i gang med at rulle it-systemer ud til langt over 20.000 nye brugere efter stort milliardopkøb. Læs her, hvordan DSV's infrastrukturmanager griber den omfattende opgave an.

Artikel top billede

Foto: Arkivfoto

Da det danske transport- og logistikselskab DSV i vinters overtog den amerikanske transportvirksomhed UTi for ni milliarder kroner, lå der et gigantisk it-konsolideringsarbejde forude.

For begge virksomheder havde ved overtagelsen hver godt 20.000 medarbejdere og et hav af overlappende it-systemer, som DSV's it-afdeling skulle ensrette.

Først skridt i den proces var at kigge på UTi's sø- og luftafdeling.

For det var her, at UTI's største økonomiske hul kunne findes. Mere konkret blev det planen, at få implementeret DSV's transportsystem CargoWise One til erstatning af UTi's transportsystem.

I dag, tre måneder senere er indtil videre 90 UTi-kontorer lagt sammen og kører på DSV's CargoWise One-system, fortæller DSV's infrastrukturmanager Jannik Dunmose til Computerworld på Citrix-konferencen Synergy 2016, der løb af stablen i sidste uge i Las Vegas.

"Hos DSV kigger vi altid på, hvordan vi kan optimere vores interne processer, og det kunne vi så først og fremmest på transportsystemet. Men vi tager applikation for applikation i prioriteret rækkefølge vurderet ud fra behov, økonomi og kompleksitet," siger Jannik Dunmose.

Rutineret i it-konsolidering

Både DSV og UTi havde ved opkøbet godt 1.000 applikationer hver, så det kan tage sin tid at smelte sammen. Hele it-konsolideringsprojektet forventes at være endeligt afsluttet i 2018.

Med DSV's erklærede mål om at vokse igennem opkøb, må den danske transportgigant med en omsætning på godt 50 milliarder kroner også siges at være godt rustet til opgaven.

For virksomheden er i det seneste årti næsten firedoblet på mandskabssiden med flere større opkøb, og DSV har således været igennem konsolideringsprocessen mange gange.

"Vores infrastruktur er meget kompleks med alle de opkøb, vi har foretaget i de forgangne år. Vi er hele tiden i den proces med at ensrette og standardisere systemerne, mens forretningen kører videre i hele verden," fortæller Jannik Dunmose.

Med UTi-opkøbet har DSV nu tre store datacentre placeret i henholdsvis Asien, Nordamerika og Europa, og de skal understøtte den globale it-infrastruktur for hele DSV fremover.

"Det handler jo om, at vi er driftsstabile og mine systemer kører," forklarer Jannik Dunmose, som har været hos DSV i ni år og blandt andet har ansvaret for transportselskabets desktop-, Exchange- og VMware-miljø over hele kloden.

Samtidig er it-organisationen vokset til omkring 1.200 folk, der er beskæftiget med alt fra strategi over drift og support til udvikling og projektstyring. Effektiv og smart it-styring spiller en afgørende rolle for DSV, der navigerer i en branche med små profitmarginer.

Umuligt uden virtualisering

Jannik Dunmose fortæller, at hele standardiseringsprocessen med at konsolidere it-systemer ikke ville være muligt uden virtualisering af medarbejdernes desktops.

For virtualisering giver DSV's infrastrukturfolk mulighed for at udrulle applikationer i stor skala i ét hug.

"Da vi opgraderede fra Office 2007 til version 2010 tog det halvandet år, fordi vi skulle udrulle Officepakken fysisk på flere maskiner i blandt andet Asien. I dag ville samme operation tage omkring tre timer for op mod 13.000 DSV-brugere, hvis alle er på deres pladser til at genstarte deres maskiner," fortæller Jannik Dunmose.

"Den slags ville være helt umuligt at styre uden virtualisererede miljøer," fortsætter han.

Han indskyder samtidig, at udrulning af apps ikke bare kan gøres så hurtigt i enhver situation. Det skyldes, at netværket også skal skaleres til at kunne håndtere op mod 10.000 samtidige brugere bestående af speditører, kundeservicefolk og lagerarbejdere.

"Vi skal sørge for, at eksempelvis de australske kolleger ikke tilgår datacentret i USA, for det kan give dem en forsinkelse på cirka 200 til 250 milisekunder. Det vil i praksis føles som om, at medarbejderne har 'gummitaster', når de taster på deres pc," forklarer Jannik Dunmose.

Central styring af data og folk

Udover styring af systemkonsolidering og styring af apps skal datahåndteringen også planlægges omhyggeligt. For data på en forsendelse må ikke rode rundt i flere databaser på samme tid.

I grove træk styres dette ved at sende alle data til det centrale datacenter i Europa, mens DSV-folk i USA, Asien og resten af verden kan få læseadgang til disse data.

"Når en speditør tilføjer en transport til vores fragtsystem, skal vi være sikre på, at denne transport kunne findes et sted," siger Jannik Dunmose.

Den centraliserede styring betyder også, at it-sikkerheden bliver bedre, fordi DSV's it-folk kan styre rettigheder i filer for de ansatte.

"Vi har meget at se til i sådan en konsolidering, og jobbet er bestemt ikke fra 8-16 lige for tiden. Den slags trækker veksler i hele organisationen. Men det er også rigtig spændende at være med i it-konsolideringsprojekter i denne skala, for det findes ikke mange andre steder," Jannik Dunmose.

Som nævnt er it-konsolideringen med UTi's systemer færdig om tre års tid, og til den tid har DSV muligvis været på nye opkøb med yderlige it-konsolideringer. Indtil videre er DSV nemlig 'kun' i top 5 over verdens største logistikvirksomheder med sin globale markedsandel på tre procent.

Læs også:
Ny CIO i DSV: Transport lyder måske som lastbiler og diesel - men vi har også 500 it-folk på lønningslisten

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S