Danske erfaringer med devops: 140 procent mere software med 44 procent færre fejl

Devops kan give rigtig gode resultater, men det er ikke noget mirakelmiddel, som man lige kan hive ned fra hylden. Der skal lægges seriøse kræfter i at forandre virksomheden. Her er erfaringerne og de gode råd fra to danske it-topfolk.

"I vores  ti mand store udviklingsteam har vi fuldstændig afskaffet operations-medarbejdere og testere. Resultatet er, at vi leverer cirka 140 procent mere, end vi gjorde før, i bedre kvalitet og uden at knokle hårdere. Kun ved at arbejde mere intelligent."

Det er budskabet fra Allan Ebdrup, CTO hos softwarevirksomheden Debitoor, som producerer faktureringssoftware til små og mellemstore virksomheder.

Hos Debitoor har Allan og hans team, som sidder i både København, Ukraine og Slovakiet, arbejdet med deres egen fortolkning af devops i "nogle år", som Allen Ebdrup udtrykker det.

Den største ændring har i første omgang været, at udvikler-holdet ikke længere udgiver nye versioner hver 14. dag. I stedet betyder arbejdsmetoden, kaldet 'Continuous Delivery', at der i løbet af en dag kan komme ti eller flere opdateringer til Debitoors faktureringsløsning.

Men for Allan handler det ikke kun om, at der er kommet fart på udviklingen. Den er også blevet bedre:

"Når jeg måler, har vi nu 44 procent færre fejl, de såkaldte defects. Hvem ville have troet, at det at afskaffe QA gav bedre kvalitet? Men det oplever vi."

Vejen dertil har været en lokal version af den devops-tankegang, der som ambition har at slå bro mellem udviklings- og driftsaktiviteter.

Et opgør med Gartners 'bimodal it'
Netop adskillelsen af drift og udviklingsaktiviteter har ellers været god CIO-latin, siden konsulenthuset Gartner i 2014 fremlagde sin model for 'bimodal it'.

Succeshistorier som Danske Banks Project X og lanceringen af Mobile Pay er blevet brugt til at fremhæve, hvorfor dynamiske udviklingsfolk skal frigøres fra den mere traditionelle driftorganisation.

Men spørger du den nordiske CTO for softwarefirmaet CA Technologies, Martin Jæger, er opdelingen ved bimodal it ikke det mirakelmiddel, som mange har gjort det til.

Nok kan fokus på driften bremse udviklingen, men det går ifølge Martin ikke bare går væk, fordi du deler it-afdelingen op.

I den forbindelse peger både han og Allan Ebdrup på, at udfordringer med overlevering og ventetider ikke nødvendigvis går væk.

For, som Allan Ebdrup engang har oplevet, så nytter det ikke noget at have hurtige udviklere, hvis de må vente tre måneder på at få opsat en server af driftsafdelingen.

Den slags er et kæmpe rødt flag i en tid, hvor forbrugere og chefer forventer hele verden leveret inden for 24 timer. Eller - som Allan Ebdrups team af og til gør - på få minutter.

Fire centrale opgaver
Derfor er devops-tankegangen - ifølge tilhængeren - langt bedre tilpasset en hurtig og krævende verden. Men den er mere ambitiøs og derfor også sværere. 

Hvor bimodal it sætter udviklingen fri ved at frigøre den fra driften, kræver devops-tankegangen, at hele organisationen løftes, og at barrierer og ventetider elimineres én gang for alle.

Kan du det, kan du tilsyneladende se frem til både øget effektivitet, færre fejl, gladere ansatte og en mere omstillingsparat organisation.

Artiklen fortsætter under billedet... Trin 1: Start med automatisering af opsætning og test
Det er dog ifølge Martin Jæger langt fra den berømte gratis frokost. I stedet opstiller han fire essentielle opgaver, som skal løses, før du er i mål.

Den første handler om en ryddet barrierer og få skabt en hel- eller delvis automatisering af it-opgaverne på tværs af miljøer. Her er det ifølge Martin Jæger centralt, at udviklerne kan tilgå og flytte data rundt mellem miljøer, fordi "begrænsninger ændrer arbejdsgange og oftest ikke til det gode."

For Allan Ebdrup fra Debitoor handler det samtidig om, at du får omfavnet de muligheder, som cloud-teknologien giver i dag for næsten øjeblikkelig opsætning af maskiner, simulering af test-miljøer og lignende.

Man kan sige, at devops sigter efter gøre op med afhængigheden af driften i udviklingen, hvor bimodal it-tanken er at lade hvert hold specialisere sig.

Men her bør software- og cloudløsninger hjælpe med at komme ud over den modsætning. Eller, som Allan Ebdrup udtrykker det: "Det er min oplevelse, at der i dag er megagod service på mange af cloud-tjenesterne. Og så kan vi faktisk bruge tiden på at levere noget til kunderne i stedet."

Trin 2: Erkend, at du er et softwarehus
Den anden opgave, du skal løse, er at skabe en erkendelse af, at næsten uanset hvad din organisation producerer, så er I et softwarehus i kundernes øjne.

"Jeg ved godt, at mange siger, at deres core-business er ikke it, men at det er produktion, service eller noget helt tredje.", siger Martin Jæger. 

"Men du bliver målt og vejet inden for it hver eneste dag af dine kunder, uanset om det er via en app, en hjemmeside eller en e-handelsløsning. For kunderne er det, de møder, en del af din core-business."

"Så du skal være helt helt sikker på, at kunderne ikke allerede er digitaliserede. Og at dine salgsprocesser ikke allerede er digitaliserede. Det, tror jeg, vil være svært at overbevise nogen om i dag."

Derfor skal hele virksomheden organiseres omkring leverancen til kunden og opfattelsen af, at it-løsninger er både udstillingsvindue, salgskanal og kontaktformular, skal bredes helt ud.

Derfor skal der samtidig skaber en rækker feedback-loops, som sikrer, at problemer registreret hos kundeservice når frem til de rigtige folk - og at der etableres KPI´ere, som viser, om kunderne nu også får løst de problemer, som de støder på.

Artiklen fortsætter under billedet... Trin 3: Devops er strategi og kræver ledelsens medvirken
Spørger du Martin Jæger, er devops samtidig en kærkommen genvej til at få it og forretningsstrategi til at svinge sammen. Eller, som han udtrykker det: "Har man kunden eller devops som centrum for det, man gør, kan man få KPI'er, som hænger bedre sammen med det, forretningen er."

Samtidig er devops tæt knyttet til den nødvendige digitale transformation, som mange virksomheder står over for.

Det betyder også, at ønsket om hurtigere, mere omstillingsparat it - og dermed virksomhed - ikke bare kan uddelegeres til it-afdelingen med et henkastet 'Lav noget devops og en digital transformations-strategi.'.

Får du den opgave, skal du protestere, understreger Martin Jæger.

"Ligger der ikke en digital strategi, er der stor chance for, at devops er spild af tid.".

Derfor er erfaringerne med devops også indtil videre lidt blandede:

"Der er mange, som gerne vil devops, men som ikke har gjort det helhjertet. Ofte ender de med at skabe en ny organisation, der er lige så fastlåst, som den foregående", advarer Martin Jæger.

Trin 4: Har du de rigtige folk?
Kaster du dig for alvor over devops, er det samtidig naturligt at overveje, om du har det rigtige hold. For, som Martin Jæger udtrykker det: "Du kommer til at sige til dine folk, at 'nu skal vi arbejde hårdere og nyt det næste stykke tid'."

Her handler det især om at identificere de folk, som vil være med til at bryde siloer ned og skiftet kulturen. Det kan, ifølge Allan Ebdrup, stille nogle krav til udviklerne:

"Det handler om at gøre udviklerne opmærksomme på produktionsmiljøer og tage ansvar for hele processen i stedet for kun at se, om det kører på deres egen maskine eller i test-miljøet.", forklarer han.

"Det er klart, at vi sammen i teamet skubber til grænsen for, hvad der er udviklerens ansvar. Men min erfaring er, at de synes, det er fedt, for en del af 'pakken' er også, at de har færre at spørge om lov og vente på."

"Men det vigtigste er, at det er meget sjovere at arbejde hos os. Når man tænker over det, er det vel ikke så underligt, at folk kan godt lide selv at tage beslutninger og få noget fra hånden."

Føl dig frem til din model
Vælger du devops, har de to eksperter dog også et par ekstra gode råd til dig.

Først Allan Ebdrup, som har sammenstykket sin egen model med udgangspunkt i devops. Og det er netop hans budskab:

"Der er vigtigt at huske, at der er mange bøger, som beskriver teknikkerne, men der er jo ingen, som følger med hele vejen. Du skal i stedet lære din egen udviklingsproces, egne krav og processer at kende - og så tilpasse ud fra dem."

Det kan Martin Jæger fra godt nikke genkendende til. Han anbefaler, at man tænker stort men starter i det små.

"Find den afhængighed, som er størst i organisationen. Og løs så den. Rejsen handler også om, hvad der er mest i vejen for hurtige releases. Din opgave er at få brudt siloer ned, få etableret feedbackloops og få skiftet kulturen. Det er der ikke mange, som har formået at gøre endnu."

Det kræver dog ifølge Martin Jæger en fast hånd, eller som han siger:

"Træf nu nogle rockerbeslutninger om det, som skal gøres. Det ikke nok at starte en taskforce".


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Eksplosiv cloud-udvikling truer hostingbranchen: "Hosting-virksomhederne kan ikke blive ved med at vente"
I fremtiden er det slut med høje vækstrater indenfor hostingbranchens kerneforretning, der lider under et hårdt press fra det blomstrende marked for public cloud. Det viser tal fra IDC.
Computerworld
Danske tech-topfolk blæst bagover efter besøg i Kina: Danmark er nødt til at gøre noget
Danmark skal i den grad op i gear, hvis ikke vi skal køres helt bag ad dansen af Kina, lyder det fra bekymrede danske techfolk efter besøg i Kina.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
6 gode råd til et succesfuldt virtuelt møde
Den traditionelle måde at tænke arbejdsplads på er under forandring. Nye teknologier skyder frem og gør hverdagen nemmere og mere dynamisk. Eksempelvis er mængden af fjernarbejdspladser steget med 115% de seneste 10 år, og det stiller krav til måden at holde møder på. Med et virtuelt møderum kan møder faciliteres online, og alle parter sparer tid fordi det er mere fleksibelt og ikke betinget af at alle møder op fysisk. I dette whitepaper kigger vi på hvad der skal til for at mestre denne disciplin og giver dig 6 gode råd.