En huskekage til 300 millioner kroner: Her er læren af Swipps massive nedtur og snarlige død

ComputerViews: Swipp lukker og slukker om tre måneder, og alle medarbejdere er blevet opsagt. Her er læren af betalings-løsningens eklatante nedtur.

ComputerViews: Efter tre et halvt års kamp for et gennembrud, er det om et par måneder helt slut for mobilbetalingsløsningen Swipp, som 1. marts fjernes fra jordens overflade.

Det meddelte de 72 pengeinstitutter, der står bag løsningen, torsdag, hvilket du kan læse mere om her: Nedturen er total: Swipp lukker og slukker helt om tre måneder.

Reelt stod det klart, at dødsdommen var nært forestående for få uger siden, da de to storspillere Jyske Bank og Nordea i oktober meldte sig ud af samarbejdet med kort tids mellemrum.

Det fik i november alle de øvrige banker til at gå med MobilePay, hvilket du kan læse mere om her: Samtlige danske banker dropper Swipp og går til MobilePay.

Swipps eklatante nedtur indeholder nogle elementer, som alle, der beskæftiger sig med disruptive mekanismer, kan lære noget af.

Lad os tage et kig på dem her.

Kom først - og sæt dig hurtigt på markedet
Swipp blev lanceret i hård konkurrence med Danske Banks MobilePay, men kom for sent ud ad starthullerne.

MobilePay blev lanceret nemlig 7. maj 2013, mens Swipp så dagens lys en måned senere, nemlig 13. juni 2013.

På det tidspunkt var danskerne allerede i stort omfang begyndt at vende sig mod MobilePay, som var blevet downloadet en halv million gange allerede fire måneder efter lanceringen.

Tænk på brugerne - ikke på dit produkt
Det vigtigste af alt er at skabe værdi for brugerne - ikke produktet. Det kræver, at man forstår sine brugere og deres verden.

Hvad skaber værdi for den enkelte bruger? Danske Bank smed under udviklingen af MobilePay alt op i luften, mens Swipp-bankerne tænkte mere klassisk a la traditionel bank-app. Det blev dyrt.

Swipp kunne ved lanceringen eksempelvis kun anvendes af Swipp-bankernes egne kunder, mens Danske Bank havde sørget for, at MobilePay frit kunne downloades og anvendes af alle danskere uanset hvilken bank, de var kunder i.

Brugere anbefaler produkter til hinanden og er ret ligeglade med, om en løsning er udviklet af den ene eller den anden, bare den er anvendelig og problemfri.

Insead-professoren Annet Aris pegede tidligere på året på, at et væsentligt tegn på, at et marked er klart til at blive overtaget af en nytænkende spiller, er tilstedeværelsen af 'kunstige spændetrøjer,' hvor brugeren bliver låst til bestemte rammer eller produkter - som eksempel en bank, en løsning eller andet.

Brugerne vil i stedet have frihed og fleksibilitet i en løsning.

Du kan læse mere om Annett Aris' tre interessante indikationer her: Hvornår bliver du disrupted og løbet over ende af aggressive digitale rivaler? Disse tre indikatorer kan give dig svaret.

Da Swipp omsider indså dette, var det for sent.

Tænk enkelt
Brugerne kan lide enkelthed.

Løsningen skal være intuitiv og alt skal være uhyre enkelt opbygget, så enhver bruger kan begynde at anvende løsningen få minutter efter den er blevet downloadet.

Det forstod Danske Bank med MobilePay, mens Swipp ved lanceringen var integreret ind i de forskellige bankers egne apps - altså en løsning inde i en løsning, som brugerne skulle arbejde sig ind til.

Og brugerne skulle i begyndelsen valideres via NemID i Swipp for at gennemføre betalinger, mens Danske Bank havde sørget for, at det var muligt straks at overføre mindre beløb via MobilePay.

Ikke vildt kompliceret, nej, men langt mere kompliceret end MobilePay. Som brugerne så (selvfølgelig) valgte.

Læren: Enkelthed betaler sig. Alle brugere kan lide transparens, tilgængelighed, gennemsigtighed og hurtighed, så de kan komme videre.

Kopier ikke noget, der allerede fungerer godt - find på noget nyt
Efter den noget besværlige start, begyndte Swipp-bankerne efter nogen tid at fjerne knaster og uhensigtsmæssigheder i løsningen.

Det var fint nok set ud fra et brugermæssigt perspektiv, men resultatet var også et produkt, der på en række områder mindede meget om det enkle og velfungerende MobilePay.

Selv om løsningen sådan set fungerede, og en del butikker efterhånden blev indskrevet, haltede Swipp stadig langt efter MobilePay.

Hvorfor? Fordi Swipp ikke bød på en eneste åbenlys forbedring eller oplagt fordel for kunderne. Og hvorfor have to næsten identiske løsninger, når man kan nøjes med én, der fungerer (næsten) alle vegne?

Læren: Stræb altid efter at udvikle noget, som ingen andre har. Og kryds så fingre for, at brugerne tager det til sig.

Erkend nederlaget i tide
Swipp har kæmpet i årevis på at komme foran MobilePay uden held, og de 72 pengeinstitutter er blevet ved med at poste penge, ressourcer og mandskab ind i projektet.

Kilder har overfor Finans fornyligt vurderet, at prisen for projektet har rundet 300 millioner kroner, hvor de godt 100 millioner kroner er blevet brændt af alene i de seneste ni måneder.

Alle disse penge er blevet brugt til ingen verdens nytte på et produkt, der helt fra lanceringen har været bagefter.

Mange penge fra krigskassen kunne være sparet, hvis Swipp-bankerne havde erkendt nederlaget, trukket stikket tidligere og opgivet kampen om at sidde på denne trone.

I stedet kunne pengene være blevet investeret i udviklingen af helt nye og spændende produkter, der kunne ramme ind i endnu uudviklede markeder.

Læren: Erkend dit nederlag i tide og kom videre. 'Fail fast,' som amerikanerne siger.

Har du yderligere bud på, hvad der er gået galt for Swipp og hvad vi kan lære heraf? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen
Computerviews: Intels nyslåede topchef Pat Gelsinger står overfor en stribe rigtig svære beslutninger. Hvis han ikke træder varsomt, vil chip-giganten sandsynligvis sygne hen.
Computerworld
Akut mangel på chip tvinger verdens største bil-producenter til at drosle ned for produktionen af biler
Flere af verdens største bil-producenter er tvunget til at drosle ned for produktionen på grund af mangel på chip, som de ikke kan få leveret.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Sådan kan du arbejde effektivt uanset tid, sted og type af enhed
Hvad nu hvis dit arbejde, din information, dine processer og teknologien bag ved, var organiseret på en måde så det passede til din organisation – alt sammen guidet af en intelligent udgave af det digitale arbejdsrum? Det er visionen bag Atea og Citrix´s samarbejde med digital workspace – en smartere og mere effektiv måde at arbejde på. I dette whitetpaper kan du derfor læse om, hvordan du kan skabe et mere effektivt og brugervenligt arbejdsrum uanset tid, sted og enhed. En løsning der på en gang er både enkel og som sætter brugeren i centrum.