Dansk Supermarked vil samle alle e-butikker på egen markedsplads - men Coolshop har allerede en markedsplads: "Dansk Supermarked burde overveje at bruge Coolshop som markedsplads i stedet"

Dansk Supermarked har omdannet webshoppen Wupti.com til en markedsplads. Det er fremtiden for dansk e-handel, mener Cooshop, der selv lancerede en lignende markedsplads for lang tid siden.

Dansk Supermarked vil omdanne webshoppen Wupti til en markedsplads, hvor danske e-handlere kan sælge deres produkter.

Initiativet skal ruste Dansk Supermarked til kampen mod Amazon, der sidder på en stadig større del af den danske e-handel, selv om den amerikanske e-handels-kæmpe endnu ikke er officielt til stede på det danske marked

Hos den nordjyske webshop Coolshop introducerede man imidlertid allerede et markedsplads-koncept for halvandet år siden.

"Dansk Supermarkeds initiativ er sådan set old news. Jeg ved godt, at I journalister måske ikke er klar over det, men vi gik i luften med vores markedsplads for halvandet år siden. Det var en beslutning, som vi tog for snart fire år siden, og siden da har vi investeret millioner af kroner i det. Det har været vores dyreste it-projekt nogensinde," siger Jacob Risgaard, marketingschef og medstifter af Coolshop, til Computerworld.

Dansk Supermarked har proklameret, at det er ambitionen at Wupti.com skal samle den danske e-handels-branche til kampen mod Amazon. 

Coolshop vil ikke udelukke, at virksomheden på et tidspunkt vil eksperminentere med at sælge produkter via Wupti.com. 

"Men omvendt burde Dansk Supermarked måske også overveje at bruge Coolshop som markedsplads istedet," lyder det fra Jacob Risgaard.  

Læs også: Morgen-brief: De vigtigste it-nyheder onsdag morgen - Dansk Supermarked vil på Wupti samle alle webbutikker til fælles kamp mod Amazon

Fremtiden for dansk e-handel
Coolshop-stifteren forklarer, at han ikke er i tvivl om at markedsplads-modellen er fremtiden for dansk e-handel.

"Der vil altid være plads til små specialiserede e-shops, men jeg er ikke tvivl om at markedsplads-modellen er fremtiden for butikker som vores, der er en slags digitale stormagasiner ," siger han.

Fordelen ved markedsplads.modellen er, at der bliver skabt en effekt, hvor et større udbud af sælgere er med til sænke prisen.

Det tiltrækker flere kunder og gør markedspladsen mere attraktiv. Og det tiltrækker endnu flere sælgere.

Samtidig kan markedspladsen være en god mulighed for butikker, der ikke har ressourcer til selv at opbygge en e-handelsforretning og stå for markedsføringen.

Hos Coolshop går man desuden målrettet efter at rekruttere udenlandske e-handels-butikker, som gerne vil sælge til danske kunder, men eksempelvis ikke er interesseret i at investere i etableringen af en dansk-sproget hjemmeside

"Det er også en god mulighed for danske forbrugere, der ofte kan spare meget på at handle i Tyskland, men som ikke er fortrolige med at handle på tyske hjemmesider. I øjeblikket har vi også en del engelske sælgere, der på grund af pundets kursudvikling ser en god forretning i at sælge til danskerne," siger han.

Læs også: Dansk Supermarked: Sådan skal kundedata og nye koncepter hjælpe os i kampen mod Amazon

Skal stå for halvdelen af omsætningen
Markedspladsen er den del af Amazons e-handelsforretning, der i disse år skaber den største omsætningsvækst.

Jacob Risgaard forklarer, at Coolshop har ambitioner om, at markedspladsen i fremtiden skal stå for en betydelig del af omsætningen.

"Vores mål er, at markedspladsen i løbet af de kommende år skal stå for halvdelen af vores omsætning. Vi er der ikke helt endnu, men vi er godt på vej," forklarer han.

Forretningsmodellen for virksomheder som Coolshop, Wupti og Amazon er, at de til gengæld for at stille platformen til rådighed tager en procentdel af salgsprisen.

Ifølge Jacob Risgaard tager markedspladser typisk et sted mellem 5 og 15 procent af salgsprisen, mens Coolshop dog også tilbyder en abonnementmodel, hvor sælgerne kan betale et fastbeløb om måneden mod til gengæld blot at aflevere het ned til procent af salgsprisen.


mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.