Eksperterne har talt: Disse fem teknologi-trends kommer til at forme fremtiden

700 eksperter har brugt de seneste dage på identificere fem store problemstillinger, der får markant indflydelse på vores fremtid.

Gennem de seneste dage har intet mindre end 700 eksperter mødtes i Dubai til World Economic Forums såkaldte “Future Council”.

Ifølge eksperterne fra World Economic Forum kan vi vente, at især fem teknologi-baserede trends og udfordringer får afgørende betydning for vores samfund i de kommende år.

1. Vi bombarderes med informationer i svimlende omfang
Kvantiteten af informationer stiger. Det er fake news-bølgen ifølge World Economic Forum et eksempel på.

Men de stigende informationsmængder betyder, at vi i endnu højere grad bør have fokus på at højne kvaliteten af de informationer, som vi eksponeres før.   

Derfor foreslår eksperterne, at vi sørger for at sætte en universal høj standard for vores medier, og samtidig styrker de digitale kompetencer hos børn og unge.

En del af den kompetence-styrkelse bør ifølge forummets eksperter have fokus på vores rettigheder og pligter som medborgere i en digital verden.

Læs også: Undervisningsministeren vil sætte gang i it i folkeskolen: Børn skal kunne skabe med it og teknologi i alle fag

2. Er small data vigtigere end big data?
Big data gør det muligt for virksomheder at lære ting om den menneskelig adfærd - og vigtigst af alt for virksomhederne om deres kunders adfærd. 

Men “small data” der tager udgangspunkt i oplysninger om det enkelte individ, kan være mindst ligeså kraftfuld. For indsamling af data om vores personlige helbred på eksempelvis smartphones kan føre til ændringer i vores spisemønstre og aktivitetsniveau. 

Noget som traditionel undervisning og oplysning indtil videre kun har haft begrænset succes med at gøre.

3. I fremtiden kan blockchain administrere alt
Blockchain er en kompleks teknologi, men den skal ifølge World Economic Forum i bund og grund ses som en ualmindelig smart database, der kan spore alt. 

Det gør teknologien ideel til at løse globale problemer, der er hidtil har været noget nær uløselige. 

World Economic Forum vurderer, at blockchain eksempelvis vil kunne bruges til at fremme tilliden til genmodificerede afgrøder og laboratorieudviklet mad, og på denne måde bidrage til at brødføde verdens hastigt voksende befolkning.

4. Verdens store problemer bliver løst på utraditionelle måder
Ifølge World Economic Forum skal vi se på de større sammenhænge, før vi beslutter os for, hvordan vi løser verdens største problemer. 

Det lyder ekstremt abstrakt, men eksperterne giver et konkret eksempel på, hvordan den tankegang kan løse et helt konkret problem. Nemlig trængelselsproblemer på vejene.

Her vil traditionelt tænkende beslutningstagere overveje at investere i den nyeste teknologi inde for anlæggelse af veje, der kan sikre, at vi kan bygge flere og endnu bedre veje.  Men i virkeligheden vil det måske give mere mening at investere i kørselsplatforme i stil med Uber, der kan sikre, at de eksisterende veje udnytte langt mere effektivt.

Læs også: Sådan kommer nye transport-koncepter til at udfordre den kollektive trafik

5. Reguleringer og robot-skat vil dæmpe frygt for forandringer
I den brede befolkning er der en udbredt frygt for, at de teknologiske forandringer sker med så stor hast, at store grupper i samfundet ikke kan følge med.

Det kan føre en til mistillid til vores samfund og dermed og sociale uroligheder, når folk oplever at deres plads på arbejdsmarkedet udfordres af robotter og automatiseringer. 

En løsning kan ifølge World Economic Forum være at indføre reguleringer og eksempelvis skatter på robotter, der kan være med til at sikre, at forandringer sker i et lidt mere adstadigt tempo og dermed gøre det lettere for borgerne at holde trit med udvikling.

Skatter på robotter er ikke nogen ny ide.

Tidligere på året gjorde blandt andet Microsoft-stifteren Bill Gates sig til talsmand for, at vi skal indføre en robotskat.


Kilde: Quartz' interview med Bill Gates

Ifølge Bill Gates skal en robotskat indføres for at sikre, at samfundet kompenseres for den indkomstskat, der forsvinder sammen med de job, der bliver overflødiggjort af robotterne.

Læs også Computerworlds interview med topchefen Singularity University Rob Nail, der ligeledes forsøger at løse de udfordringer, som den hastige teknologi udvikling skaber:

Interview med Singularity-stifter: "Singularity University er ikke en religion. Vi tilbeder ingen Gud og har ingen hellige relikvier.”  





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Herning Kommune kæmper med at inddrage borgerne i udviklingen af ny it: "Viljen og ordene er der, men det tager tid," siger it-chef
It i det offentlige: Det offentlige dumper, når det kommer til at inddrage brugerne i udviklingen af kommende it-løsninger, viser en undersøgelse. It-chef Poul Venø kæmper med at få det til at lykkes. "Man skal også forstå den kompleksitet, vi arbejder med i kommunerne," forklarer han.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Syv nemme trin: Sådan leverer du fremtidens digitale kundeservice
Når kunder besøger jer via digitale touchpoints, kan deres rejse godt virke tilfældig og med flere omveje undervejs, men det er vigtigt at slå fast, at for kunden er det én samlet oplevelse. Når den kundeoplevelse byder på udfordringer, så stiger frustrationen hos kunden, og det er et stort problem for jeres forretning. I dette whitepaper gennemgår vi syv simple trin, kan give dig en indsigt i hvordan I tilpasser jer fremtidens kundeservice .