Test af Razer Phone: Hvem havde troet, at et gaming-brand ville lancere årets mobiloverraskelse?

Test: Razer har lanceret sin første smartphone, og mens det langt fra er en smartphone for alle, så indeholder den alligevel nogle innovative ideer, som vi kan lide.

Razer er verdens mest populære gaming-brand med neonlysende tastaturer, mus, headset og endda en lysende musemåtte.

Og nu også smartphones.

Razer lancerede for to uger siden en smartphone kaldet Razer Phone, der med en række imponerende tech-specifikationer jorder de eksisterende producenter.

Men det er stadig langt fra en telefon for alle. For Razer Phone er et gamer-brand, og Razer Phone er en telefon til gamere.

Et kantet design
Telefonen er en kolos sammenlignet med andre moderne toptelefoner anno 2017.

Skærmen måler 5,7 tommer i et klassisk 16:9-format, og med store blokke over og under skærmen.

Blokkene kommer vi tilbage til, for det er ikke bare spildplads, men derimod to højttalere med hver deres forstærker.

Telefonen er derudover meget kantet.

Den ser ligefrem hurtig og kraftfuld ud, som den monolit, den er, og bagsiden prydes da også af det klassiske Razer-logo med dets tre slanger.

Selv de obligatoriske CE-mærker og lignende er blevet rykket ned i bunden af det kantede design.

På siden sidder en tænd-knap med indbygget fingerskanner, og den er perfekt placeret for højrehåndede personer. For mig - en venstrehåndet - kræver det lidt mere håndakrobatik at ramme fingerskanneren med min venstre pegefinger, men det er muligt.

Nogle vil kunne lide det kantede, farlige udseende. Andre vil hade det.

Bragende højttalere
Jeg havde da også været mere kritisk over for telefonens udseende, hvis de brede bjælker over og under skærmen bare var spildplads.

I stedet har Razer tilføjet to højttalere med hver deres forstærker og support for Dolby Atmos. Lad mig sige det med det samme: Jeg har aldrig oplevet en mobiltelefon med så gode højttalere, både hvad angår lydstyrke og præcision. Der er endda en lille smule bas i højttalerne, hvilket jeg ikke havde forventet.

Dog er det en skam, at der ikke har været plads til en minijack-port.

I stedet skal du bruge en adapter til dit kablede headset. Razer tilbyder en i æsken, som har en 24-bit DAC i sig, og også her er lydoplevelsen god. Jeg ville dog have foretrukket, at dette var indbygget i telefonen.

120Hz vild kærlighed
Skærmen på 5,7 tommer byder på en opløsning på 1.440 x 2.560 pixels via en LCD-skærm.

Det er ikke verdens skarpeste skærm, og ej heller den mest lysstærke, ligesom den heller ikke er beskyttet af andet end Gorilla Glass 3-glas. (En Huawei Mate 10 Pro har Gorilla Glass 5)

Istedet byder skærmen på en dynamisk opdateringshastighed på helt op til 120Hz.

For alle ikke-gamere kræver det nok en lille forklaring. 120Hz betyder, at skærmen opdateres 120 gange hvert sekund - altså viser 120 billeder i sekundet. Det resulterer i, at animationer og apps ser langt mere flydende og naturlige ud i sine bevægelser. Bare en lille ting som at bladre igennem apps, eller surfe på cw.dk ser bare så meget bedre ud på en 120 Hz-skærm.

Alle andre smartphones på markedet heriblandt den nye iPhone X viser kun 60 billeder i sekundet, og efter at have benyttet Razer Phones 120Hz-skærm, virker selv iPhone X, Huawei Mate 10 Pro og Samsungs S8’er langsomme og gammeldags.

Har man prøvet at spille computerspil på en 120 Hz skærm med dertilhørende kraftige grafikkort, vil man nok give mig ret i, at alt andet ser hakkende og gammeldags ud.

Også den nye iPad 10,5 har en skærm, der kan vise 120 Hz, og her ser ældre iPads pludselig også håbløst forældede ud.

For mig i hvert fald.

Det er nemlig ikke alle, der vil opleve det samme. Iifølge forskere på området er det nemligt særligt gamere (og jagerpiloter), der via spil får trænet deres opfattelsesevne, der virkelig kan se forskellen.

Jeg ville personligt se bort fra den lave lysstyrke til fordel for den høje opdateringshastighed, men det vil og bør mange andre nok ikke.

3 sælger telefonen i Danmark, og overvejer du at købe telefonen, bør du tjekke den ud i en af 3's butikker for at se, om du oplever det samme som mig.

Langt mellem snapsene
Det er dog langt fra alle apps, der er opdaterede til skærmens høje frekvens.

Faktisk har vores jagt efter 120fps-spil ikke været den store succes. Razer selv fremviser spil som Arena of Valor eller World of Tanks, men vores største succes har været Pokemon Go.

Det ser så fuldstændig forrygende ud, når spillet vises ved 120Hz, at det får en Pokemon Go til at virke langsomt og hakkende på en ellers mere kraftfulde iPhone 8 Plus.

Desværre er hverken spil som Hearthstone, (men det skulle være på vej), Subway Surfers, Mario Run eller Kingdom Rush opdaterede, og det mindes man hurtigt om, når alt andet i telefonen vises ved 120 billeder i sekundet.

Den ulempe oplever man ikke på iOS, hvor Apples iPad 10,5 med 120Hz-skærm kan vise alle spil og apps ved 120Hz, da visningen af fps (billeder i sekundet) ikke er kodet ind i hver enkelt app.

Det skal kort siges, at skærmen selv tilpasser, hvornår den skal vise 120Hz, 60Hz eller 30Hz for at spare på batteriet. Der er ingen grund til at have skærmen til at opdatere 120 gange i sekundet, hvis du kun ser en video, der vises med 29 billeder i sekundet.

Vild ydeevne
Rent spec-mæssigt byder telefonen på den samme hurtige Snapdragon 835, som du finder i næsten alle andre toptelefoner på markedet med Android. Dog har Razer tilføjet sit eget kølingssystem, der holder telefonen koldere, når du spiller på den.

Da telefonen er rettet mod gamere, byder den også på hele 8 GB RAM. Det er kun OnePlus’ dyreste udgave af OnePlus 5, der også kan byde på dette, og i telefonen finder du også 64 GB lagerplads med plads til et 2TB microSD-kort. Det er godkendt.

Rent ydeevnemæssigt oplever jeg, at telefonen er lige så hurtig som andre toptelefoner på markedet, men grundet skærmens  højere opdateringsfrekvens føles den hurtigere i sine animationer.

Dertil kommer et 4.000 mAh batteri, der holder til hele dagen. På en almindelig dag ved almindeligt brug har jeg ofte 65-70 procent strøm, når jeg kommer hjem klokken 16.30.

Razer Phone har desuden Qualcomms nyeste hurtigopladning, der oplader din telefon på imponerende kort tid.

Knap så godt kamera
Razer har styr på sin lyd, ydeevne og højttalere, men knap så meget på kameraet.

Telefonen kommer med et dobbeltkamera med samme setup som på en iPhone: En 12 megapixel sensor med vidvinkelsoptik og en 12 megapixel sensor med zoom. Begge bygger på den samme sensor-teknologi, der sidder i Samsungs S7-telefon - altså fra sidste år. Den tager udmærkede fotos i dagslys, men kameraet har ingen optisk billedestabilisator, så selv små rystelser kan ses, hvis ikke lysforholdene er optimale. Og det er de sjældent. 

Kamera-appen er ligeledes for enkel, og HDR er noget, du aktivt skal slå til og fra og findes ikke som en automatisk indstilling. Det er ikke godt nok. 

Det ved Razer også godt selv, og Tom Moss, Razers mobildivisionschef har da også udtalt, at “hvis man leder efter det bedste mobilkamera, så skal man kigge et andet sted.”

Det er et stort minus for en smartphone, der koster det samme som en HTC U11 eller kun et par hundrede kroner mindre end Huawei Mate 10 Pro, der begge tager fremragende fotos. 

Læs mere her: Test af Huawei Mate 10 Pro: Endnu en sikker vinder fra kineserne

Læs mere her: Test: [b][b]HTC
 U 11[/b] er fabelagtig, smuk, hurtig, men oppe imod vilde konkurrenter[/b]

“Ren software”
Razer har valgt at samarbejde med en af de mest populære “launchers” på Android-markedet, Nova Launcher, til at stå for den grafiske overflade på telefonen.

Det betyder, at Android-versionen på Razer Phone er næsten identisk med, hvad man kalder “stock-android” uden de store ændringer, men at du har mulighed for selv at pille og ændre i langt højere grad, end på mange andre telefoner. Jeg er fan.

Dog er der lidt småting, hvor jeg godt kan se, at det er Razers første smartphone. Lydstyrken under opkald kan enten sættes så højt, at det bliver en smule skingert, eller niveauet under (et “hak) ned), hvor det kan være svært at forstå, hvad der bliver sagt.

Vibrationsmotoren i telefonen føles heller ikke særlig fintfølende, men derimod voldsom og lidt for markant.

Konklusion:
Razer Phone er et imponerende første forsøg for Razer.

Smartphonen er bygget i gode materialer og føles solid, højttalerne kan brøle som ingen andre og skærmens 120Hz-opdateringsfrekvens er guddommelig, hvis du kan se den højere opdateringshastighed.

Men skærmen er lyssvag og har lidt matte farver, og den beskyttes “kun” af en Gorilla Glass 3-skærm og ikke den mere ridsesikre og nyere Gorilla Glass 5.

Der mangler spil, som for alvor kan drage nytte af skærmen, og eftersom Razer Phone er den eneste smartphone med 120Hz, mangler udviklerne incitament til at opdatere deres apps, selvom det ifølge Razer blot er en enkelt streg kode, der skal rettes.

Razer Phone er altså en gamer-telefon uden særlig mange (tilpassede) spil.

Dertil kommer det store, kantede design. Razer Phone er en stor smartphone til folk, der virkelig har store lommer, og det vil ikke være alle, der er fans af dette.

Prisen for en Razer Phone er 5.800 kroner, hvilket ligger i omegnen af, hvad de fleste andre toptelefoner koster.

Læs også: Test af Nokia 8: Dette kan være Nokia-telefonen, du har ventet på




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
CIO
Ekspert er ikke i tvivl: Det er nødvendigt at indføre helt nye KPI’er i virksomhederne
Interview: Mange virksomheder er nødt til at indføre helt nye KPI'er, der skal bruges til at måle og styre den digitale indsats. Gartners toprådgiver Peter Søndergaard forklarer, hvorfor det er nødvendigt - og hvordan du kommer i gang.
Comon
Test af Razer Phone: Hvem havde troet, at et gaming-brand ville lancere årets mobiloverraskelse?
Test: Razer har lanceret sin første smartphone, og mens det langt fra er en smartphone for alle, så indeholder den alligevel nogle innovative ideer, som vi kan lide.
Job & Karriere
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
White paper
Er din virksomhed (måske) på vej ud i skyen? … her er tre mulige strategier og alle de vigtigste overvejelser
For langt de fleste virksomheder er cloud en uundgåelig del af fremtiden. Men hvordan skal man gribe det projekt an? Dette whitepaper fra EG fyldt med værdifulde input til de virksomheder, som står på tærsklen til at tage beslutningen - analyser, refleksioner, opmærksomhedspunkter og anbefalinger, som kan være en støtte i overvejelserne og undersøgelsen forud for beslutningen.