Sikkerhedsfirma: Hackere vil bruge GDPR til at afpresse virksomheder i 2018

Sikkerhedsfirmaet Trend Micro forudser, at it-kriminelle vil bruge GDPR til at afpresse virksomheder, når den træder i kraft næste år. Og så vil hackerne kaste sig over droner og CEO-fraud.

Artikel top billede

Jesper Mikkelsen, Trend Micro.

Når den europæiske persondataforordning træder i kraft næste år, er det på mange måder godt nyt for borgernes datasikkerhed. Men GDPR bliver også et pressionsmiddel, som it-kriminelle kan bruge mod virksomheder.

Det vurderer sikkerhedsfirmaet Trend Micro.

Fra 25. maj 2018 kan virksomheder, der sjusker med følsomme oplysninger, få bøder på op til 150 millioner kroner eller op til fire procent af den globale omsætning. Og det kan hackerne bruge, hvis de får fat i virksomhedernes data.

“Hackerne kan bruge virksomhedernes offentligt tilgængelige regnskaber til at regne ud, hvor stor en GDPR-bøde den enkelte virksomhed risikerer at få, hvis de får stjålet persondata. Herefter kan hackerne så stjæle data fra virksomheden og afpresse den for et beløb, der er mindre end GDPR-bøden,” udtaler cyber defense specialist Jesper Mikkelsen i en pressemeddelelse.

Dronehacking og direktørsvindel

Trend Micro vurderer desuden, at de droner, som adskillige industrigiganter eksperimenterer med, vil blive yndede hackermål i det nye år.

Ifølge Bosten Consulting Group vil markedet for erhvervsdroner eksplodere frem mod 2020 med alt fra varelevering til overvågning af afgrøder og produktionsfaciliteter - og det vil ifølge Jesper Mikkelsen tiltrække de it-kriminelle.

“Vi kommer til at se hackerangreb, som er skyld i både ulykker og kollisioner, ligesom vi vil se forsøg på at kidnappe droner, som transporterer varer,” siger han.

Den såkaldte CEO-fraud, hvor kriminelle udgiver sig for at være en chef og beder ansatte om at overføre penge, er en anden trend, som ifølge Trend Micro vil fortsætte i 2018.

I det seneste år er det blandt andet gået ud over Statens Museum for Kunst, og Computerworld har tidligere beskrevet, hvordan danskere på det mørke net stiller sin arbejdskraft til rådighed for udenlandske it-kriminelle, der gerne vil snyde danske virksomhededer.

“Mere og mere kriminalitet rykker over på nettet. I 2018 bliver direktørsvindel hackernes svar på et gammeldags indbrud. Det kræver ikke den store forberedelse, det går hurtigt, og det kan give en stor gevinst,” siger Jesper Mikkelsen.

Læs også: Sådan organiserer nigerianske bander cyber-svindel i Danmark: Hyrer dansk arbejdskraft på det mørke net

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil