Jesper Mikkelsen, Trend Micro.

Sikkerhedsfirma: Hackere vil bruge GDPR til at afpresse virksomheder i 2018

Sikkerhedsfirmaet Trend Micro forudser, at it-kriminelle vil bruge GDPR til at afpresse virksomheder, når den træder i kraft næste år. Og så vil hackerne kaste sig over droner og CEO-fraud.

Når den europæiske persondataforordning træder i kraft næste år, er det på mange måder godt nyt for borgernes datasikkerhed. Men GDPR bliver også et pressionsmiddel, som it-kriminelle kan bruge mod virksomheder.

Det vurderer sikkerhedsfirmaet Trend Micro.

Fra 25. maj 2018 kan virksomheder, der sjusker med følsomme oplysninger, få bøder på op til 150 millioner kroner eller op til fire procent af den globale omsætning. Og det kan hackerne bruge, hvis de får fat i virksomhedernes data.

“Hackerne kan bruge virksomhedernes offentligt tilgængelige regnskaber til at regne ud, hvor stor en GDPR-bøde den enkelte virksomhed risikerer at få, hvis de får stjålet persondata. Herefter kan hackerne så stjæle data fra virksomheden og afpresse den for et beløb, der er mindre end GDPR-bøden,” udtaler cyber defense specialist Jesper Mikkelsen i en pressemeddelelse.

Dronehacking og direktørsvindel
Trend Micro vurderer desuden, at de droner, som adskillige industrigiganter eksperimenterer med, vil blive yndede hackermål i det nye år.

Ifølge Bosten Consulting Group vil markedet for erhvervsdroner eksplodere frem mod 2020 med alt fra varelevering til overvågning af afgrøder og produktionsfaciliteter - og det vil ifølge Jesper Mikkelsen tiltrække de it-kriminelle.

“Vi kommer til at se hackerangreb, som er skyld i både ulykker og kollisioner, ligesom vi vil se forsøg på at kidnappe droner, som transporterer varer,” siger han.

Den såkaldte CEO-fraud, hvor kriminelle udgiver sig for at være en chef og beder ansatte om at overføre penge, er en anden trend, som ifølge Trend Micro vil fortsætte i 2018.

I det seneste år er det blandt andet gået ud over Statens Museum for Kunst, og Computerworld har tidligere beskrevet, hvordan danskere på det mørke net stiller sin arbejdskraft til rådighed for udenlandske it-kriminelle, der gerne vil snyde danske virksomhededer.

“Mere og mere kriminalitet rykker over på nettet. I 2018 bliver direktørsvindel hackernes svar på et gammeldags indbrud. Det kræver ikke den store forberedelse, det går hurtigt, og det kan give en stor gevinst,” siger Jesper Mikkelsen.

Læs også: Sådan organiserer nigerianske bander cyber-svindel i Danmark: Hyrer dansk arbejdskraft på det mørke net


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

24. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav?

Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav? Fokus for de fleste virksomheder er på at være på forkant med den digitale udvikling, der går stærkere end nogensinde tidligere. Cisco ved om nogen hvor vigtigt det er at kunne levere ”customer experience” på tværs af teknologiske platforme og med en agilitet der matcher den øgede konkurrence.

01. november 2018 | Læs mere






Premium
Herning Kommune kæmper med at inddrage borgerne i udviklingen af ny it: "Viljen og ordene er der, men det tager tid," siger it-chef
It i det offentlige: Det offentlige dumper, når det kommer til at inddrage brugerne i udviklingen af kommende it-løsninger, viser en undersøgelse. It-chef Poul Venø kæmper med at få det til at lykkes. "Man skal også forstå den kompleksitet, vi arbejder med i kommunerne," forklarer han.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Syv nemme trin: Sådan leverer du fremtidens digitale kundeservice
Når kunder besøger jer via digitale touchpoints, kan deres rejse godt virke tilfældig og med flere omveje undervejs, men det er vigtigt at slå fast, at for kunden er det én samlet oplevelse. Når den kundeoplevelse byder på udfordringer, så stiger frustrationen hos kunden, og det er et stort problem for jeres forretning. I dette whitepaper gennemgår vi syv simple trin, kan give dig en indsigt i hvordan I tilpasser jer fremtidens kundeservice .