Jesper Mikkelsen, Trend Micro.

Sikkerhedsfirma: Hackere vil bruge GDPR til at afpresse virksomheder i 2018

Sikkerhedsfirmaet Trend Micro forudser, at it-kriminelle vil bruge GDPR til at afpresse virksomheder, når den træder i kraft næste år. Og så vil hackerne kaste sig over droner og CEO-fraud.

Når den europæiske persondataforordning træder i kraft næste år, er det på mange måder godt nyt for borgernes datasikkerhed. Men GDPR bliver også et pressionsmiddel, som it-kriminelle kan bruge mod virksomheder.

Det vurderer sikkerhedsfirmaet Trend Micro.

Fra 25. maj 2018 kan virksomheder, der sjusker med følsomme oplysninger, få bøder på op til 150 millioner kroner eller op til fire procent af den globale omsætning. Og det kan hackerne bruge, hvis de får fat i virksomhedernes data.

“Hackerne kan bruge virksomhedernes offentligt tilgængelige regnskaber til at regne ud, hvor stor en GDPR-bøde den enkelte virksomhed risikerer at få, hvis de får stjålet persondata. Herefter kan hackerne så stjæle data fra virksomheden og afpresse den for et beløb, der er mindre end GDPR-bøden,” udtaler cyber defense specialist Jesper Mikkelsen i en pressemeddelelse.

Dronehacking og direktørsvindel
Trend Micro vurderer desuden, at de droner, som adskillige industrigiganter eksperimenterer med, vil blive yndede hackermål i det nye år.

Ifølge Bosten Consulting Group vil markedet for erhvervsdroner eksplodere frem mod 2020 med alt fra varelevering til overvågning af afgrøder og produktionsfaciliteter - og det vil ifølge Jesper Mikkelsen tiltrække de it-kriminelle.

“Vi kommer til at se hackerangreb, som er skyld i både ulykker og kollisioner, ligesom vi vil se forsøg på at kidnappe droner, som transporterer varer,” siger han.

Den såkaldte CEO-fraud, hvor kriminelle udgiver sig for at være en chef og beder ansatte om at overføre penge, er en anden trend, som ifølge Trend Micro vil fortsætte i 2018.

I det seneste år er det blandt andet gået ud over Statens Museum for Kunst, og Computerworld har tidligere beskrevet, hvordan danskere på det mørke net stiller sin arbejdskraft til rådighed for udenlandske it-kriminelle, der gerne vil snyde danske virksomhededer.

“Mere og mere kriminalitet rykker over på nettet. I 2018 bliver direktørsvindel hackernes svar på et gammeldags indbrud. Det kræver ikke den store forberedelse, det går hurtigt, og det kan give en stor gevinst,” siger Jesper Mikkelsen.

Læs også: Sådan organiserer nigerianske bander cyber-svindel i Danmark: Hyrer dansk arbejdskraft på det mørke net




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere


Digitalt seminar: Styrk økonomistyringen i en krisetid med AI og robotter

Det stiller store krav til virksomhedens økonomistyring. Blandt andet fordi det er blevet sværere end nogensinde at tage bestik af virksomhedens økonomi, konkurrence- og driftssituation på selv den korte bane. Få inspiration til at komme i gang med at styrke økonomistyringen med AI og ML på grundlag af konkrete input og erfaringer.

24. september 2020 | Læs mere






Computerworld
Så kom der pris og dato på de nye PlayStation 5-modeller
Sony slipper de nye PlayStation 5 konsoller løs blot halvanden uge efter lanceringen af Microsofts Xbox-kollektion.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.