Artikel top billede

Skal du være innovativ? Så er du nødt til straks at vende blikket mod dit datacenter

Klumme: I dag bruger virksomheder typisk 80 procent af it-budgettet på drift og kun 20 procent på innovation. En typisk faldgrube er drift af ikke-tidssvarende it-infrastruktur, der sluger en stor del af driftsbudgettet, som i stedet kunne bruges på netop innovation.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Det er næppe gået hen over hovedet på nogen, at teknologi og it ændrer verden, som vi kender den i hastigt tempo.

Alle snakker om, at der er sat fart på erhvervslivet, at datamængderne vokser konstant med rekordhøjt tempo, og at vi i dagligdagen får mere og mere teknologi lige ved hånden.

Ny teknologi giver virksomhederne et væld af muligheder for at skabe innovative produkter og løsninger, effektivisere deres virksomhed eller få indsigter om sammenhænge i deres forretning og marked, som den menneskelige hjerne ikke vil være i stand til at se – hvis virksomhederne vel at mærke griber det rigtigt an.

For selvom digitalisering åbner en masse muligheder for virksomheder, er de også nødt til at erkende, at den digitale transformation lægger pres på it-afdelingen.

I takt med at datamængderne vokser og antallet af applikationer stiger, ja så stiger behovet for server- og datakapacitet samt administration også.

Digital transformation kalder således på en transformation af hele it-infrastrukturen.

Digitaliseringsfordele afhænger af en solid infrastruktur

I dag bruger virksomheder typisk 80 procent af it-budgettet på drift og kun 20 procent på innovation.

En typisk faldgrube er drift af ikke-tidssvarende it-infrastruktur, der sluger en stor del af driftsbudgettet, som i stedet kunne bruges på netop innovation.

Således kan gammel it-infrastruktur – eller legacy-systemer – spænde ben for de gode hensigter med digitalisering, så virksomhederne ikke høster det fulde udbytte af deres investeringer og går glip af innovationsmuligheder.

Infrastrukturen er nødt til at være slank, hvis digitaliseringsindsatsen for alvor skal drive virksomhederne frem mod nye, ambitiøse mål. Succeskriteriet bør være at implementere teknologi, som er simpel at køre og bruge.

Det kræver en strømning væk fra de traditionelle datacentre over imod mere moderne datacentre.

Forretningsresultater fremfor teknisk passion

Det moderne datacenter består af avancerede teknologier og praktiske innovationer, som er skabt til at løse de it-udfordringer, vi står over for i dag.

En mulighed er konvergeret infrastruktur, som kombinerer server, storage og netværk i én løsning – eller stak.

En anden er hyper-konvergeret infrastruktur, som går skridtet videre og virtualiserer store dele af hardwaren ved hjælp af software.

Mulighederne for et mere moderne datacentre er mange og frigør netop ressourcer til drift, support og vedligehold, som kan konverteres til innovation og nyudvikling.

Men for at indfri disse fordele, er der behov for en kulturændring.

Teknikerne i serverrummet bliver nødt til at erkende, at byg-selv-løsninger oftest er drevet af passion og interesse for teknik fremfor fokus på forretningen.

Byg-selv-løsninger kan typisk kun retfærdiggøres, hvis virksomheden har en forretningsmæssig fordel ved at anvende specifikke hardwarekomponenter, hvilket meget sjældent er tilfældet.

Virksomheder bør i stedet fokusere på, hvordan it kan blive en del af forretningsstrategien og bidrage til bedre produkter, mere tilfredse kunder og højere omsætning.

Leverandørerne har et ansvar

Generelt har virksomheder meget forskellige behov, når det kommer til it-infrastruktur.

Men fælles for dem alle er ønsket om fleksibilitet. Virksomheder vil gerne have mulighed for at beskytte deres investeringer, så det, de køber i dag, ikke viser sig at være overflødigt i morgen.

Hvis man som leverandør ikke forholder sig til, hvad der sker hos kunderne, efter en storage-løsning for eksempel er implementeret, så går kunderne glip af fleksibiliteten.

Det er ikke unormalt, at virksomheder får brug for at skalere netværket op eller ned eller, at kravene til løsningen helt ændrer sig.

Derfor bør leverandørerne være der hele vejen igennem til at forholde sig til situationen sammen medkunder, så de får lige den løsning, som passer til deres behov.

Selvom det for mange er sjovere at snakke om de innovative teknologier, som ændrer vores hverdag – kunstig intelligens, Internet of Things og blockchain for at nævne nogle stykker – så er virksomhederne nødt til at vende blikket mod datacentret og de muligheder, der er for at optimere og modernisere det.

Datacenteret er afgørende for, hvor stort et udbytte virksomheder får af nye, innovative teknologier – og hvor store konkurrencefordele, de kan opnå.

Digital transformation kan nemlig ikke gennemføres succesfuldt, før en it-transformation finder sted.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere