Ny teknologi i Radeon II
Det kommende grafikkort fra ATI vil have Truform-teknologi, der giver mere realistiske 3D-overflader.
Indhold
Indtil videre er det Nvidias GeForce3, der er kongen på grafik-tronen, men ATI vil meget gerne overtage pladsen. Det bliver næste version af grafikchippen Radeon, der skal bane vejen på kupforsøget, og et af våbnene bliver en ny teknologi ved navn Truform.
 |
| Et ansigt før og efter brug af Truform. |
Detaljegraden og dermed realismen i en 3D-scene afhænger af antallet af trekanter (eller andre polygoner), hvoraf scenen er dannet. Desværre er der grænser for, hvor mange polygoner der kan overføres fra grafikhukommelsen til grafikchippen, og mængden af hukommelse er også begrænset. Derfor gælder det for grafikchippen om at få mest muligt ud af de polygoner, der er til rådighed.
 |
| Hver N-Patch har ti kontrolpunkter, der definerer krumningen af overfladen på hver polygon. |
Denne nye renderingsteknologi giver mere naturlige 3D-objekter ved at tilføje kurver. Normalt øges realismen i figurerne ved at beklæde dem med overflader (textures), men de er ofte stadig kantede at se på. Ved hjælp af Truform kan der så at sige "hives ud" i de polygoner, der udgør objektet, der dermed gives mere bløde former. I stedet for flade polygoner får overfladen kurver, og disse kurver forvandles derefter til en række nye og mindre polygoner, der beklædes og belyses. Resultatet er mere naturtro objekter.
Truform bruger såkaldte N-Patches, der indgår i DirectX 8 såvel som i nyeste OpenGL til at give polygonerne kurver. Der gøres brug af Bezier-overflader, som har den fordel, at kurverne kan beskrives med en relativ lille mængde data. Truform kan også give mere realistisk belysning af objekterne.