IBM erkender nederlag: Opgiver konkurrent til Microsoft Teams og Slack

Hvad der skulle have været IBM's svar på et samarbejdsværktøj, der skulle tage kampen op mod de populære værktøjer Slack og Teams, lægges nu i graven. Selskabet erkender, at Watson Workspace aldrig nåede at vinde indpas i markedet.

Artikel top billede

(Foto: Christoffer Lund-Hansen)

IBM ser ud til at have tabt kampen i det konkurrenceprægede marked for populære samarbejdsværktøjer, som domineres af Slack og Microsoft Teams.

For selskabet stopper nu for support og service på teamchat-produktet Watson Workspace som følge af, at brugerne ikke har taget værktøjet til sig.

"Mens der ikke er nogen tvivl om, at Watson Workspace er innovativt og agilt, så har det ikke resoneret med kunderne eller vundet det indpas i markedet, som er nødvendigt for, at IBM kan fortsætte med servicen," lyder det på hjemmesiden for Watson Workspace.

Derfor trækker IBM nu samarbejdsproduktet ud af markedet.

"På trods af vores bedste indsats og entusiasme for disse tilbud, er vores beslutning om at trække dem tilbage i overensstemmelse med IBM's investeringsstrategi, der fokuserer på at levere løsninger, der leverer målbar værdi til vores kunder og forretningspartnere," lyder det fra Big Blue.

Læs også: Microsoft gør klar til at kvitte Skype for Business: Her er fire nye features, der skal lokke brugerne over på Microsoft Teams

Lukker for service og support om en måned

IBM's beslutning om at lægge Watson Workspace i graven betyder, at der ikke længere modtages ordre på produktet. Samtidig forventer IBM at sløjfe service og support for både gratis og betalende abonnenter per 28. februar.

Ved lancering var forventningen ellers, at Watson Workspace skulle modernisere IBM's kommunikations- og samarbejdsportefølje ved at tilbyde et alternativ til især Slack.

Men kampen mod Slack, Teams og andre samarbejdsløsninger ser IBM for nu ud til at have trukket sig ud af. Udmeldingen sker samtidig kort efter, at IBM solgte en del af sin softwareforretning til HCL for 12 milliarder kroner.

Aftalen betød blandt andet, at den indiske leverandør overtog en række af IBM's softwareaktiver indenfor samarbejdsområdet så som Notes, Domino og Connections.

Læs også: IBM siger farvel til Lotus Notes: Her er historien om systemet, der var elsket af konsulenter, hadet af slutbrugere - og en vigtig del af Stein Bagger-sagen

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job