Tre konkrete råd: Sådan bliver du attraktiv på fremtidens jobmarked

Klumme Vi ved ganske meget om, hvad der vil være nogle af kernekompetencerne for fremtidens medarbejdere og ledere indenfor it-området.

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Det kan være svært at spå om fremtiden, men faktisk ved vi ganske meget om, hvad der vil være nogle af kernekompetencerne for fremtidens medarbejdere og ledere indenfor it-området.

Jeg kommer nedenfor med tre gode råd til, hvordan du skaber fremtiden frem for at vente på den:

1. Fremtiden kræver, at du bliver langt bedre til at oversætte

I fremtiden vil det ikke være nok, at du kan programmere, ved meget om it-ledelse eller er en dygtig systemarkitekt.

Efterhånden som it-afdelingen får en stadigt vigtigere rolle i alle organisationer, så går den fra at være en supportfunktion til at blive en afgørende del af både forretningsudvikling og innovation.

Det betyder også for din rolle i it-afdelingen, at du vil skulle forstå resten af organisationen bedre end tidligere.

Eksempelvis bliver det nødvendigt, at du forstår virkeligheden hos både salg, markedsføring, kundeservice etc. for rent faktisk at kunne levere det, der efterspørges.

Gevinsten ved at forstå andre i din organisation bedre er samtidig, at det vil gøre det nemmere for dig at blive forstået.

Vi forstår nemlig først for alvor at gøre os forståelige, når vi har forstået andre, og ofte vil dine specialkompetencer og opgaver skulle ”oversættes” for, at de bliver anerkendt, og din behov bliver tilgodeset for alvor.

Træn derfor dine evner i at lytte og forstå andre igennem at stille flere spørgsmål, og du vil opleve, at de også vil begynde at blive mere nysgerrige og forstå dig bedre.

Og ja – det kan være rigtig svært i starten. Ikke mindst hvis du er den introverte eller generte type, men jeg lover dig, at du vokser med opgaven.

2. Enten sidder du med ved bordet, eller også ender du på menuen

Det har længe været et buzzword, at vi skal være forandringsparate, men det er i virkeligheden et besynderligt begreb.

At være parat vil jo sige at være passiv. Vi sidder og venter på, at andre giver os besked om, hvad vi skal gøre.

Hvis du eksempelvis lægger vægt på, at du skal have god tid til at kunne skrive grundig kode eller gennemføre detaljerede processer, så forudsætter det, at resten af organisationen forstår dette i tide, inden de allerede har planlagt en strategi eller et forløb, som du så blot skal følge.

Det kræver derfor af dig, at du bliver forandringsskabende og begynder at italesætte vigtigheden af de ting, du brænder for, og de idéer, du har, inden andre beslutter det for dig.

Jeg plejer at sige: Enten sidder du med ved bordet, eller også ender du på menuen.

3. Vi er alle fanget i vidensbobler – bryd ud af din

Uanset om du vil være ved det eller ej, så er du fanget i en vidensboble.

Det vil sige, at vi her i Danmark i al for høj grad orienterer os nationalt frem for internationalt. Vi læser medier som Børsen og Finans, og dette er alle glimrende udgivelser, men de har håbløst få ressourcer afsat til at dække internationalt stof.

Cirka 95 procent af journalisterne dækker det, der foregår iblandt seks millioner mennesker. Hvad så med det, der foregår iblandt otte milliarder?

Facebook hjælper dig heller ikke, for de vil bare levere ting, du klikker på, og selv Googles algoritmer er et stykke af vejen designet til gerne at ville give dig ret. Ikke gøre dig klogere.

Derfor kræves det af os alle i fremtiden, at vi orienterer os bredere og bevidst opsøger viden og information steder, hvor vi normalt ikke ville kigge. Det nemmeste er at læse de nyheder, som vi altid har læst, for det føles behageligt og bekræfter os i, at vi har ret.

Det er mere angstprovokerende at læse ting, som normalt slet ikke ville interessere os eller måske endda strider imod det, vi mener om verden og vores fag.

Ikke desto mindre er det præcis i dette møde, at vi bliver udfordret, og vores hjerne bliver tvunget til at tænke nyt.

Så ud af vidensboblen og omfavn den gigantiske virkelighed, der findes udenfor boblen.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S