Google: Vi er på vej med verdens bedste og mest avancerede chatbot - her er Meena

Google er på vej med en splinterny chatbot, som er den mest avancerede ‘conversational agent’ nogensinde. Botten hedder Meena, og den kan chatte om alting, lyder det fra Google.

Artikel top billede

Google har udviklet det, som selskabet kalder for verdens mest avancerede chatbot. Den hedder Meena.

Chatbotten er blevet trænet på 341 gigabyt offentlig debat fra sociale medier, og i modsætning til andre chatbots, kan Meena ‘samtale’ om stort set hvad som helst.

Ifølge Google gør det chatbotten til noget helt unikt. For normalt er chatbots stærkt specialiserede og kun i stand til at samtale med brugere inden for ret snævre emner, som de er særligt udrustede til at håndtere.

Meena er tænkt anderledes. Målet med chatbotten er helt konkret at udvikle en ‘menneske-lignende open-domain chatbot,’ lyder det fra Google.

Meena bygger blandt andet på en ny evaluation-metrik, som Google gerne ser anvendt som standard for chatbots fremover.

Den hedder SSA (‘Sensibleness and Specificity Average’) og er kodet til at fange basale, men betydningsfulde, elementer i samtaler mellem mennesker.

Det gør chatbotten i stand til at svare mere fornuftigt og ‘ikke-mekanisk’ end andre chatbots, lyder det fra Google.

Selskabet træner lige nu Meena til at blive mere fornuftig og menneske-lignende. Det sker blandt andet ved hele tiden at udsætte chatbotten for en række tråde og valgmuligheder. I alt har Meena-modellen 2,6 milliarder parametre, lyder det fra Google.

“Meningen med træningen er at minimere rådvildheden og usikkerhed i forbindelse med at forudsige næsten token (i dette tilfælde det næste ord i en samtale),” lyder det fra Google.

Chatbotten bygger blandt andet på Googles arkitektur ‘Evolved Transformer seq2seq.’

Du kan læse mere om den avancerede chatbot og måden, som den fungerer på, hos Google her: Towards a Conversational Agent that Can Chat About…Anything.

Google har endnu ikke lanceret chatbotten for offentligheden, og det er måske meget godt.

I hvert fald er eksempelvis Microsoft tidligere røget ud i problemer på grund af lanceringen af en chatbot, der skulle trænes.

Det kan du læse mere om her: Microsoft risikerer shitstorm efter uforudselig chat-bot pludselig skiftede emne: "Koranen er meget voldelig"

Læs også:

Microsofts bot-guru vil udvikle en bot, der kan bestå Turing-testen: Om få år vil vi ikke kunne skelne bots fra mennesker

Amazons kunstige intelligens nærmer sig stort gennembrud: Næste stop er din stue

Usikker på effekten og værdien af chatbots? Jamen, så start da den første bot på en intern målgruppe

Hos Adidas er mere end 50 procent af kundeservicen er blevet automatiseret med softwarerobotter

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    KMD A/S

    Product Owner til KMD Nexus

    Københavnsområdet

    Gyldendal A/S

    CMS-udvikler med lyst til full-stack

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S