Kan tech gøre mere i corona-krisen?

Klumme: Så er det nu. Alle gode kræfter skal mobiliseres i et globalt samarbejde for at stoppe pandemien. Her kan du se, hvad tech-sektoren er på banen med. Det er en vifte af initiativer. Hvad kan du selv spille ind med?

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Pandemien raser. Svaret fra tech-industrien er kommet hurtigt.

Google, Apple og Facebook har med det samme skruet op for at bekæmpe fake news og svindel relateret til search og annoncering om corona. Både på platforme og på apps.

Hjemmearbejds-platforme som Microsoft Teams, Cisco’s Webex, Google Hangouts Meet og Zoho er midlertidigt gjort gratis. Zooms videokonferencer er nu gratis for skoler, det samme er Teams og en række andre værktøjer til fjernundervisning.

Amazon og Microsoft har kastet donationer ind i Seattle-området for at holde hånden under små virksomheder, og Facebook har givet WHO ubegrænset gratis annoncering.

Hold forsyningskæderne intakte
SAP har gjort brugen af det globale business to business indkøbsnetværk Ariba Discovery gratis, så virksomheder kan vedligeholde deres forsyningskæder. Her er det nu både gratis at poste et behov for en leverance og gratis som leverandør at respondere på dette behov.

SAP Qualtrics har skabt et frit og gratis survey-værktøj – remote work pulse - som giver virksomheder mulighed for at tage pulsen på, hvordan det går med at arbejde hjemme. Et dagligt barometer.

SAP har også lagt tjeklister for virksomheders corona-beredskab klar i projektværktøjet Ruum, som man har gratis adgang til at bruge. Tjeklisterne afspejler de amerikanske myndigheders anbefalinger og SAP Concur TripIt Pro er nu gratis, så rejsende har nem og fuld adgang til flystatus, aflysninger mm. samtidig med, at AirBnB har gjort det nemmere og billigere at aflyse et bestilt ophold.

CSR i praksis
Det vi ser nu fra tech-branchen er CSR i praksis i en global krisesituation.

Jeg har sikkert langt fra nævnt alle de teknologi-relaterede specialindsatser, som er i gang lige nu.

Hvis du kender til flere løsninger, som i coronaens undtagelsestilstand får verden til at fungere en lille smule bedre, så skriv gerne en kommentar og lad flere få kendskab til det.

Men det vigtigste er næsten, at vi alle sammen går videre i dette spor.

Hvad kan vi gøre for at bekæmpe pandemien?

Kan vi gøre livet i karantæne eller delvis isolation lettere?

Hvordan kan vi bidrage til at korrekt corona-adfærd efterleves?

Kan vi bidrage til børnefamilier, ældre, syge?

Det er nu, det skal ske! Kom så.

Læs også Computerworlds liste over gratis tiltag: Nu samler it-branchen sig i kampen mod Covid-19: Se masser af gratis løsninger her


Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.


Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Premium
Sådan endte Jesper Trolle som topchef i fransk milliardkoncern: "Hvis jeg skulle prøve noget andet end Arrow, så var tiden nu"
Interview: Udlandsdanskeren Jesper Trolle sagde farvel til Arrow efter 20 år i forskellige topposter til fordel for et CEO-job i en fransk milliardkoncern. "Hvis jeg skulle prøve noget andet end Arrow, så var tiden nu," fortæller Jesper Trolle, der nu skal udskifte bopælen i USA med Frankrig.
Computerworld
Så kom der pris og dato på de nye PlayStation 5-modeller
Sony slipper de nye PlayStation 5 konsoller løs blot halvanden uge efter lanceringen af Microsofts Xbox-kollektion.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.