Digitale klager skal mindske tidsspilde

En ny klageportal fra Forbrugerstyrelsen skal rydde op i den strøm af uberettigede klager, som styrelsen spilder sin tid på. Den nye portal gør det muligt at finde ud af, om man har en sag, før man sender sin klage over nettet.

En ny klageportal på nettet skal gøre det nemmere at være forbruger og samtidig spare Forbrugerklagenævnet for at spilde tid og penge på klager, som afvises.

Forbrugerstyrelsen står bag Klagetjek.dk, som gør det muligt for den forurettede forbruger at tjekke, hvad man kan klage over og derefter selv oprette en klagesag og betale klagegebyret online.

Antallet af klager, der ender hos Forbrugerklagenævnet stiger med seks procent om året.

Men der er mange, der ikke kan overskue, hvad der egentligt skal til, hvis man skal klage.

Hver femte klage afvises

Derfor bliver hver femte klage afvist, oplyser Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

- Det er et problem, at cirka 20 procent af samtlige klager til det offentlige Forbrugerklagenævn afvises, fordi de ikke opfylder betingelserne for at blive behandlet, siger fuldmægtig Christian Lüders fra Forbrugerstyrelsen.

Portalen indeholder derfor detaljerede guides til at klage og overvejelser, man børe gøre sig, inden man klager over varer eller ydelser.

Der er også en slags klagerådgiver, der kan screene en konkret klage, og vurdere, om der er en sag, og om Forbrugerklagenævnet i givet fald er den rigtige instans.

Forbrugeren skal ordne det selv

Klagetjek.dk lægger samtidig op til, at den handlende og forbrugeren forsøger at ordne sagen imellem sig, inden at der bliver rejst en klagesag.

Derfor er der hjælp på sitet til at skrive et klagebrev, og der er også gode råd til den erhvervsdrivende, der modtager en klage.

- Jeg kan godt lide princippet om, at forbrugeren og den handlende selv skal forsøge at løse problemet i mindelighed, før man trækker et klagenævn ind i sagen. Ved at guide forbrugerne sikrer vi, at Forbrugerklagenævnet bruger sine kræfter på de rigtige sager, udtaler familie- og forbrugerminister Henriette Kjær (K).

Forbrugerstyrelsen regner med, at portalen vil mindske mængden af ubegrundede klager, og klager, hvor det ikke er til at sige, hvem der har ret.

Et forsigtigt skøn er, at portalen vil kunne nedbringe antallet af klager med 10 procent, men det skulle til gengæld øge mængden af klager, der er hold i.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S