Digitale klager skal mindske tidsspilde

En ny klageportal fra Forbrugerstyrelsen skal rydde op i den strøm af uberettigede klager, som styrelsen spilder sin tid på. Den nye portal gør det muligt at finde ud af, om man har en sag, før man sender sin klage over nettet.

En ny klageportal på nettet skal gøre det nemmere at være forbruger og samtidig spare Forbrugerklagenævnet for at spilde tid og penge på klager, som afvises.

Forbrugerstyrelsen står bag Klagetjek.dk, som gør det muligt for den forurettede forbruger at tjekke, hvad man kan klage over og derefter selv oprette en klagesag og betale klagegebyret online.

Antallet af klager, der ender hos Forbrugerklagenævnet stiger med seks procent om året.

Men der er mange, der ikke kan overskue, hvad der egentligt skal til, hvis man skal klage.

Hver femte klage afvises

Derfor bliver hver femte klage afvist, oplyser Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

- Det er et problem, at cirka 20 procent af samtlige klager til det offentlige Forbrugerklagenævn afvises, fordi de ikke opfylder betingelserne for at blive behandlet, siger fuldmægtig Christian Lüders fra Forbrugerstyrelsen.

Portalen indeholder derfor detaljerede guides til at klage og overvejelser, man børe gøre sig, inden man klager over varer eller ydelser.

Der er også en slags klagerådgiver, der kan screene en konkret klage, og vurdere, om der er en sag, og om Forbrugerklagenævnet i givet fald er den rigtige instans.

Forbrugeren skal ordne det selv

Klagetjek.dk lægger samtidig op til, at den handlende og forbrugeren forsøger at ordne sagen imellem sig, inden at der bliver rejst en klagesag.

Derfor er der hjælp på sitet til at skrive et klagebrev, og der er også gode råd til den erhvervsdrivende, der modtager en klage.

- Jeg kan godt lide princippet om, at forbrugeren og den handlende selv skal forsøge at løse problemet i mindelighed, før man trækker et klagenævn ind i sagen. Ved at guide forbrugerne sikrer vi, at Forbrugerklagenævnet bruger sine kræfter på de rigtige sager, udtaler familie- og forbrugerminister Henriette Kjær (K).

Forbrugerstyrelsen regner med, at portalen vil mindske mængden af ubegrundede klager, og klager, hvor det ikke er til at sige, hvem der har ret.

Et forsigtigt skøn er, at portalen vil kunne nedbringe antallet af klager med 10 procent, men det skulle til gengæld øge mængden af klager, der er hold i.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere