Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Hvor skal it-afdelingen placeres organisatorisk?

Klumme: Digitalisering er kæmpe konkurrenceparameter, og det er for alvor tid til at tage debatten ude i virksomhederne om, hvor ansvaret for it skal placeres.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.

Der var engang, hvor it hed EDB, og der sad en mand over i hjørnet og klappede på en server. Omkostningerne var minimale, og derfor var det lidt lige meget, hvor afdelingen var placeret rent organisatorisk.

Men i 2020, hvor digitalisering ikke bare er et buzzword, men faktisk et konkurrenceparameter, er det for alvor tid til at tage debatten ude i virksomhederne.

Lad os prøve at skitsere de forskellige muligheder, inden vi beslutter os for en placering.

Scenarie 1

Ser man it som en omkostning - så er tendensen, at it er placeret under økonomiafdelingen og CFO.

Argumentet er, at CFO’en har styr på økonomien og kan sikre, at omkostningerne ikke løber løbsk. Virksomheder med denne tilgang bliver låst, fordi man hver gang, der skal investeres i it, skal diskutere omkostninger fremfor de gevinster, det giver.

Kommer man med en anbefaling til for eksempel et nyt CRM-system, vil indgangen være, at det bare er en omkostning, og derfor vil virksomheder, der som disse fortsætter af den vej. ikke opnå mere omsætning på den korte bane.

Dertil skal man til CFO’en og økonomiafdelingens forsvar argumentere, at hvis man laver et digitaliseringsprojekt vil ”besparelsen” i eksempelvis tid altid komme i andre afdelinger end økonomiafdelingen, og dermed har vi en skævvridning, som skal kommunikeres ud.

Hvis CFO’en overskrider et eventuelt budget – men man samtidig undgår at ansætte en ekstra person i indkøb, så har vi konflikten. Så få gevinsten synliggjort og ikke tænk i siloer.

Scenarie 2

Hvis man tænker, at it er forretningsmæssigt vigtigt og ikke bare skal være support - men en del af virksomhedens forretningsmodel, så placerer man it-afdelingen med en CIO, der har reference til direktøren.

Det betyder, at it kommer op på samme strategisk niveau som for eksempel en salgsstrategi og udviklingsstrategi.

Virksomheder med denne tilgang vil få en konkurrencemæssig fordel efter corona – fordi man hurtigt kan få omstillet motoren, så man fjerner en række spildprocesser.

Spildtid er desværre en hindring for mange virksomheder, og hvis man ikke nu placerer it på den rette hylde - så får man endnu større problemer, når væksten kommer tilbage, fordi så er fokus på drift.

En CIO bliver i fremtiden en vigtig person i virksomhederne, fordi man med det rette fokus kan udnytte it - måske til at udvikle nye service og forretningsområder.

De muligheder kan man miste, hvis man låser it på hænder og fødder ovre i økonomiafdelingen.

Er der et endeligt svar?

Naturligvis ikke. I nogle virksomheder og brancher giver det ikke mening, at it spiller en central rolle – men i direktionerne er man nødt til at italesætte og bliver enige om, hvor vigtig er it i din virksomhed.

Gode spørgsmål at vurdere:

- Hvordan ser i it i jeres virksomhed, inden I organiseret det?

- Skal it drives som et led til at understøtte forretningen?

- Ser I digitalisering som et buzzword eller nogen, der kan fjerne krølfedtet, og vil I gøre noget ved det?

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.