Nu er forretningsmæssig kreativitet en større barriere end data og værktøjer

Klumme: Vi er oppe på en helt anden hastighed end tidligere, når vi udfører forsøg med analyse og data. Jeg har selv lige gennemført to styks proof-of-concept, og resultaterne melder sig på dag to. Jeg er begejstret.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter

Her er en mand. Han er glad. Ja, det er rigtigt, jeg har bare ikke købt fire nye Viborg-dæk, men i stedet haft fingrene nede i datasuppen og lavet to nye løsninger i mini-skala.

For mig er det en øjenåbner, at man på halvanden dag, når frem til de første resultater.

Jeg taler om en proces, hvor data fra ERP-systemet skal analyseres og levere nogle forretningsmæssige svar til to store virksomheder med SAP-løsninger.

Den ene løsning handlede om at estimere et omkostningsbillede i udviklingsafdelingen, og den anden løsning gik på omkostningerne til hundredvis af materialer fordelt på 30-40 forskellige slutprodukter.

Tigerspring

Jeg er fra en ikke så fjern fortid, hvor man roligt kunne regne med, at en dugfrisk analyse mindst krævede en uge til at installere software, konfigurere, udtrække data, fejlrette, kvalitetssikre data, og så – endelig – gennemføre en analyse.

Sådan et lille klassisk analytics-sprint krævede en forretningssponsor, en analytiker, en data steward og en it-tekniker for at komme i mål.

Hvor er vi kommet langt på kort tid.

Som gammel gråhåret data-arkitekt har jeg selvfølgelig visse forudsætninger, men jeg ser bare hvor langt man kommer med et åbent sind, nye tools og internettet, som man kan spørge til råds. Resultater og værdi på halvanden dag.

Dette tigerspring handler ikke om den analytiske værktøjskasse.

Det handler om flere megatrends, der faktisk bør ændre den måde, vi som virksomheder leger med data, og måden vi analyserer os frem til værdi.

Cloud med mere

Efter min vurdering handler det her om nogle teknologiske megatrends, der slår så konkret igennem og giver speed i processen.

For det første ligger data og tools i skyen, og det er bare at gå i gang.

For det andet er det vandtætte skot mellem operationelle data i ERP-systemet og analytiske data i et data warehouse ved at forsvinde.

Vi arbejder i stadig højere grad på selve de live data, så vi per design får én version af sandheden og god data governance med i købet.

For det tredje er platformene for data med rigelig brug af in-memory-teknologi blevet lynhurtige.

Just do it

Disse teknologispring har en række organisatoriske konsekvenser.

It-afdelingen bliver foe eksempel ikke en flaskehals for en analytiker, som vil arbejde med data.

Og ETL-processen (Extract, Transform, Load), som typisk udgjorde hovedparten af et analytisk projekt, er nogle gange helt væk eller markant reduceret.

Det betyder, at færre kompetencer skal i spil. En forretningssponsor og en analytiker kan nogle gange køre helt selv uden teknisk support.

Og hvad betyder det så?

Jamen, det betyder, at vi skal geare om og geare op.

Vi kan lege med data til både operationelle og analytiske formål i et helt andet tempo og med en helt anden lav belastning af menneskelige ressourcer.

Vi behøver ikke at være så forsigtige, og vi behøver ikke en lang afvejning af det rimelige i at gøre forsøget, når ”spildet” er så lille.

Barrieren er ikke længere teknisk kompleksitet. Barrieren er snarere forretningsmæssig kreativitet. Just do it.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Kræftens Bekæmpelse

Teknisk it-projektleder

Københavnsområdet

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Uspecificeret arbejdssted

Netcompany A/S

IT Manager

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S