Artikel top billede

Visa smider over 13 milliarder kroner på bordet for svensk fintech-startup

Den svenske fintech-startup Tink er på vej til at blive opkøbt af Visa, der er klar til at lægge 1,8 milliarder euro.

Betalingskæmpen Visa er klar til at spendere 1,8 milliarder euro svarende til 13,4 milliarder kroner for den svenske fintech-startup Tink.

"Ved at slå os sammen med Visa,
kan vi bevæge os hurtigere og nå længere end nogensinde før. Visa er den perfekte partner til den næste fase af Tinks rejse, og vi er utroligt begejstrede for, hvad dette vil bringe vores medarbejdere, kunder og for fremtiden for finansielle tjenester," lyder det fra CEO Daniel Kjellén i en meddelelse.

Tink er en af de ledende europæiske fintech-spiller inden for API'er til banker.

Planerne om opkøbet sker efter, at Visa i begyndelsen af året måtte se sit planlagte opkøb af fintech-virksomheden Plaid for 5,3 milliarder dollar gå i vasken. Det skete efter, at det amerikanske justitsministerium anlagde en konkurrencesag mod sammenlægningen af de to.

Tink tilbyder en enkelt API, så kunder kan oprette forbindelse til bankkonti fra deres egne apps og tjenester. For eksempel kan man bruge Tinks API til at få adgang til kontoudtog, igangsætte betalinger, hente bankoplysninger og opdatere disse data regelmæssigt, lyder det.

Tink integrerer i dag med 3.400 banker og finansielle institutioner, og 300 banker og fintech-startups bruger Tinks API til at få adgang til tredjeparts bankoplysninger.

PayPal, BNP Paribas, American Express og Lydia er blandt Tinks kunder, som samlet har 250 millioner bankkunder i hele Europa.

Visa planlægger at bevare brandet og ledelsesteamet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere