Digitaliseringens døde krage, flækkede træsko og mudder i lommerne

Klumme: Nøglen til værdifuld digitalisering er en nøgtern analyse af virksomhedens virkelighed. Klods-Hans får som bekendt prinsessen til sidst, fordi han ikke prøver at være andre, end den han er.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Forleden blev jeg spurgt om at tale til en Computerworld-konference. Hvordan kommer man i gang med digitalisering? Det var den overskrift, jeg skulle tale til.

Nu havde jeg ingen forventninger om at deltagerne ville møde op med komplet analoge organisationer, så jeg omdøbte opgaven til at handle om at finde det næste værdifulde skridt i digitaliseringsrejsen af virksomheden.

Jeg valgte samtidig at give mine ærlige råd fra en platfodet ingeniørs lavpraktiske position.

Og for mig er boullionterningen at kigge på data, processer og mennesker. Her finder man (forhåbentlig) svaret på den døde krage, den flækkede træsko og grøftens mudder fra eventyret om Klods-Hans.

Trone, krone og kone

Et executive summary af H.C. Andersens historie er måske på sin plads.

Da kongedatteren proklamerer, at hun vil finde sig en mand, drager herremandens to kloge, vittige og selvhøjtidelige sønner afsted på hver sin prægtige ganger.

Den ene kan det latinske leksikon udenad, og den anden ved alt, hvad en oldermand skal vide og kan tale med om statens anliggender.

Den tredje søn rider til slottet på sin egen ged og fordi han svarer for sig i nuet, ender han med trone, krone og kone.

Også på digitaliseringens område kan vi lægge vores fokus på hotte teknologier, velrennommerede metoder og so-ein-ding-mussen-wir-auch-haben. Men Klods-Hans ville tage et klart afsæt i den forhåndenværende krages princip.

På samme måde valgte jeg at lade være med at tale AI, blockchain og smarte koncepter.

Vi kan alt for nemt overkomplicere tingene og blive forført af ydre hype.

Data, proces og menneske

Hvis vi kigger 50 år tilbage havde vi virksomheder med papirgange. Når en ordre kom ind, blev den kopieret til produktionen, distributionen og bogholderiet.

Det er dybest set den proces, som vi har digitaliseret med ERP-systemer.

I stedet for at ringe og faxe til hinanden i disse kæder deler vi nu friske data med hinanden internt og eksternt i værdikæderne.

Derfor er er nogle af nøglespørgsmålene: Har vi de rigtige data? Har vi en master-data-strategi? Skulle vi begynde med et datakatalog for at finde de ømmeste punkter?

Vi må kigge på forretningsproblemer i et procesperspektiv.

Har vi manuelle aktiviteter, der kan digitaliseres? Har vi strømlinede processer for order-to-cash eller procurement-to-pay?

Skulle vi begynde med at få overblik over vores forretningsprocesser? (der findes gratis tools til at skabe indblik i de faktiske forretningsprocesser, og de kan afsløre masser af work-arounds i spaghetti-lignende flows, skulle jeg hilse og sige).

Vi må tage udgangspunkt i mennesker.

Vi digitaliserer, men får vi mennesker til at bruge og holde af det nye? Hvis kulturen og forandringsledelsen ikke følger med, så har vi en NIMBY-situation (Not In My Back Yard).

Vi synes jo som grundregel, at det er helt fint, at alle de andre effektiviserer, men lige hos os selv, kan det ikke gøres smartere.

Kunne vi fra starten reducere læringsbarrieren med e-learning direkte i systemerne, så hjælpen til mennesker altid er tæt på?

Fremtidens ERP er et netværk

Ja, jeg har det nok en smule stramt med at tale om digital transformation, fordi det indikerer, at forretningsmodeller skal revolutioneres.

Med Klods-Hans i tanken, vil jeg meget hellere starte lige præcis, hvor vi er og bygge digitaliseringen derfra.

Samtidig må vi ikke undervurdere betydningen af, at verden knyttes mere og tættere sammen i forretningsnetværk.

Morgendagens ERP-system kan sagtens være en standardiseret, international platform med en fælles datamodel som for eksempel det europæiske Gaia-X initiativ.

Her vil alle virksomhederne udveksle data og samarbejde og hver eneste proces eller maskine vil have en digital tvilling.

Dette ERP-netværk er tættere på, end man lige skulle tro. Det ændrer bare ikke ved, at data, processer og mennesker er for virksomheder, hvad kragen, træskoen og mudderet var for Klods-Hans.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil