Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Rolls-Royce plc / Jonathan Green)

Ugen i tech: Fyrer op for klodens første brint-jetmotor – efterlader kun vanddamp på sin vej / Kinesisk prisbasker: Elbil til under 250.000 kroner / Kameraproducenter opgiver: Helt slut med kompaktkameraer

Ugen i tech: Fyrer op for klodens første brint-jetmotor – efterlader kun vanddamp på sin vej / Kinesisk prisbasker: Elbil til under 250.000 kroner / Kameraproducenter opgiver: Helt slut med kompaktkameraer

Fyrer op for klodens første brint-jetmotor – efterlader kun vanddamp på sin vej

Flytransport kommer denne uge et vigtigt skridt mod at kunne operere CO2-neutralt.’

Motorproducenten Rolls Royce kunne denne uge fremvise en fungerende brint-baseret jet-motor i samarbejde med luftfartsselskabet Easyjet.

Prototypen er en modificeret version af Rolls-Royces AE 2100 A jetmotor, der i dag driver flere regionalfly samt det udbredte amerikanske C-130 Hercules militærfragtfly.

Det udgør en milepæl for flyindustrien, om nu kommer nærmere et alternativ til fossile brændstoffer, som industrien er storforbruger af.

Flytrafik er en af de største knaster, når det gælder overgangen til en økonomi fri for udledningen af drivhusgasser, skriver britiske BBC.

Batteridrevne fly har indtil videre vist sig at have begrænsede udsigter, når det gælder rutefly, hvorfor flyindustrien i stedet vender sig mod brint som brændstof, da det alene udleder vanddamp under forbrænding og tilbyder langt højere effekt per kilogram.

Testene har været begrænset til at opstart og drift af motoren ved lav effekt, at bygge en helt ny motortype dedikeret til brint vil kræve langt mere udvikling, lyder det.

For at udgøre en nul-udlednings løsning, skal den brint der forbrændes, være fremstillet med energi fra bæredygtige energikilder såsom vind, sol eller hydro-energi.

Kinesisk prisbasker kommer: Elbil til under 250.000 kroner

Elbiler nyder stadig større popularitet blandt bilkøbere, hvilket har sendt både priser og leveringstider i vejret for markedet.

Midt i de udbredte prisstigninger sender en kinesiske bilproducent, MG Motors, dog en ny kompakt familiebil på markedet til under den kvarte million.

Her bliver tale om ’Nordic Edition’ af sin MG4-elbil, som vil tilbyde plads til fem, godt med udstyr, syv års garanti, 170 heste, baghjulstræk og et 51 kWh batteri, der skulle være god for 350 kilometer kørsel efter WLTP normen.

Til pengene får brugerne blandt andet 10,25 infotainment system med Apple Carplay og Android Auto, mulighed for V2L, samt en stribe kørselsassistenter.

Selve bilen måler 4,29 meter i længden, 1,84 meter i bredden og er halvanden meter høj. Indeni finder man plads til 1,165 liter bagage med nedfældede sæder, hvor de 350 er i bagagerummet.

Lynladningen vil ikke foregå nær så tjept som i selskabets 35.000 kroner dyrere ’Luxury’ model med sit 64 kWh batteri, da 5-80 pct disciplinen tager fem minutter længere, 40 minutter i alt, til trods for det mindre batteri. Her giver det større batteri også rækkevidde til yderligere 85 kilometer på en optankning.

Kameraproducenter opgiver: Helt slut med kompaktkameraer

To store japanske kameraproducenter vælger nu helt at opgive det, der for nogle år siden var selskabernes mest lukrative marked.

Nikon og Panasonic melder begge ud, at man fremover ikke vil fremstille kompaktkameraer fremover, de såkaldte ’peg-og-klik’ digitalkameraer.

I stedet vil der fokuseres på dyrere kameratyper i form af spejlløse systemkameraer, skriver nyhedsmediet Nikkei Asia.

Bag beslutningen er smartphone-fotografiens fremgang, som på flere planer er blevet så meget bedre, at det har fortrængt de små kameraer ud af markedet.

De små digitale kameraer drev i 90’erne og 0’erne en bølge af nysalg, i takt med overgangen fra analoge filmkameraer til digital.

Antallet af solgte kompaktkameraer toppede i 2008 med over 100 millioner solgte kameraer. I 2021 blev det kun til lidt over tre millioner i styksalg.