Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

SMS-glade unge fejler mere

En undersøgelse viser, at unge der hyppigt sms’er er mere tilbøjelige til at være impulsive og lave fejl.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

En nyligt foretaget australsk undersøgelse viste at unge der sms’er mellem 15 og 20 gange om ugen lavede flere fejl i en række IQ tests, som de blev stillet overfor.

Professor Michael Abramson, som ledte forskningen, giver særligt teknologier som intelligente ordbøger skylden for dette. Fordi den lader dig slippe af sted med blot et par tryk på knapperne for at nå det rigtige resultat, forventer unge hurtigt at andre ting er ligeså lette at udføre.

Dermed mister de evnen til at være opmærksomme og korrigere fejl. Hvor dette på den ene side gør dem hurtigere til at løse opgaver, gør det dem på anden side mindre præcise og mere tilbøjelige til at lave fejl.

Ikke kun sms-beskeder, men også hyppige mobilsamtaler havde en negativ effekt på de unges test-resultater. Professor Abramson mener dog ikke at dette har noget at gøre med den før så omdiskuterede stråling fra mobilerne. Han ser ikke noget bevis for, at den skulle påvirke hjernen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere