Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
I går var en stor og længe ventet dag for alle Apple-fans. Længe har man vidst at Steve Jobs ville annoncere et nyt Apple-produkt d. 27. og endnu længere har rygterne svirret om, hvad Apple mon næste gang ville bringe til verden.
Kl. 19 blev hemmeligheden så afsløret, og som de fleste havde gættet var det nye stykke æble-elektronik en såkaldt tablet – en computer som er baseret på touch-styring. Ikke så få har således – med god grund når man kigger på designet - kaldet den en forvokset iPod.
iPad kan dog en hel del mere end både en iPod og en iPhone. Computeren er designet til at klare stort alle former for moderne medie- og kommunikationsopgaver – fra at surfe på nettet og sende emails til at se fotos og video, lytte til musik, spille spil, læse e-bøger og meget mere.
iPad inkluderer 12 nye smarte apps designet specielt til computeren, og kan desuden afvikle stort set samtlige af de mere end 140,000 apps i Apples App Store.
Det trykfølsomme og højtopløste 9.7” multi-touch display lader brugeren betjene indholdet direkte med fingrene ligesom på iPhone og iPod Touch.
Kræfterne får iPad fra A4-chippen, som er en helt ny processor Apple selv har designet. Sammen med en ydelse på 1 GHz og stærke grafikegenskaber giver den en batteritid på op til 10 timer.
Maskinen er blot 0.5 tommer tyk og vejer omkring 800 gram.
iPad er på markedet i slutningen af marts i to forskellige versioner - én med Wi-Fi og en anden med både Wi-Fi og 3G. Den første model har priser fra $499 (2640 kroner) for 16GB til $699 (3698 kroner) for 64GB, mens de for den anden går fra $629 (3327 kroner) for 16GB til $829 (4385 kroner) for 64GB.