Flere og flere shopper med mobilen

Danskerne bruger i stigende grad mobiltelefonen, når de handler på nettet. 70 procent flere har shoppet med mobilen i sommer, sammenlignet med sidste år.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

iPhone og de Android-baserede smartphones er i kraftig vækst og dermed er der også flere og flere, der får øjnene op for shopping-muligheder på de små apparater. 12 procent af danskerne har således e-handlet via mobiltelefonen den seneste måned mod 7 procent på samme tidspunkt sidste år. Det er en stigning på 70 procent, viser Dansk e-handelsanalyses tal fra andet kvartal af 2011.

Det er særligt unge mellem 18 og 34 år, der bruger mobiltelefonen til at købe direkte på nettet. Det usædvanlige i forhold til andre aldersgrupper er, at de handler væsentlig mere i udenlandske e-butikker, ikke mindst i England og USA.

De ældre er til gengæld ikke så aktive handlende på mobilen endnu, eksempelvis har kun 5 procent af respondenterne over 56 år prøvet det. Dog er flere forbrugere end tidligere klar over, at det er muligt at e-handle fra mobilen, og de vigtigste årsager til ikke at gøre det er, at mange stadig synes, det er nemmere at bruge pc’en. En anden vigtig faktor er, at mange har et mobilabonnement uden mulighed for e-handel.

”Tallene understreger, at det stærkt stigende antal smart-phones med netadgang gør det nemmere og enklere at handle på nettet. Mobilen bliver i fremtiden det helt afgørende omdrejningspunkt i kontakten mellem forbruger og forretning. Det stiller derfor krav til e-butikkerne, der skal sikre, at deres websites også har en mobiltilpasset udgave,” siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel.

Dansk E-handelsanalyse for 2. kvartal 2011 viser også, at hver 6. har prøvet at handle dagligvarer på nettet – og er meget tilfredse. Det er især kvinder mellem 35-55 år, der køber dagligvarer på nettet. DSB fastholder sin plads i toppen som den e-forretning, hvor danskerne hyppigst e-handler tæt fulgt af Telmore med CDON.com på tredjepladsen. Ebay som nummer 4 har derimod overhalet Amazon på 5. pladsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car