Af Peter Hyldahl, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Ifølge Symantecs årlige Internet Sercurity Threat Report for 2011 har de cyberkriminelle droppet spam og går nu målrettet efter at stjæle værdifuld information fra virksomhederne, når de angriber.
Det er ikke længere kun topledelsen, som hackerne forsøger at stjæle information fra. Den menige medarbejder bliver i højere og højere grad også kurtiseret.
Cyberangreb, som sigter mod at få adgang til værdifulde informationer gennem de ansatte i virksomhederne, voksede fra 77 procent til 82 procent i slutningen af 2011.
Det er især de små og mellemstore virksomheder, der bliver ramt i højere grad. Næsten 18 procent af angrebene rammer virksomheder med færre end 250 medarbejdere, og 58 procent går nu efter menige medarbejdere i stillinger inden for blandt andet HR og salg.
I 2011 kostede cybercrime Danmark 2,7 milliarder kroner. Det viser en anden af Symantecs rapporter, Norton Cybercrime Report 2011.
»Hackerne går i dag ofte efter den menige medarbejder, særligt HR og salgspersonale, da de bliver betragtet som lavt hængende frugter, fordi de er vant til at få uopfordrede henvendelser i dagligdagen fra fremmede.
Offentlige sektorer og regeringer har historisk set været mest udsat for målrettede angreb, men i dag peger tendensen i retning af, at virksomheder i højere grad bliver ramt – og det er nu mere og mere de små og mellemstore.
Sikkerheden hos de store er for stram, og derfor angriber de cyberkriminelle de mindre virksomheder med færre sikkerhedsforanstaltninger,« siger sikkerhedsspecialist Peter Schjøtt, Symantec.