Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
De fysiske medier har det svært i disse tider. Internettet er en hård konkurrent, der, særligt når det gælder tilgængelighed og brugeroplevelse er svær at hamle op med for de ældre digitale medier, der i stigende grad bliver lagt på hylden.
MiniDisc’en havde dog sine problemer allerede længe før internettet blev en trussel. Sony skabte formatet som en erstatning for kassettebåndet. I kraft af sin beskedne størrelse, holdbarhed og stabilitet, gav den klare fordele sammenlignet med det analoge kassettebånd om end den lydmæssigt ikke var på niveau cd’en.
De første MiniDisc-optagere var imidlertid dyre og på trods af prissænkningerne nåede diskene aldrig at få ordentligt fat i markedet, før de brandbare cd’er blev tilgængelige og blev det gængse format, når der skulle kopieres digitalt.
MiniDisc’en blev således aldrig mere end et niche-produkt, men formåede alligevel at opretholde et solidt marked i eksempelvis Japan i mange år.
Nu er det imidlertid slut. Ligesom cd’erne er salget kun faldet de sidste år, og Sony har derfor valgtr at nedlægge produktionen at både medier og optage/afspilningsudstyr. Andre producenter, som eksempelvis Onkyo vil dog fortsætte med at lave produkter som understøtter formatet nogen tid endnu.