Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Vores TV-vaner er i forandring

De nye smarte TV-tjenester har ændret danskernes krav til deres TV. Det viser en ny undersøgelse fra Samsung foretaget af TNS SIFO.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Samsung har foretaget en undersøgelse hvor over 4000 personer fra Danmark, Sverige, Norge og Finland i alderen 18-65 år er blevet spurgt om deres TV-vaner.

Undersøgelsen viser, at Smart-TV har fået godt tag i de danske forbrugere. 26 procent af de adspurgte danskere fortæller, at de har et Smart-TV derhjemme, og ud over muligheden for at kunne hente film direkte til TV’et, efterspørger de danske forbrugere også muligheden for at hente nyhedsapps og lignende på deres kommende fjernsyn. Hver tredje danske forbruger er positivt stemte over for, at TV’et kan anbefale programmer ud fra deres interesser og de programmer de sædvanligvis ser.

Danskerne angiver desuden billedkvalitet, brugervenlighed og lydkvalitet som de vigtigste parametre når der skal købes nyt TV.

”TV’et gennemgår de samme forandringer som mobiltelefonen også har gjort de senere år. I dag bruger vi ikke kun vores telefon til at ringe fra, og det samme gælder for vores brug af TV’et. Flere og flere danskere ser TV’et som en gadget frem for en kigkasse” udtaler Martin Engen, salgschef for AV hos Samsung Danmark.

Vil Smart TV med harddisk og internetbrowser erstatte computeren?

Undersøgelsen viser, at efterspørgslen efter Smart TV-tjenester er stor blandt danskerne. Lidt under halvdelen af de adspurgte ser gerne adgang til internettet og film- og musiktjenester som en funktion i deres kommende TV.

Danskerne er vilde med fjernbetjeningen

Med den nye generation af Smart-TV, er det også blevet muligt eksempelvis at styre TV’et med sin telefon eller via håndbevægelser. Samsungs undersøgelse viser, at ud af de fire nordiske lande har de danske forbrugere sværest ved at slippe fjernbetjeningen.

Hele 94 % af de adspurgte danskere svarer, at de fortsat ønsker at kunne styre TV’et med en fjernbetjening. Undersøgelsen viser dog, at cirka hver fjerde dansker godt kan se potentialet i at bruge mobiltelefonen eller tabletten som et alternativ til hvordan man kan styre TV’et.

Uddrag af ’Smart TV’-undersøgelsen udført af TNS SIFO sommeren 2013. Udført blandt 1050 danske respondenter mellem 18 og 65 år.

Hvilke funktioner ønsker du i dit TV (multiple choice)?

45% Internet/browser
45% Harddisk
35% Mulighed for at leje film
29% Ved ikke/kan ikke svare
26% Musiktjeneste
22% 3D
19% Mulighed for at downloade apps
13% Spil på TV’et
8% Touchscreen

Hvordan vil du kontrollere dit TV (multiple choice)?

94% Med fjernbetjening
23% Med smartphone
24% Med tablet
9% Med touchscreen
9% Med stemmen
5% Med bevægelse
3% Med tankens kraft
3% Ved ikke/kan ikke svare
2% Med øjnene




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere