Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Der mangler rådgivning om medicin på nettet

Omkring halvdelen af danskerne kan godt forestille sig at købe medicin
på nettet. Men kun få har prøvet det. Danskerne er bange for, at de ikke
får den tilstrækkelige rådgivning om medicin, hvis de ikke har den
personlige kontakt. Det viser en ny undersøgelse fra Eniro.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Danskerne er blandt dem i Europa, der putter flest varer i den digitale indkøbskurv, men når det kommer til medicin er det kun få, der har handlet online. Det viser en ny landsdækkende analyse, som Epinion har lavet for Eniro Danmark.

Selvom omkring halvdelen af danskerne godt kan forestille sig at købe medicin på nettet, er det de færreste, der rent faktisk har prøvet det. Kun 6 procent har købt håndkøbsmedicin på nettet, mens 12 procent har købt receptpligtig medicin.

Det skyldes især, at mange danskere er bange for ikke at få tilstrækkelig rådgivning om medicinen. Lige under halvdelen af danskerne angiver manglende rådgivning som årsag til, at de ikke kan forestille sig at købe medicin på nettet. Over en tredjedel nævner som årsag, at man ikke kan få medicinen med det samme, og at de slet ikke har overvejet, at medicin kan købes hjemme fra sofaen.

”Vi ved, at danskerne er glade for at handle på nettet, og undersøgelsen viser jo også, at halvdelen af danskerne sagtens kan forestille sig at købe medicin på nettet. Men der er en række udfordringer, som forhandlerne bliver nødt til at tage seriøst. Kunderne skal være trygge ved, at de får alle relevante oplysninger om medicinen – og det skal formidles klart og godt, så kunderne ikke er i tvivl om, at fagligheden er i orden” siger Stefan Kercza, administrerende direktør hos Eniro Danmark, der bl.a. står bag landets to største søgetjenester, Krak og De Gule Sider.

Søgbarhed er nøglen

Og netop i forhold til at oplyse kunderne om mulighederne for at handle medicin på nettet, er det vigtigt at være opmærksom på søgbarhed, fortæller Stefan Kercza.

”Undersøgelsen viser jo, at selvom mange godt kan forestille sig at handle på nettet, er det meget få, der rent faktisk gør det. Det kan tyde på, at køb af medicin online ikke er et synligt alternativ til turen hen på det lokale apotek. For onlineforhandlerne er det vigtigt at være ekstremt synlig på nettet ved fx at optimere varernes søgbarhed. Men det er ikke kun varernes søgbarhed, der kan optimeres, også netbutikkerne, skal gøre sig synlige på nettet. Søgbarhed kan være nøglen til at nå ud til forbrugerne med budskabet om, at de kan købe deres medicin fra sofaen.”

Mænd vil have rådgivning

Der er tit fokus på, at mænd går mindre op i deres sundhed end kvinder. Men når det kommer til rådgivning om medicin, er der noget der tyder på, at det ikke forholder sig sådan. Andelen af mænd, der angiver, at de er bange for ikke at få den tilstrækkelige rådgivning ved medicinkøb på nettet, er nemlig væsentlig større end for kvinder.

Hele 57 procent af mændene angiver manglende rådgivning som en årsag til, at de ikke vil købe receptpligtig medicin på nettet. For håndkøbsmedicin er det 52 procent. Kvinderne derimod er mindre bekymrede. 47 procent angiver manglende rådgivning som en årsag til, at de ikke vil købe receptpligtig medicin på nettet. For håndkøbsmedicin er det 40 procent.

”Den slags information er værdifuld for netbutikkerne, der bedre kan levere en god service, når de kender deres kunders konkrete behov. Og her er det jo særlig vigtigt, fordi undersøgelsen peger i en anden retning, end hvad mange måske umiddelbart vil forvente,” påpeger Stefan Kercza.

”Udviklingen peger mod et mere digitalt forbrug, men det kommer ikke af sig selv, og særligt nogen brancher kan være udfordret af, at de har svært ved at levere fx samme rådgivning som en fysisk butik. Det skal onlineforhandlerne tage som en udfordring.

Men samtidig handler det også om at være ekstremt synlig på nettet ved fx at optimere søgbarhed af både varer og forhandlere. For som vores undersøgelse også viser, er der mange, der godt kan forstille sig at købe medicin på nettet ­– de gør det bare ikke. Og det kan netop skyldes, at onlineforhandlerne ikke er synlige nok.”

I alt 1.985 personer har deltaget. Data er vejet i forhold til køn, region, uddannelse og alder, så undersøgelsen er at betragte som repræsentativ i forhold til den danske befolkning.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere