Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nu invaderer TV-reklamerne din mobil

De fleste har en mobil eller tablet ved hånden, når de ser TV. Med ny AdSync-teknologi bliver det imidlertid muligt for TV-annoncørerne at ramme de uopmærksomme seere ved at sprede deres reklamer ud til mobile sites og applikationer, mens de kører på skærmen.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

TV vanerne har ændret sig med udbredelsen af smartphones og tablets. Seerne har i dag udvidet deres TV-oplevelse, med at holde sig opdateret, søge yderligere information og direkte diskutere indholdet i TV-programmer og -reklamer, mens de ser det. Ifølge Nielsen Research’s Digital Consumer Report 2014, bruger 84 procent mobil eller tablet, mens de ser TV. Og blandt de 15-24 årige, er det kun 4 procent, der dedikerer deres fulde opmærksomhed til TV’et.

“Eksplosionen af mobilbrugen har ændret vores medievaner”, siger Morten Dahl, Head of Sales, Widespace Danmark. “TV og mobile enheder eksisterer i dag i en symbiose, hvor vi ikke kun kommenterer og søger informationer om det vi ser på skærmen, men også multitasker i flere informationssøgninger, der langt fra altid er relateret til det vi ser på TV-skærmen.”

Faktisk er mobilen ved at overtage TV-skærmen som vores primære skærm. I følge en undersøgelse fra Milward Brown (Millward Brown Adreaction 2014), så bruger hele 62 procent deres mobil til at se på indhold, der ikke er relateret til det som foregår på TV-skærmen. 42 procent griber mobilen, når reklamerne starter. 39 procent er på sociale medier, 28 procent finder ikke indholdet på TV interessant nok til, at de giver det fuld opmærksomhed og 27 procent har TV’et tændt som baggrundsstøj.

“Jeg tror de fleste kan genkende billedet, af at vi ikke længere kun ser TV. Vi har ofte både mobil, tablet og pc med i sofaen, og der er altså en meget stor konkurrence fra andre skærme i forhold til at fange forbrugernes opmærksomhed. Vores løsning på den udfordring er at synkronisere relateret indhold på TV-skærmen med mobilen, således, at annoncører får bedre muligheder for at engagere forbrugerne”, slutter Morten Dahl.

Derfor har Widespace udviklet AdSync teknologien, der nu rulles ud i Danmark. Det foregår helt enkelt sådan, at mens annoncørens TV-reklamer kører på skærmen, bliver annoncer fra samme annoncør vist på mobile sites og mobile applikationer i Widespaces partner portefølje. AdSync gør det således muligt at synkronisere TV og mobil annoncering i præcise tids-intervaller på tværs af platforme.

AdSync teknologien blev lanceret i Sverige sidste år i et samarbejde med svensk TV4. Nu har Widespace udviklet AdSync teknologien, så man ikke længere er afhængig af TV-stationerne, men i stedet kan aflytte TV-kanalerne automatisk.




IT-JOB

Danske Commodities A/S

Senior software developer

Børns Vilkår

IT Supporter (Valby)

Dynamicweb Software A/S

Tech Team Lead

Formpipe Software A/S

Market Manager
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere