Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Se hvad onlinetjenesterne ved om dig

F-Secure har lanceret et gratis onlineværktøj, der kan hjælpe med at vise dig, hvor meget tjenester som Faceboo, Amazon, Google mm. ved om dig.

Af Mette Eklund Andersen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

De fleste af os er godt klar over, at gratis online-tjenester har en pris – nemlig brugernes data. Men samtidig kan det være uoverskueligt og endda overordentlig svært at finde ud af, hvor meget tjenester fra Amazon, Faceboo, Google m.fl. ved om dig, og hvilke data de indsamler. For at hjælpe forbrugerne med dette har cybersikkerhedsvirksomheden F-Secure lanceret et nyt gratis onlineværktøj, der kan hjælpe med at afsløre, hvilke data du ”betaler med” hos nogle af internettets populære gratis tjenester.

Portal viser vej

Den nye tjeneste hedder F-Secure Data Discovery Portal og kort og godt ud på, at du ved at vælge tjeneste på siden, kan blive sendt hen til præcis de rette sider hos tech-giganterne, hvor du har mulighed for at gennemgå dine data. Det er netop disse sider, der kan være svære at finde frem til.

"Hvad du gør med dataindsamlingen er helt mellem dig og tjenesten", siger F-Secure Chief Security Officer Erka Koivunen. "Vi kan ikke se - og ønsker ikke at se - dine indstillinger eller dine data. Vores eneste mål er at hjælpe dig med at finde ud af, hvor mange af dine informationer, der er derude.” Og fortsætter: ”Man siger ofte at, “hvis du ikke betaler, er det fordi du er produktet.” "Men dine data er et aktiv for enhver virksomhed, uanset om du betaler for et produkt eller ej," siger Koivunen. "Data gør det muligt for tech virksomheder at sælge annoncer og produkter for milliarder, og bygge nogle af de største virksomheder i økonomiens historie."

Ved at tilbyde det gratis online-værktøj håber F-Secure på, at brugerne bliver mere opmærksomme på beskyttelse af deres data og deres identitet. En undersøgelse fra firmaet viser da også, at 54 % af internetbrugere over 25 år er bekymrede over, om nogen hacker deres sociale medier.

"Selv om brugerne faktisk frivilligt giver disse oplysninger bort, bør de kende til konsekvenserne for privatlivet og sikkerheden, når de bygger profiler, der potentielt indeholder mere viden om vores identiteter, end vi måske ville dele med vores familie," siger Koivunen. "Al den information kan være tilgængelig for en hacker gennem en indtrængen eller overtagelse af en konto."

Ingen nem løsning på problemet

F-Secure konkluderer dog også, at der desværre ikke er nogen enkel løsning for brugerne, hvis de permanent vil sikre deres konti eller skjule informationer fra deres online tjenester.

“Standard-privatlivsindstillingerne er typisk ret løse, uanset om du bruger et socialt netværk, apps, browsere eller andre tjenester," siger Koivunen. "Gennemgå dine indstillinger nu, hvis du ikke allerede har gjort det, og gentag det regelmæssigt i fremtiden. Og uanset hvad du gør, er der intet som stopper disse virksomheder fra at vide, hvad du laver, når du er logget ind på deres tjenester."

F-Secure’s blog er det muligt at se mere om, hvad man kan gøre for at reducere sine datamængder på Facebook, Twitter og Google.

 

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere