Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det bliver under luksusbrandet Lexus at Toyota lancerer sin første fuldt elektriske bil.
Det er formentlig for at gå direkte efter Tesla-kunderne samt dem der kunne være lune på nogle markedets mere eksklusive modeller fra BMW, Audi eller Ford.
Beskedent batteri
Lexusbilen bygger på et velkendt design. Det bliver en elektrificeret version af den høje crossover UX300, som har lidt dansk blod i årerne, da designeren Stephan Rasmussen har kreeret nogle af linjerne.
I stedet for en benzinmotor vil den have en elmotor med kraft på 150 kW. Det svarer til lidt over 200 hk. Momentet er 300 Nm.
Strømmen lagres i et batteri på 54,3 kWh, der ifølge producenten kan levere en rækkevidde på 400 km. Det er dog efter NEDC-skalaen, så man skal nok nærmere regne med 320-350 km. Toyota har endnu ikke angivet ikke tal efter den mere retvisende WLTP-norm, som oftest er lavere end NEDC.
Det er således ikke super imponerende, og det samme gælder opladningen. Den klares derhjemme med 6,6 kW eller ved en hurtiglader med maksimalt 50 kW. Det skal ses i lyset af at mange nyere elbiler lan lade ved 100-150 kW.
Spækket med teknologi
Bilen er dog fuld af luksus indvendig. Der er arbejdet en del med støjisolering og lydoptimering, så vindstøj minimeres, mens vigtige lyde fra omgivelserne fremhæves, så man er opmærksom på, hvad der sker omkring bilen.
Der er desuden Apple Carplay, adaptiv fartpilot, fjernstyring via app på din mobiltelefon og en meget omfattende pakke af aktive sikkerhedsassistenter - bl.a. nødbremse, der kan reagere over for bløde bilister, samt køassistent.
Lexus UX300e kommer på markedet i slutningen af 2020. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.