Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danmark halter bagud på AI – danskerne er nemlig skeptiske optimister

En undersøgelse viser, at det er lande som England, Tyskland og Frankrig, som fører an inden for kunstig intelligens. Fremtidsforsker mener, det er, fordi danskerne er skeptiske teknologioptimister.

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Ifølge virksomhedsledere i Europa er England førende i vores verdensdel, når det handler om at udbrede brugen af kunstig intelligens. Det viser en undersøgelse fra it-selskabet Cognizant.

På den anden side af Nordsøen er næsten en femtedel, 18%, af virksomhederne langt fremme med avanceret AI. Tyskland kommer ind på en andenplads med 16% og Frankrig er nummer tre med 12%.

Danskerne er tilbageholdende

Det undrer ikke fremtidsforsker Anne Skare Nielsen, Universal Futurist. Hun kalder danskerne for skeptiske teknologioptimister, og mener ikke at vi er de første til at hoppe med på de nye tendenser.

”Vi venter på at se, om naboen bliver spist af sin græsslåmaskine, og hvis det ikke sker, så vil vi også have sådan en,” siger Anne Skare Nielsen til AOD PRO.

Det er dog ikke, fordi vi danskere ikke er med på noderne, eller ikke ved, hvad der sker i verden. Men vi vejer fordele og ulemper, og når vi så kommer over et vist punkt, er der mange der står med på tendensen, mener hun.

”Her skal vi dog passe på. For i dag går udviklingen så hurtigt, og der kommer hele tiden noget nyt, man så skal vente på. Nogle gange skal man bare med tidligt,” pointerer Anne Skare Nielsen.

Vi praler ikke

En anden grund som Anne Skare Nielsen kan se er, at danskerne bare ikke praler med vores brug af AI.

Anne Skare Nielsen, fremtidsforsker hos Universal futurist, forklarer danskernes særlige tilgang til AI (Foto: Anne Kring).

”Måske er vi bare ikke særlig gode til at prale med det, eller måske – og det er min opfattelse – er der mange der kører lidt under radaren. Vi er måske lidt bange for at blive udfrittet på, hvor man arbejder med kunstig intelligens, fordi vi er de der skeptiske teknologioptimister. Så kan du ikke rigtigt forklare det, før det eksisterer, og så vil man hellere være fri,” mener Anne Skare Nielsen.

Hun mener dog, at det er underligt, at vi ikke en gang ligger i top-3, men vurderer samtidig, at det i virkeligheden er lidt lige meget. Dog så hun gerne, at vi var lidt tidligere med på vognen, så der blev truffet nogle hurtigere beslutninger, og vi fik testet mulighederne af.

AI er nødvendig

For AI er nødvendig for danske virksomheder. Ifølge fremtidsforskeren er vi er på vej fra dumme systemer til intelligente systemer, og at det absolut ikke bare er en hype. I fremtiden vil kunstig intelligens være guide, gud eller gps.

”Et eksempel er de digitale kort. Før i tiden brugte vi papirkort, der ingenting kunde. Så kom der digitale kort, men det er ikke det samme som intelligente kort, og derfor blev det ikke til noget,” pointerer hun og fortsætter:

”Fremtiden vil have transformative kort, dvs. kort som Google Maps, der bliver opdateret i realtid.”

På den måde ved man, at der kommer en kø på vejen til arbejde, og man kan vælge at gøre noget, så man ikke selv ikke bliver en del af problemet.

”Her bliver AI til en guide, som viser mig derhen, hvor jeg træffer bedre beslutninger,” forklarer Anne Skare Nielsen.

Det stiller også krav til os som mennesker, for AI vil frisætte os, mener Anne Skare Nielsen. Vi mister det dumme arbejde og bliver i stedet brugt til det intelligente arbejde. Men det kræver at vi som menneskehed kommer et bevidsthedsniveau op, så vi kan nyde den frihed.

”Altså der hvor vi bliver frataget noget kompleksitet, og så kan vi lægge nogle andre kompleksiteter på,” siger Anne Skare Nielsen.

Skal tænke mere værdibaseret

Et andet eksempel som Anne Skare Nielsen kommer med, er at din robotstøvsuger kan tjekke dit Wi-Fi i boligen og fortælle dig, hvor signalet er godt, og hvor det er svagt. Du vil så få præsenteret det i en brugerflade og vil kunne gøre noget ved det – og derved igen undgå at være en del af problemet.

”Så du ved, hvad du skal gøre for at skabe værdi,” siger Anne Skare Nielsen.

Ifølge Anne Skare Nielsen vil fremtiden have os derhen, hvor vi begynder at tænke mere værdibaseret. En AI vil kunne fortælle dig, om dit arbejde også bliver brugt som tiltænkt, og du vil i fremtiden kunne blive evalueret af en AI.

”Det er så der, at den bliver til en form for gud. Altså hvis vi som mennesker ikke kan overskue det, så kan det godt være, at det vil være bedre, hvis beslutningerne bliver lagt ud til ’guden’, der så træffer beslutningen,” forklarer Anne Skare Nielsen.

Ifølge Anne Skare Nielsen skal vi ikke være bange for AI. Kunstig intelligens kommer ikke til at gøre os overflødige. Den vil hjælpe danske virksomheder til at blive mere konkurrencedygtige og ikke mindst mere grønne.

”Vi skal ikke være de skeptiske teknologioptimister, vi skal være first movers,” slutter Anne Skare Nielsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere