Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nyt Google-design gør det svært at se forskel på søgeresultater og annoncer

Google Search skifter nu udseende på mobiltelefoner. Det enklere design vækker dog kritik, da annoncer og opslag kan være svære at skelne fra hinanden.

Af Natasja Broström, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Nu introducerer Google et lettere og lysere design til den mobile del af søgemaskinen. Hensigten er at gøre opslag på mobile enheder nemmere og mere overskuelige. Ikke alle har reageret positivt på ændringerne, som Google ellers har lagt mange kræfter i at udvikle, ifølge Google-designer Aileen Cheng.

”Vi ønskede at tage et skridt baglæns for at forenkle, så folk finder det, de leder efter, hurtigere og lettere,” udtaler Aileen Cheng.

”At gentænke det visuelle design til Search er virkelig komplekst. Især i betragtning af, hvor meget Google-søgning har udviklet sig. Vi organiserer ikke kun internetoplysningerne, men alverdens oplysninger," uddyber Cheng.

Nye ikoner kan forvirre

Det nye design er visuelt enklere og lettere. Blandt andet er skyggerne dæmpet, og Google giver en hjælpende hånd med at fremhæve et søgeresultat, som kan være relevant for brugeren.

Det er ikke usædvanligt, at de øverste poster i listen over forslag for en søgning er markeret med ”annonce”. Men fremover vil Google Search i det nye interface bruge såkaldte favicons – små ikoner for et givet website. Herunder også for annonceopslag. Visuelt vil der ikke være den store forskel mellem præsentationen af en annonce og et søgeresultat.

Den designbeslutning har vakt kritik. Blandt andet nyhedssitet Techchrunch anfører, at det nye design kan gøre det svært for brugerne at skelne mellem en annonce og et reelt søgeopslag.

Når tekster og ikoner i en søgeliste til forveksling ligner hinanden, kan du komme til at klikke på en annonce fremfor det søgeopslag, du leder efter, anfører Techcrunch.

Annoncer skifter udseende

Ordet ”Annonce” i det nye design vil blive markeret med det lille favicon ”ad”, en forkortelse for ”advertisement” (det engelske ord for annonce).

”Der er noget mærkeligt ved det seneste design for Googles søgeresultater, favicons og tekst-headers. De ligner alle annoncer, hvilket måske er pointen,” lyder det i citat fra en bruger på Techchrunch.

Ud over favicons ved søgeresultatet er fonte og former ændret. Fremover vil punkterne ”Oversigt”, ”Videoer” og ”Folk søger også efter” i menuen over en søgning blive sat i ovale cirkel-former. I dag står de på en blå baggrund.

Designet er endnu ikke rullet ud til danske brugere, så det er ikke til at vide præcist, hvordan det kommer til at se ud hos os.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere