Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danskerne vil have større tv-skærme

Størrelsen betyder noget for danskerne. Det gælder i hvert fald, når det handler om TV, viser en ny undersøgelse med 1000 respondenter fra Danmark foretaget for Samsung.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Danskerne har over de seneste år fået øjnene op for de store tv-skærme. 31,7% af de adspurgte danskere svarer, at deres favoritstørrelse på TV er 50-55”, det er stigning på hele 14 procentpoint siden 2017. Spørger man Kim Gertsen, som er TV/AV ansvarlig i Danmark givet det god mening:

”De moderne fjernsyn er blevet meget stilrene og med funktioner som ambient mode på Samsung QLED og Art Mode på Samsung The Frame kan danskerne købe skærme på over 50”, som er nemme at få til at blende i hjemmets indretning og som samtidig giver en fantastisk billedkvalitet”.

Bigger is better

Sammenlignes Danmark med resten af de nordiske lande, så kan man se samme stigning mod større Tv-skærme. Faktisk ønsker vores naboer endnu større Tv end vi gør. I Danmark er det knap 17% af de adspurgte danskere som ønsker et 56-65” TV. Men i Finland er dette tal 19%, 22% i Sverige og hele 25% i Norge. Tendensen til at søge mod større Tv’s ses altså i hele Norden og er et udtryk for at store skærme ikke behøver fylde det hele, men godt kan tilpasses til ens personlige stil. Stylist og co-founder af á mon avis Michael Dansk genkender tendensen:

”Udviklingen af TV og dets design og funktionalitet gør det let at tilpasse til hjemmet, så man nu kan få en stor skærm med 8K teknologi, der nærmest giver en biograflignende oplevelse uden det tager pladsen og fokus for alt andet i ens stue”.

Tv’et skal hænge på væggen

Undersøgelsen viser også en stigende tendens til at danskerne ønsker et vægophængt TV. Siden 2017 svarer hele 14 procentpoint flere, at de ønsker deres TV på væggen (2017:37%, 2021:51%). Det er et anderledes billede, end vi ser i resten af de nordiske lande, hvor kun 26% af finnerne ønsker deres TV på væggen. Det land der kommer tættest på Danmark, er Sverige med 42% efterfulgt af Norge med 38%.

Tv’et skal ikke bare levere på et teknisk plan, men også bidrage til stemningen og udtrykket i hjemmet. Den helt store tendens, som jeg oplever lige nu, er at hænge vores TV på væggen, hvor det nemt fletter fingre med billeder, vægfarver og øvrig dekoration i rummet. Samsung The Frame er et godt eksempel på dette, der med sin Art Mode nemt kan ligne et maleri ved siden af de andre malerier, siger Michael Dansk.

Om undersøgelserne

Undersøgelse fra 2017: Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1007 internet-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 28. juni - 03. juli 2017.

Undersøgelse fra 2021: Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Bilendi. Der er i alt gennemført 1000 online survey med danskere i alderen 18-75 år, i perioden 1. oktober – 7. oktober 2021.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere