Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Folk med lange tommelfingre rammer oftere forkert på mobilen

Det er længden, ikke tykkelsen, der er afgørende. Folk med lange tommelfingre har sværere ved at ramme rigtigt på telefoner med touch-skærm. Faktisk kan lange tommelfingre i sig selv forklare 12 procent af de berøringsfejl, som folk laver på smartphones. Det viser forskning fra Københavns Universitet.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det hele ligger i hånden. For i dag ordner vi det meste på mobilen. Danskerne bruger hver dag to timer i gennemsnit på at swipe, scrolle, trykke og taste. Men det er ikke lige meget, hvilken hånd du har.

Har du en lang tommelfinger, rammer du højst sandsynligt oftere forkert, når du bruger touch-skærmen på din mobil. Det kan dataloger fra Københavns Universitet konkludere efter at have undersøgt, hvad formen på folks hænder og fingre betyder for, hvor ofte man trykker forkert på sin smartphone.

"Vores undersøgelse viser, at lange tommelfingre i sig selv kan forklare 12 procent af alle de fejl, som brugerne laver, når de skal ramme bestemte punkter på skærmen og holder mobilen med én hånd," fortæller postdoc Henning Pohl fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet, som har udført forskningen sammen med en gruppe datalogi-studerende.

De er de første, der sætter tal på, hvad håndens facon betyder for antallet af fejl.

Langfingrede har problemer i bunden af skærmen

Den almindelige formodning har ellers været, at det er store hænder eller tykke fingre, der er skyld i de fleste fejl, men sådan hænger det ikke sammen, viser forsøgene.

"Det er længden på din tommelfinger og ikke tykkelsen, der gør den store forskel," siger Henning Pohl.

Det er især nede i bunden af telefonens skærm, at de "langfingrede" har svært ved at ramme plet. Jo længere tommelfinger du har, jo sværere er det at styre tommefingeren præcist ned i de nederste hjørner af skærmen, viser forsøgene.

"Selvom vi allesammen bruger touch-teknologi hele tiden, ved ingen rigtigt, hvorfor vi som brugere laver de fejl, vi gør. Det gør de store mobil-producenter heller ikke - de nøjes indtil videre med at konstatere og korrigere fejlene, men uden at kende de bagvedliggende årsager til dem. Det håber vi, at vores forskning kan være med til at ændre," siger Henning Pohl.

Forsøgene er udført med 27 deltagere, som blev udstyret med to smartphones af to forskellige størrelser (en iPhone 6 og en Nexus 6P). Datalogerne testede bl.a., hvor hurtige og præcise, deltagerne var til at ramme en lang række punkter på skærmen og analyserede derefter de i alt 54.000 antal berøringer i en computer-model.

Stor eller lille mobil - størrelsen gør en forskel

Også størrelsen på telefonen spiller en rolle for, hvilke og hvor mange fejl, man laver, bekræfter studiet.

"Hvis man sidder med en stor telefon, er man nødt til at strække hånden mere eller skifte greb for at nå op i toppen og ned i bunden af skærmen. Derfor laver man gennemsnitligt lidt flere fejl med en stor telefon end en lille," siger Henning Pohl.

Og så er der måden, man holder om mobilen på:

"Den måde, du holder telefonen på, har også indflydelse på, hvor mange fejl du laver. Og det greb, du vælger, hænger sammen med størrelsen af din hånd. Hvis du har en stor hånd, er du nødt til at holde telefonen på en anden måde, end hvis du har en lille hånd," forklarer Henning Pohl.

Det gode råd til forbrugerne

Han håber, at smartphone-producenterne vil bruge den nye viden, så de kan designe telefoner, der fungerer bedre til alle slags hænder. I mellemtiden lyder rådet til forbrugerne, der er på udkig efter en ny mobil:

"Hvis man nu har store hænder, kan man være fristet til at købe en rigtig stor telefon. Men det er ikke nødvendigvis en fordel, tyder vores studie på - i hvert fald ikke når det gælder brugeroplevelsen. Før du køber en telefon, er det en god idé at prøve at holde den i hånden og tjekke, om du er nødt til at dreje din hånd på mærkelige måder for at kunne røre alle dele af skærmen."

To typiske greb om telefonen (Foto: Henning Pohl) To typiske greb om telefonen (Foto: Henning Pohl)

FAKTA

· Studiet er udført af: Joachim Normann Larsen, Tórur Højgaard Jacobsen, Sebastian Boring, Joanna Bergström og Henning Pohl fra Datalogisk Institut, Københavns Universitet.

· Forskningsartiklen er offentliggjort på konferencen 21st International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services i oktober 2019 i Taiwan.

· Datalogerne tog 11 forskellige mål af hver af de 27 deltageres hånd, bl.a. længden af hver finger og bredden af håndfladen og tommelfingerspidsen.

· Datalogerne tranformerede de 54.000 antal berøringer fra pixel-koordinater til millimeter-mål, som dernæst blev processeret i en computermodel.

· Computer-modellen kan forklare 90 procent af de begåede fejl. 12 procent kan tilskrives tommelfingerens længde. Størstedelen af fejlene skyldes faktorer som individuelle forskelle hos deltagerne og telefonens størrelse.

· Forskningen er støttet af ERC under EU's Horizon 2020-program.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere