Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Mailkonti misbruges ofte over en længere periode

En ny rapport fra it-sikkerhedsvirksomheden Barracuda Networks og forskere fra University of California, Berkeley viser blandt andet at hver tredje hackede mailkonto misbruges i over en uge.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Barracuda Networks, der er førende inden for cloud-baserede sikkerhedsløsninger, har netop udgivet en rapport med den nyeste forskning inden for cyberkriminelles metoder og adfærd. Det sker i samarbejde med forskere fra University of California, Berkeley.

Rapporten “Spear Phishing: Top Threats and Trends Vol. 4 - Insights into attacker activity in compromised email accounts” viser, at der kan være mange penge i at få adgang til virksomheders mailkonti. Den giver samtidig et indblik i, hvordan virksomheder kan håndtere det komplekse trusselsbillede og beskytte sig selv og sine medarbejdere.

Forskerne har konkret undersøgt 159 mailkonti på tværs af 111 organisationer med fokus på, hvordan cyberkriminelle får adgang til konti, hvor længe de har adgang, samt hvordan de stjæler værdifuld information undervejs.

“Cyberkriminelle bliver mere og mere snedige og finder hele tiden på nye måder at skjule sig på, mens de kontrollerer virksomheders mailkonti. På den måde kan de maksimere det økonomiske potentiale, hvad enten der er tale om salg af logins, afpresning eller noget helt tredje. Jo mere vi ved om de cyberkriminelles adfærd, jo bedre kan vi hjælpe virksomheder med at beskytte sig og modstå evt. angreb,” siger Peter Gustafsson, ansvarlig for Barracuda Networks i Norden.

Hvert tredje mailangreb varer over en uge - og 4 pct. over en måned

Ifølge rapporten er 33 pct. af de undersøgte mailkonti blevet misbrugt af hackere over en periode på mellem en uge og en måned, mens 4 pct. er blevet misbrugt i mere end en måned.

“Rapporten viser, at hackerne har adgang til mere end hver tredje kompromitterede mailkonto i over en uge. Det betyder ikke nødvendigvis, at hackere misbruger kontoen til at sende phishing-beskeder til andre, men at de fx har tid til at indsamle oplysninger og data, der kan udnyttes til afpresning,” siger Peter Gustafsson fra Barracuda Networks.

Rapporten viser desuden, at kun 7 pct. af de udsatte mailkonti faktisk benyttes til at sende phishing-beskeder, og at 31 pct. af de cyberkriminelle, der har skaffet sig adgang til en mailkonto, får hjælp af andre kriminelle til at stjæle værdifuld information.

Fire områder, hvor virksomheder skal beskytte sig

I rapporten fremhæver Barracuda Networks fire områder, som virksomheder skal benytte til at beskytte sig mod hackerangreb. Det er afgørende, at der ikke kun er tale om en teknisk løsning, men at virksomheder også uddanner og træner sine medarbejderne.

1. Automatisering og AI-baseret detektion af kompromitterede konti
2. Monitorering og undersøgelser
3. Uddannelse og træning af medarbejdere
4. Password-håndtering




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere