Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Fra fokus på vækst til profit: Den moderne leders nye hovedpine

Klumme: En hel generation af arbejdsstyrken i den digitale industri har aldrig prøvet anden end optur. Men væksten har en skyggeside, og nu skal prisen betales. Det får konsekvenser for ledelsesopgaven, for medarbejderne skal lære mådehold – og ledelsen skal gå forrest.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Vækst og ekspansion har været i førersædet hos danske virksomheder de seneste år og i særlig grad i virksomheder, hvor tech og ecommerce er omdrejningspunktet for fremtidig succes: Flere produkter, flere markeder, flere touchpoints, mere data og … mere af det hele.

Fra 2008 til 2022 er vi blevet lullet ind i en vækstkultur båret af digitaliseringsbølgen.

Den kultur står over for et massivt chok, og en stor del af medarbejderne står over for en mere stram virkelighed, end de tidligere har oplevet i deres karriere.

Det kræver en særlig ledelse, som læner sig op ad gamle dyder, og det kan blive en svær pille at sluge for både den moderne medarbejder og den moderne leder.

Skiftet fra vækst til profit og en uprøvet industri

Vi er landet i en virkelighed, hvor flere investeringer skal vendes med CFO’en.

Bæltet er strammet ind, og de sjove eksperimenter erstattes af kalkulerede risici, dybdegående analyser og skarpt fokus på kortsigtede, målbare afkast.

Den nye virkelighed kalder på en markant omsadling.

Skift som dette kommer og går over tid, men det unikke ved denne situation er, at hele den boomende industri af mere eller mindre digitalt funderede virksomheder møder udfordringen for første gang.

Bevares, de mest modne i denne kategori står godt rustet – de har benyttet de seneste år på at forfine fodarbejdet og ved både hvor i maskinrummet profitten bor, og hvordan de fastholder deres profitable kunder.

Men desværre falder langt de fleste udenfor denne gruppe.

Størstedelen af danske og globale virksomheder ser ind i en virkelighed, hvor helt nye komponenter i deres styring af virksomheden skal identificeres i en fart, for at klare sig igennem stormen.

Forrest står ledelsen, og kan de magte det kursskifte?

Vækstens tveæggede sværd

Fokus på vækst er sket på bekostning af essentielle prioriteringer som optimering af kerneprocesser og eksisterende teknologi, opbygning af kundeloyalitet og fokus på identificeringen af de kanaler, der reelt driver profit.

Det sjove, det eksperimenterende og alt det, der er iværksat over årene for at gøre sig relevant på tværs af alle kanaler for alle kundegrupper, må nu tages kritisk op til overvejelse.

Ansvaret hviler på den øverste ledelse, som groft sagt skal bytte vækstfejringerne ud med landstræner Mikael Lundströms SOUL-hockey mantra: Stolt Over Udført Lortearbejde.

Med en stor del af medarbejderstaben, og i visse tilfælde også en del af ledelsen, professionelt ’dannet’ i en vækstkultur, er det mantra hårdt at absorbere. Udfordringen er stor.

Moden ledelse bliver altafgørende

Når Gen-Z skal guides ind i en hidtil ukendt side af arbejdslivet, hvor de lærer dyder som mådehold og udholdenhed, vil det stille enorme krav om en moden ledelse.

Hvad end det er båret af erfaring eller evner, skal de både kunne lede og drive lean projekter, alt imens de skal holde medarbejdernes motivation oppe.

De skal skabe en fælles kampånd, hvor samhørigheden ikke bygger på vækst og medgang, men på de hårdt udkæmpede sejre.

Virksomheder må holde tilbage internt, alt imens de indsætter deres mest frygtindgydende rovdyr på salgssiden for at jage de muligheder, der før kom bankende på døren, så længe marketing leverede bare nogenlunde.

Det er derfor nu, moden og erfaren ledelse kræves i det digitale område for med fast hånd at simplificere og fokusere på denne kerneudfordring.

Erkend, adressér og prioriter

Erkendelsen af udfordringen er vigtig, men forhåbentlig allerede ved at være på plads.

Dernæst er det essentielt at forstå, at udfordringen ikke hører til de tekniske problemer med en tilhørende eksakt løsning.

Det er derimod et adaptivt og langt mere komplekst problem, hvorfor det bliver nødvendigt at tilpasse sig ind i en løsning. Der er ingen genveje.

Et nyttigt redskab vil være at søge inspiration fra Scott Galloway (professor ved New York University Stern School of Business) og hans tilgang til krisehåndtering:

“There are only 3 things, just 3, to remember about crisis management:

  1. Acknowledge the issue

  2. Top guy / gal takes responsibility

  3. Overcorrect"
Situationen her er åbenlyst ikke den samme som ved større akutopståede krisesituationer. Men tilgangen må være den samme.

Erkend problemet, adressér det og vis vejen som leder i kraft af din erfaring – og brug proportionelt meget af din tid på det.

Afkastet for de ledere, der vælger at se den anden vej eller forsøger at fortsætte fejringen af de svindende sejre, vil være en overvældende opsparing af langsigtede problemer med store konsekvenser.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.