AI vil udstille forskellene på leverpostejs-farvet konsensus-kultur og innovativ, strategisk vildskab

Klumme: Jeg er fascineret af historien om Synthesia’s succes, fordi den på flere måder udstiller hverdagens ledelsesmæssige langsommelighed. Det er en kunst at få tingene gjort.  

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Har du hørt historien om Synthesia?

Synthesia er en AI-baseret platform, som man kan bruge til at skabe video-indhold. Firmaet har base i London, har Amazon, Tiffany & Co. og Bestseller blandt sine 50.000 kunder, og er værdisat til 6,8 milliarder kroner.

To unge danskere er topledere og medstiftere sammen med en tysk og en amerikansk professor i datalogi.

Firmaet er grundlagt i 2017 og har nu flere hundrede medarbejdere og er i rivende udvikling.

Visionen er at kunne lave en Hollywood-spillefilm uden brug af skuespillere, kameraer og hele det konventionelle setup, fordi indholdet skabes af software (AI).

Email ind i hajbassinet

Der er mange elementer af innovativ vildskab bag Synthesia.

Visionen er jo eksempelvis ret voldsom, og den initielle funding kom på plads, da en af de unge danskere bag skød en long-shot-cold-calling-email afsted til en investor i Shark Tank (USA’s svar på Løvens Hule).

Historien trækker selvfølgelig tråde til dot.com-tiden og alle vores præ-indspillede holdninger til Silicon Valley.

Men set i en dansk professionel kontekst – og i en tid hvor generativ AI er demokratiseret i ét hug af OpenAI – handler den om både din og min ledelsesstil og vores organisationskultur.

Netop AI har et så stort potentiale, at vi igen kommer til at forholde os til visioner og evnen til at få dem levet ud. Synthesia bliver belønnet, og i morgen er det måske din konkurrent, som ikke alene får den gode ide, men også realiserer den i praksis.

AI som accelerator

AI vil udstille forskellene på leverpostejs-koncensus-kultur og innovativ, strategisk vildskab.

Årsagen er, at AI kan blive en accelerator for ideens hurtige vej fra vision til skinbarlig virkelighed. Vi skal bevæge os lysår væk fra garderet nulfejlskultur.

Kompleksitet og problemers forbundethed kalder ofte på at forstå og reflektere, men nogle gange bliver det også til en tøven.

Ledelsesrådgiveren Tune Hein mener, at tøven i organisationer alt for ofte handler om konfliktskyhed og forsigtighed, uendelige involvere-flest-muligt-processer, bureaukrati og afventen af beslutninger samt mangel på disciplin og handlekraft.

Jeg er måske selv utålmodig af natur, men mit mantra er, at man skal handle over for de problemer, man oplever.

Det nytter ikke at blive ved med at analysere, at vente på at alle bliver enige eller at vende ryggen til.

Jeg kan sagtens finde på at forære ledelsesbøger til gode kolleger. Gerne med titler som ”The discipline of getting things done”.

Kulturen differentierer

AI kommer til at forstærke forskellen mellem tunge, langsomme, tøvende organisationskulturer og det modsatte.

I en helt frisk survey-baseret artikel fra McKinsey peger konsulenterne på fem afgørende egenskaber, der adskiller innovatørerne fra resten.

Når det ikke længere er adgangen til selve teknologien, der er barrieren, så vil det ifølge McKinsey handle om at evnen til at stille de rigtige spørgsmål, finde fejlene og luge dem ud hurtigt, bygge og videreudvikle egne data, lære hurtigt og fejle hurtigt og for det femte at gå efter processer uberørt af mennesker.

Forskellen på de bedste og de andre inden for innovation er bl.a. om de bruger generativ AI i flere forretningsområder, og om de har implementeret agile forretningsprocesser.

Noget handler om metoder og tilgang til it, data og teknologi i bred forstand.

Men der er en kerne af kultur, som er afgørende. Der skal vilje og vildskab til, hvis vi for alvor skal kunne skabe noget med AI.

Det er derfor Synthesia-historien er så signifikant i denne tid. Her er nogen, der bare gjorde det. Ikke noget med at tøve.

Ikke noget med at vente på tilladelse. De satsede stenhårdt og får tilsyneladende verdens tilgivelse.

Tune Hein’s løsning er ikke, at vi skal tøve en kende. Han foreslår, at vi kender vores tøven, og at alle i organisationen får et tag ”chancen-klippekort’.

Hvert klip giver ret til et nyt tiltag, som ikke er klappet af med kolleger og chefer på forhånd. Kun signeret af din egen sunde fornuft.

Er det bare mig, som synes, at vi kunne bruge lidt mere af den mentalitet i vores professionelle hverdag?

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

AI Systemarkitekt til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Release og Change Manager til DeMars i Cyberdivisionen, Hvidovre.

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S