Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Hands-on: Så meget bedre er den nye Tesla Model 3

Tesla Model 3 årgang 2024 er blevet bedre på næsten alle tænkelige punkter.

Teslas mest populære bil igennem lang tid, Model 3, er i den seneste tid blevet overhalet indenom, af den større og mere praktiske Model Y, som siden prisreduktionerne i januar kan kalde sig for landets bedst sælgende bil.

Model 3 har skam også nogle år på bagen, hvorfor Tesla nu er klar med et omsiggribende facelift af bilen, som med et bliver meget mere aktuelt.

Ændringerne holder sig dog ikke bare til at være visuelle, men går i dybden flere steder, hvor komfort og effektivitet synes at være overskriften for de mange ændringer.

Computerworld er kommet i nærkontakt med den nye bil, som på overraskende mange punkter er blevet forbedret.

Roadster-look

Model 3 er efterhånden en velkendt størrelse på de danske veje, men den nye aftapning får sig en helt ny front, der ikke efterlader nogen tvivl om, at det er denne model, der kommer trillende.

Set forfra, er hele frontpartiet både forenklet og strammet op.

Det mest tydelige skifte ses i forlygterne, som synes at være lånt fra den endnu uudgivne Tesla-roadster, som får bilen til at se både mere moderne og aggressiv ud. Disse huser nu også tågelygterne, mens de aerodynamiske gæller foran forhjulene er fjernet.

Set fra siden er den overordnede form den samme, men der er små forskelle i motorhjelmen, så denne nu bidrager yderligere til at gøre model 3 aerodynamisk. Nu er vindmodstandskoefficienten nede på 0,22 – den laveste i klassen.

Effektiviteten er samtidig forbedret omkring dækkene, som nu er lidt smallere og udstyret med dæk, som er optimeret til effektivitet.

Alle de små forbedringer hober sig dog op til en rækkevidde, der estimeres til at nå 678 kilometer efter WLTP normen, hvis man ekviperer bilen med de aero-optimerede 18” fælge og vælger ’Long Range’ varianen. Med 19” fælgene kan der klares op til 629 WLTP-kilometer.

Bagpå er baglygterne også redesignede, så de fremstår skarpere og mere moderne, mens der i bagagerummet er fundet plads til 30 liter ekstra bagage over skærmhjulene.

Minimalismen hersker fortsat

Inde i kabinen er det igen minimalismen der hersker, hvor Teslas særlige anordning med en enkel, men kæmpestor, skærm til at styre bilen og infotainment fortsat regerer.

Hjernen er fortsat en Ryzen-processor, signeret af AMD, men touch-skærmen synes at lystre en tand hurtigere end før.

Omkring rattet vil man dog bemærke at både blinklys- og gear-vælger er borte. Førstnævnte sidder nu som to kapacitive knapper ved venstre tommerfinger og vil, ligesom med Model S og X kræve nogen tilvænning, særligt når der skal navigeres ind og ud af rundkørsler, som de vist ikke kender til Teslas hjemland. Gear-vælgeren finder du på skærmen. Denne vænner man sig dog hurtigere til.

Bagsædepassagererne får nu også adgang til meget af Teslas omfattende teknologi, da de nu bydes på en otte tommer stor skærm, hvorfra aircon, men også streaming af film fra apps som YouTube og Disney kan styres.

Selve samlekvaliteten får også et løft, med lidt lækrere og særligt mere robuste materialer synes at være anvendt her og der. Det bemærkes især i dørene som på teutonsk manér afgiver en tonstung lyd, når de lukkes.

Mere komfort for pengene

Livet som både fører og passager i Model 3 er også blevet rarere.

Det ses på forsæderne, som nu synes at slutte mere fast til en, mens der samtidig tilbydes lukus-detaljer såsom sædekøling på de forreste sæder. Sæderne er dog fortsat lavet af 'vegansk læder', altså plastik, men her er det perforeret, hvilket giver bedre ventilation.

Bagpå vil man især få glæde af, at alle større glaspaneler nu er beklædt med akustisk glas, der skulle minimere vind- og dækstøj. Dette havde jeg dog til gode selv at undersøge ved den statiske fremvisning.

Det samme gælder affjedringen, som nu skulle være tunet til det mere komfortable.

Alle forbedringerne er kommet, uden at Tesla har måttet pillet synderligt ved prisen.

Denne debuterer nu lige under 340.000 for standardmodellen med op til 550 kilometers rækkevidde, mens topmodellen Long Range kan erhverves fra 400.000 kroner.

Bestilles bilen nu, kan den leveres tjept, med leverancer allerede fra oktober måned forsikrer Tesla.