Rekruttering og kompetenceudvikling – nøglefaktorer for den AI-drevne bank

Klumme: I en tid, hvor digitalisering og kunstig intelligens (AI) transformerer banksektoren, er rekruttering og kompetenceudvikling en kritisk faktor. Det er nemlig afgørende for, hvor godt bankerne kan lykkes med at balancere teknologi-implementering med de menneskelige færdigheder, det kræver at implementere og administrere AI effektivt.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

AI bidrager på flere niveauer til at gøre bankorganisationer mere og mere integreret.

AI kan bruges til at skabe en dybere forståelse af bankens drift og kundebase ved at forbedre alt fra kundeinteraktioner til risikostyring. AI gør det også muligt for forskellige afdelinger at samarbejde mere effektivt i en koordineret og dynamisk forretningsmodel.

I takt med, at banksektoren accelererer brugen af automatisering og kunstig intelligens, bliver der balancegangen mellem teknologi og menneskelige ressourcer mere og mere kompleks.

Selv om teknologiudviklingen bestemt er vigtig, bestemmes bankernes fremtid i virkeligheden af, hvor godt man kan integrere og udvikle bankmedarbejdernes færdigheder i denne nye virkelighed.

I transformationen af for eksempel risikostyring er det både et spørgsmål om tekniske ændringer, men også om udvikling af nye måder at tænke på tværs af organisationen.

For at skabe en succesfuld organisationskultur skal banker ikke kun håndtere nye teknologier, men også være modne nok til at navigere i de operationelle og teknologiske udfordringer, der følger med.

Udvikling af en kultur, hvor alle medarbejdere er engagerede i risikostyring, er afgørende for succes.

Også i banker kender man til modstand mod forandring, men den kan overvindes ved tydeligt at vise, hvordan de nye metoder kan forbedre både drift og forretning og bidrage til både øget effektivitet og sikkerhed.

Samtidig bør man bygge en balanceret bro mellem virksomhedens AI-ambitioner og den praktiske kompetenceudvikling. AI-modenhed kræver ikke kun teknisk udvikling, men også at medarbejderne løbende uddannes og udvikles for at kunne imødekomme nye krav.

Kompetencer til en ny tid

Bankerne skal prioritere, hvilke specifikke færdigheder man får behov for i den fremtidige arbejdsstyrke, og tilpasse for eksempel uddannelsesprogrammer til at imødekomme behovene i en AI-drevet branche.

Dette kræver omfattende planlægning, investeringer og effektiv forandringsledelse.

At navigere i denne digitale transformation kræver et omfattende engagement fra alle dele af banken. En kombination af menneskelig indsigt og maskinintelligens kan sikre, at banker ikke alene overlever digital transformation, men trives i den.

Den moderne bank balancerer menneske og maskine og er organiseret gennem flere dimensioner: organisation, kultur, processer og teknologi.

Investering i rekruttering og løbende kompetenceudvikling af medarbejderne er afgørende for at lykkes med transformation, hvad enten den er digital, eller en bredere tilpasning til fremtiden.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Chef for It Operations i Cyberdivisionen i Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for SAP Business Intelligence i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Teknisk IT-sikkerhedsspecialist - Beskyt Danmark med os i PET

    Københavnsområdet

    Djurslands Bank

    IT-supporter til Djurslands Bank

    Midtjylland

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S