ERP-partneres gammeldags forretningsmodel udvisker cloudpotentialet

Klumme: Virksomheder får sjældent den fleksibilitet og digitale frihed, som cloud-løsninger lover. Og det skyldes en helt bestemt fremgangsmåde.

Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Cloudbaserede ERP-løsninger har et enormt potentiale. De er adgangsbilletten til stor fleksibilitet, automatiske opdateringer og innovation – med andre ord digital frihed.

Alligevel ender mange virksomheder med et ERP-projekt, der sprænger budgettet og, trækker i langdrag samt et system, der bliver lige så rigidt som det gamle– blot med en ny adresse i skyen.

Hvorfor?

Fordi alt for mange ERP-partnere fastholder en gammeldags forretningsmodel, der er baseret på timesalg og kolliderer med cloudens grundidé.

Partnerskab eller pengemaskine?

Det går galt allerede fra første færd, i analysefasen, hvor den klassiske ERP-partner præsenterer kunden for et helt blankt system og hundredvis af forskellige parametre, som kunden bliver bedt om at vælge mellem.

Taktikken med at spille det individuelle valg over på kundernes banehalvdel er i min optik helt forkert.

Jeg mangler endnu at møde en kunde, der har forudsætninger for at definere en helt ny systemtilgang.

De ved ikke, hvad de skal svare, når de bliver bedt om at vælge mellem de overvældende mange parametre, for det eneste, de kender, er deres eksisterende system.

Derfor ender ni ud af 10 cloud-løsninger med at afspejle de gamle, skræddersyede ERP-processer, som man har brugt år på at tilpasse. Nu skal monsteret blot i skyen.

Seeing is believing

Den eneste måde at synliggøre cloudmulighederne for kunderne er at vise dem de fremtidige processer med deres egne data.

Så kan de forholde sig til, hvad løsningen kan og hvilke potentialer, den indeholder. Det kræver, at ERP-partnerne tager ånden i cloud til sig og gør brug af standarder og templates.

Hvis ERP-partneren allerede i opstartsfasen præsenterer kunden for prædefinerede templates og hurtigt får dem i luften med en minimumsløsning, bliver cloudmulighederne konkrete.

Kunden får hurtigt fingrene i løsningen, genkender sig selv i data og har et reelt udgangspunkt for den videre udvikling.

Selvom ikke alle processer er hundrede procent optimerede ved go-live, kan kunden sagtens begynde at høste fordele af cloud og få praktisk erfaring med den nye løsning, inden man går i gang med at udvælge hvilke områder, der er strategisk vigtige nok til at optimere.

Det er med andre ord vigtigere at komme i gang end at ville udrulle en komplet a-z-masterplan.

Den hurtige idriftsættelse er nøglen til at få aflært de gamle, skræddersyede ERP-processer, så man kan begynde at fokusere på forretningsoptimering med friske øjne.

Fortidens metoder skal ikke videreføres i nutiden

ERP-partnerens fokus bør være at minimere behovet for tilpasninger og at hjælpe kunderne med at strukturere og optimere deres processer på nye måder.

Denne rådgivning af kunderne er for mig at se ERP-partnernes vigtigste opgave.

Derfor er ERP-partnerne nødt til at ændre deres forretningsmodel fundamentalt.

Gør de ikke det, vil cloud-projekterne fortsat tage årevis, pengene vil fortsat fosse ud af kundernes konto, og løsningerne vil være lige så rigide som altid, med dyre opgraderinger og uden den digitale frihed, der blev stillet i udsigt.

Hvem har glæde af det? Det bør kunderne spørge sig selv om.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job